Ładowarka teleskopowa JCB 540-140 Loadall

Ładowarka teleskopowa JCB 540-140 Loadall

Z okazałego portfolio marki JCB do niniejszego zestawienia trafiła maszyna o oznaczeniu 540-140 Loadall. Jest to ładowarka teleskopowa o masie niespełna 10,9 t, oferująca 4 t maksymalnego udźwigu, 13,8 m wysokości podnoszenia oraz 9,6 m maksymalnego zasięgu. Składające się z 4 segmentów ramię teleskopowe przy maksymalnym wysunięciu do przodu jest w stanie unieść ładunek o masie 1250 kg, zaś na pełną wysokość - aż 3 t (o ile maszyna jest podparta na stabilizatorach).

Nisko położony punkt zawieszenia wysięgnika zapewnia stabilność konstrukcji, a jednocześnie dobrą widoczność wokół kabiny.
Sterowanie wysięgnikiem odbywa się za pośrednictwem mechanicznego dżojstika (w opcji dostępny jest dżojstik wspomagany). Producent zadbał o ergonomiczne rozmieszczenie elementów sterujących wewnątrz kabiny, a także o wygodę i bezpieczeństwo pracy w ciemności (wyraźnie oznaczone, podświetlane przyciski). Opcjonalnie dostępne są kamery tylne z ekranem zamontowanym na desce rozdzielczej, ułatwiające bezpieczne manewrowanie. Co ciekawe, maszyna doposażona w platformę do prac na wysokości może być sterowana zdalnie za pomocą pilota. Przed kradzieżą maszynę zabezpiecza system LiveLink, wykorzystujący sygnał GPS do określenia bieżącej lokalizacji maszyny, a także ostrzegający o nieuprawnionym użyciu ładowarki. Dane o lokalizacji ułatwiają także zarządzanie flotą maszyn.
Silnik EcoMAX, napędzający maszynę, spełnia wymagania normy emisji spalin Tier 4 Final z zastosowaniem systemu SCR, który wymaga tankowania wodnego roztworu mocznika AdBlue, ale za to jest pozbawiony filtra cząstek stałych DPF. Najmocniejszy spośród oferowanych silników osiąga moc aż 125 KM. Wentylator chłodnicy o zmiennej prędkości, który automatycznie reaguje na zmianę temperatury otoczenia, pozwolił ograniczyć zużycie paliwa oraz hałas podczas pracy. Opcjonalny wentylator wsteczny natomiast pozwala szybko oczyścić chłodnicę, co ma szczególne znaczenie podczas pracy w warunkach dużego zapylenia. 4-stopniowa przekładnia z przemiennikiem momentu obrotowego pozwala rozwinąć prędkość ok. 30 km/h. Standardowo maszyna jest wyposażona w napęd na wszystkie koła, zaś możliwość rozłączenia napędu jednej osi pozwala ograniczyć zużycie paliwa oraz ogumienia. Układ hydrauliczny zasila pompa o wydatku 110 l/min i maksymalnym ciśnieniu równym 260 barów.

Redakcja ATR

Reklama
Powiązane artykuły