Gospodarka staje przed nowymi wyzwaniami. Firmy czy gospodarstwa rolne spotykają się z problemem niedoborów siły roboczej, a dążąc do poprawy rentowności stawiają na rozwiązania wykorzystujące nowoczesne technologie jak systemy automatyzacji i autonomizacji. Firma Kubota dobrze rozumie te potrzeby i do swojej oferty wprowadza kolejny autonomiczny ciągnik - Agri Robo KVT, którego premiera miała miejsce na niedawno minionych targach Agritechnica 2023 w Hanowerze.
Agri Robo KVT jest doskonałym przykładem rozwoju japońskiej myśli technicznej w kierunku autonomii pojazdów rolniczych. Drogę tę firma Kubota obrała już w 2017 roku wraz z modelem SL60A, później w 2020 roku pojawiła się także klasa mocy 100 KM. Nowy model ciągnika docelowo ma zapewnić większą wydajność i bezpieczeństwo pracy. Możne być sterowany ręcznie lub zdalnie i autonomicznie. Z jednej strony ułatwia więc podróżowanie po drogach, z drugiej pozwala na długie dni pracy w polu. To ogromna zaleta na rynku europejskim, który ma rygorystyczne przepisy odnośnie obecności maszyn autonomicznych na drogach publicznych. Teraz maszyna może jechać po drodze do miejsca pracy jak zwykły traktor, a gdy już tam dotrze, można włączyć tryb autonomiczny, dzięki czemu pracuje samodzielnie. Agri Robo KVT jest w stanie wykonywać precyzyjne zadania nawet w nocy, bez przerw, gwarantując jednocześnie maksymalny komfort, bezpieczeństwo i wydajność.
System obsługi ciągnika jest bardzo intuicyjny. Za pomocą tabletu, dedykowanego pilota lub ekranu w kabinie użytkownik bez problemu może sterować nawet dwoma maszynami jednocześnie. Praktycznym wsparciem jest zaimplementowany system informacji o zarządzaniu gospodarstwem FMIS na panelu ciągnika. Umożliwia on monitoring w czasie rzeczywistym, dzięki czemu operator przez cały czas ma kontrolę nad jakością wykonywanej pracy.
Agri Robo KVT to autonomiczny ciągnik średniej klasy, który powstał na znanej i sprawdzonej platformie modelu Kubota M5112. Wyposażony jest w czterocylindrowy silnik wysokoprężny Kubota V3800 o mocy 100 KM. Układ hydrauliczny, osie i kabina są tutaj takie same jak w poprzednim modelu. Zmianie uległa natomiast przekładnia KVT, która musiała zostać w pełni dostosowana do funkcjonalności autonomicznej.
W kwestii bezpieczeństwa użytkowania, tak istotnej dla maszyn autonomicznych, firma Kubota zastosowała rozwiązania na różnych poziomach. Są tutaj nowoczesne - sonar i skaner, a także systemy detekcji optycznej wykrywające zarówno ruchome, jak i statyczne obiekty z dowolnej odległości. Ważną cechą nowego ciągnika Kuboty jest również jego ukierunkowanie w stronę zrównoważonego rolnictwa. Maszyna ta jest lżejsza od standardowych ciągników, jej masa to w zależności od wyposażenia od 3550 do 4130 kg. Agri Robo KVT generuje mniejsze naciski jednostkowe na podłoże. Jak widać, celem Kuboty jest redukcja kosztów pracy przy jednoczesnym wzroście wydajności produkcji; nowy ciągnik autonomiczny jest z pewnością kolejnym, pewnym krokiem w tym kierunku.
Kubota rusza w Demo Tour 2024 z niezawodnymi maszynami komunalnymi
Debiut Develon na europejskim rynku spycharek
Doświadczenie Trelleborga
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę