[ATB] Technika

Kubota. Autonomia tuż za progiem

Data publikacji:

Gospodarka staje przed nowymi wyzwaniami. Firmy czy gospodarstwa rolne spotykają się z problemem niedoborów siły roboczej, a dążąc do poprawy rentowności stawiają na rozwiązania wykorzystujące nowoczesne technologie jak systemy automatyzacji i autonomizacji. Firma Kubota dobrze rozumie te potrzeby i do swojej oferty wprowadza kolejny autonomiczny ciągnik - Agri Robo KVT, którego premiera miała miejsce na niedawno minionych targach Agritechnica 2023 w Hanowerze.

    Kubota. Autonomia tuż za progiem

Agri Robo KVT jest doskonałym przykładem rozwoju japońskiej myśli technicznej w kierunku autonomii pojazdów rolniczych. Drogę tę firma Kubota obrała już w 2017 roku wraz z  modelem SL60A, później w 2020 roku pojawiła się także klasa mocy 100 KM. Nowy model ciągnika docelowo ma zapewnić większą wydajność i bezpieczeństwo pracy. Możne być sterowany ręcznie lub zdalnie i autonomicznie. Z jednej strony ułatwia więc podróżowanie po drogach, z drugiej pozwala na długie dni pracy w polu. To ogromna zaleta na rynku europejskim, który ma rygorystyczne przepisy odnośnie obecności maszyn autonomicznych na drogach publicznych. Teraz maszyna może jechać po drodze do miejsca pracy jak zwykły traktor, a gdy już tam dotrze, można włączyć tryb autonomiczny, dzięki czemu pracuje samodzielnie. Agri Robo KVT jest w stanie wykonywać precyzyjne zadania nawet w nocy, bez przerw, gwarantując jednocześnie maksymalny komfort, bezpieczeństwo i wydajność.

System obsługi ciągnika jest bardzo intuicyjny. Za pomocą tabletu, dedykowanego pilota lub ekranu w kabinie użytkownik bez problemu może sterować nawet dwoma maszynami jednocześnie. Praktycznym wsparciem jest zaimplementowany system informacji o zarządzaniu gospodarstwem FMIS na panelu ciągnika. Umożliwia on monitoring w czasie rzeczywistym, dzięki czemu operator przez cały czas ma kontrolę nad jakością wykonywanej pracy.

Technologia przyszłości dostępna już dziś

Agri Robo KVT to autonomiczny ciągnik średniej klasy, który powstał na znanej i sprawdzonej platformie modelu Kubota M5112. Wyposażony jest w czterocylindrowy silnik wysokoprężny Kubota V3800 o mocy 100 KM. Układ hydrauliczny, osie i kabina są tutaj takie same jak w poprzednim modelu. Zmianie uległa natomiast przekładnia KVT, która musiała zostać w pełni dostosowana do funkcjonalności autonomicznej.

W kwestii bezpieczeństwa użytkowania, tak istotnej dla maszyn autonomicznych, firma Kubota zastosowała rozwiązania na różnych poziomach. Są tutaj nowoczesne - sonar i skaner, a także systemy detekcji optycznej wykrywające zarówno ruchome, jak i statyczne obiekty z dowolnej odległości. Ważną cechą nowego ciągnika Kuboty jest również jego ukierunkowanie w stronę zrównoważonego rolnictwa. Maszyna ta jest lżejsza od standardowych ciągników, jej masa to w zależności od wyposażenia od 3550 do 4130 kg. Agri Robo KVT generuje mniejsze naciski jednostkowe na podłoże. Jak widać, celem Kuboty jest redukcja kosztów pracy przy jednoczesnym wzroście wydajności produkcji; nowy ciągnik autonomiczny jest z pewnością kolejnym, pewnym krokiem w tym kierunku.

 

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

YouTube atb

zobacz więcej

CASE ROAD SHOW 2023 Niemcy


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Targi eRobocze Show 2023 Lubień Kujawski


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Bądź na bieżąco! Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.