Obiekt Międzynarodowych Targów Poznańskich w Poznaniu 22 sierpnia w swe władanie przejęła firma Kuhn - tego dnia bowiem odbył się tam bowiem jubileusz 20-lecia działalności tego przedsiębiorstwa w Polsce. Wydarzenie połączone było również z obchodami 190-lecia marki Kuhn na świecie.
Artur Szymczak, dyrektor zarządzający Kuhn Maszyny Rolnicze – Pamiętam pierwsze pokazy w Polsce. Początki naszej działalności nie były łatwe – początkowo sprzedawaliśmy maszyny z logiem Kuhn jako spółka Agrol i przy 12-osobowej załodze generowaliśmy 4 miliony zł obrotu. Rolf Schneider, wiceprezydent ds. sprzedaży Grupy Kuhn, prezes zarządu Kuhn Maszyny Rolnicze – Sześćdziesiąt procent naszego wzrostu w ciągu ostatnich 15 lat opiera się na wzroście wewnętrznym. W tym czasie zwiększyliśmy udziały rynkowe w dotychczas oferowanych grupach maszyn, pozyskaliśmy nowe rynki zbytu, ale również wprowadziliśmy zupełnie nowe produkty do oferty - np. kosiarki wysięgnikowe. Firmy, które nabywaliśmy w przeszłości, były i są liderami w zakresie innowacyjności w swoich maszynach. W celu osiągniecia stabilności będziemy kontynuować tę strategię z zachowaniem właściwej równowagi pomiędzy wzrostem wewnętrznym i zewnętrznym. Jeśli chodzi o Europę, Polska po Francji i Niemczech, z 4-proc. udziałem w obrotach Grupy Kuhn, zajmuje 3. miejsce pod względem wielkości sprzedaży. Gratuluję całemu zespołowi takiego wyniku. Jestem w stu procentach przekonany, że w najbliższych latach polski rynek będzie rósł. Thierry Krier, prezydent i dyrektor generalny Grupy Kuhn – W perspektywie najbliższych 10 lat strategia Grupy Kuhn opierać się będzie na 4 filarach: wprowadzanie nowych produktów i zdobywanie nowych rynków; duży nacisk i koncentracja na sprzedaży i marketingu (np. rozwój CRM); intensywne inwestycje w badania i rozwój oraz bardzo duży nacisk na rozwój osobisty naszych pracowników.
Historia w pigułce
Historia firmy Kuhn sięga 1828 r., kiedy Joseph Kuhn otworzył skromną, wiejską kuźnię. Firma w tym czasie specjalizowała się w produkcji wag dziesiętnych. Punktem zwrotnym dla firmy okazał się rok 1864, gdy wykorzystując fakt utworzenia nowej linii kolejowej Paryż-Strasburg oraz wyjątkowy okres rozwoju przemysłu we Francji, Josef Kuhn przeniósł się do Saverne i założył fabrykę maszyn rolniczych. Na początku XX wieku, posiadająca własną kuźnię tamtejsza fabryka produkowała kilkadziesiąt maszyn tygodniowo. W 1871 r. fabryka znalazła się w granicach Niemiec, a w roku 1918 ponownie wróciła do Francji - w tym okresie firma Kuhn koncentrowała się na produkcji maszyn dla rolnictwa w regionie Alzacji. Po dekadzie wzrostu, rozwój firmy został w drastyczny sposób przerwany przez wybuch II wojny światowej. W 1945 r., osłabiona finansowo firma, która straciła wielu swoich klientów rozpoczęła poszukiwania partnera biznesowego do dalszych działań. Już rok później Kuhn utworzył spółkę ze szwajcarską firmą Bucher-Guyer i ponownie wkroczył na ścieżkę rozwoju. W 1949 r. miał miejsce kolejny krok milowy: wraz ze zmianą siły pociągowej na mechaniczną, firma Kuhn stała się wiodącym producentem maszyn rolniczych we Francji. Innowacje i jakość to kluczowe założenia, które zaprowadziły markę Kuhn na czołową pozycję wśród producentów maszyn rolniczych. Będąc liderem na rodzimym rynku francuskim, firma mogła rozpocząć działania na całym świecie. Od 1970 r. maszyny Kuhn zaczęły być eksportowane do większości krajów europejskich oraz do Australii i Stanów Zjednoczonych. Ambitne działania zostały nagrodzone pod koniec lat 80. ubiegłego wieku, gdy przeprowadzono pierwsze inwestycje, mające na celu zewnętrzny rozwój firmy. Po odejściu na emeryturę Waltera Rebera, nowa kadra przejęła kontrolę nad firmą i lata 90. przyniosły dalsze sukcesy. Najważniejszym celem było aspirowanie do pozycji światowego lidera wśród producentów maszyn rolniczych, co wymagało przede wszystkim rozwoju strategii marki na skalę światową. Działania te zaowocowały w pierwszych latach XXI wieku przede wszystkim umocnieniem struktury sprzedaży, zakupem amerykańskiej firmy Knight - znanej z produkcji i sprzedaży wozów paszowych oraz rozrzutników obornika na rynku amerykańskim. Zakup tej firmy był ważnym krokiem dla Grupy Kuhn, która po raz pierwszy w swej długiej historii, przeniosła produkcję maszyn poza granice Francji. W latach 2007-2008 dokonano znaczących inwestycji we wszystkich fabrykach Grupy Kuhn, co pozwoliło zwiększyć możliwości produkcyjne, elastyczność i konkurencyjność na rynku. Koniec roku 2008 zaowocował zakupem dwóch firm: Blanchard we Francji specjalizującej się w produkcji opryskiwaczy polowych oraz Geldrop w Holandii, znanego producenta pras i owijarek.
Tomasz Kujawski
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę