Krupinski Cranes - Nowy polski po latach

Krupinski Cranes - Nowy polski po latach

Po trwającej blisko trzy dekady przerwie, za sprawą firmy Krupinski Cranes, polskie żurawie wieżowe wracają na rynek. Reaktywując rodzimą myśl techniczną w tym segmencie maszyn, gdańskie przedsiębiorstwo zrealizowało projekt innowacyjnego górnoobrotowego, bezodciągowego żurawia nieustępującego rozwiązaniami produktom renomowanych marek.

Założona przed ponad dwoma laty spółka Krupiński Cranes postawiła sobie za cel projektowanie i produkcję żurawi wieżowych. W rezultacie podjętych prac powstał pierwszy od 27 lat polski żuraw wieżowy KR 90-5, o udźwigu maksymalnym 5 t
i wysięgu do 50 m. Maksymalny udźwig jest dostępny w promieniu do ok. 20 m, natomiast na wysięgu 30 m żuraw może podnieść 3,3 t, na 40 - 2,2 t, a na 50 m - 1,4 t. Wart ponad 4 mln zł projekt został zrealizowany przy znacznym, sięgającym ponad 62% dofinansowaniu z funduszy europejskich.

Prosty i nowoczesny

Celem projektu było skonstruowanie nowego typu żurawia wieżowego, wyróżniającego się dwiema innowacjami: silnikami z magnesem trwałym oraz zastosowaniem w konstrukcji wieży spawania termitowego do łączenia profili dwuteowych ze stopami wieży.
Aby zaoferować sprzęt nieustępujący funkcjonalnością i solidnością maszynom renomowanych marek, podczas projektowania żurawia KR 90-5 wzięto przede wszystkim pod uwagę takie aspekty jak: prostota i przejrzystość konstrukcji, łatwość montażu i transportu, duża wysokość podnoszenia na standardowej wieży, nowoczesność i energooszczędność napędów, zastosowanie sprawdzonych podzespołów od dostawców zapewniających wsparcie przez długie lata, bezawaryjność, trwałość, zgodność z najwyższymi standardami światowymi i normami bezpieczeństwa oraz komfort operatora.

Różne konfiguracje

Zależnie od rodzaju posadowienia i systemu wieży, żuraw KR 90-5 oferuje różną wysokość masztu. Przy wykorzystaniu segmentów o przekroju 1,26x1,23 m i długości 3,95; 5,9 oraz 11,8 m w różnych konfiguracjach, w wypadku posadowienia na kotwach traconych wysokość masztu sięga 49,2; 55,6 lub 67,9 m, natomiast przy posadowieniu na podstawach krzyżowych o rozstawie 4x4 lub 5x5 m, z użyciem 4-tonowych balastów fundamentowych (4x4 t), wysokość wynosi odpowiednio - 42,6 lub 54,9 m (niezależnie od wersji maksymalna wysokość pod hakiem jest mniejsza o 1,7 m).
Wysięgnik, zbudowany z segmentów o długości od 5,05 do 11,9 m i przekroju 1,1 m (szerokość profilu) na 1,16-1,95 m (wysokość profilu), zapewnia zasięg maksymalny 50 m (do haka). Przeciwwysięgnik o długości 11,8 m (12,4 m od osi masztu) i przekroju 1,96 m (szerokość) x 1,37 m (wysokość) zakończony jest balastem o masie od 7,1 do 11,2 t, przy wykorzystaniu w różnych kombinacjach obciążników ważących 3 i 1,1 t. Balast centralny obciążający podstawę masztu tworzą dwa rodzaje bloków o masie 5 lub 2,5 t, w liczbie zależnej od potrzeby.
Jeśli chodzi o napędy, całkowita moc przyłączeniowa żurawia wynosi 30 kVA, a suma mocy silników - 25,5 kW, w tym 18,5 kW silnik wciągnika, 3 kW wodzaka i 4 kW silnik obrotnicy. Wysięgnik wykonuje maksymalnie do 0,75 obr./min, wodzak przesuwa się w tempie od 0 do 60 m/min, a wciągnik zapewnia maksymalną prędkość podnoszenia od 17 do 60 m/min, zależnie od ciężaru na haku (od 5 do 1,4 t).
Żuraw KR 90-5 jest łatwy w transporcie. W wersji z pełnym wysięgnikiem (50 m), wieżą o wysokości 33 m (2 segmenty wieży 5,9 m i 2 segmenty 11,8 m), podstawą krzyżową (FK410) z kompletnym balastem mieści się na 4 standardowych naczepach.

SS

Reklama
Powiązane artykuły