Włoski producent ładowarek nadał linii ładowarek teleskopowych nazwę "Panoramic", co ma nawiązywać do dbałości o zapewnienie dobrej widoczności z fotela operatora. Składa się na to m.in. niskie umieszczenie silnika, jak i wysięgnika teleskopowego, widoczne we wspomnianej gamie produktów. Przedstawicielem marki Merlo w kategorii maszyn o maksymalnej wysokości podnoszenia w granicach 14 t jest model P 38.14.
Charakterystycznym elementem zielonej ładowarki jest okalający ją profil stalowy o średnicy 70 mm, który z jednej strony pełni funkcję strukturalną, zaś z drugiej - stanowi swego rodzaju obciążnik, który obniża środek ciężkości maszyny, zwiększając tym samym bezpieczeństwo pracy z ładunkiem, poruszania się w nierównym terenie, a także z dużą prędkością. Warto wspomnieć, że ładowarka w wersji Plus rozwija prędkość do 40 km/h. Elementem wyposażenia dodatkowego, który w znaczący sposób wpływa na komfort pracy podczas jazdy z większymi prędkościami oraz podczas jazdy terenowej jest układ amortyzacji wysięgnika BSS (Boom Suspension System), który tłumi wstrząsy za pomocą amortyzatorów pneumatycznych. Układ można wyłączyć za pomocą przycisku, lub też aktywować tryb automatyczny. Ponadto maszyna jest wyposażona w unikalną funkcję bocznego przesuwu ramy i wysięgnika. Jest to przydatne do precyzyjnego manewrowania osprzętem, zwłaszcza gdy ładowarka opiera się na stabilizatorach czołowych. Natomiast na nierównym podłożu niebagatelne znaczenie ma system korekcji nachylenia poprzecznego, wykorzystujący dwa siłowniki hydrauliczne łączące ramę z przednim mostem. Korekcja nachylenia w zakresie do 10% na każdą stronę zwiększa bezpieczeństwo pracy, a także zapewnia bardziej równomierne rozłożenie obciążeń działających na przedni most ładowarki. Dodatkowym elementem zwiększającym stateczność maszyny są przednie podpory, których niezależne sterowanie zwiększa możliwości korekcji nachylenia nawet do 24%. Mieszczą się one w obrysie maszyny zarówno w pozycji podniesionej, jak i opuszczonej. Pod maską ładowarki P 38.14 standardowo, znajduje się 4-cylindrowy, 3,6-litrowy wysokoprężny silnik Deutz o mocy 75 kW/102 KM, spełniający normę emisji spalin Tier 4 Final (DOC + SCR, bez filtra DPF) - w tańszej opcji jest jednostka napędowa Deutz o mocy 55,4 kW/75 KM (Tier 4 Interim, DOC + EGR). Silnik napędza pompę tłoczkowo-osiową typu Load-Sensing o wydatku sięgającym 108 l/min i ciśnieniu maksymalnym 210 barów. Zmienny wydatek pompy, w zależności od aktualnego zapotrzebowania, przyczynia się do ograniczenia zużycia komponentów układu. Hydrostatyczny układ napędowy jest wyposażony w dwustopniową przekładnię, pozwalającą na poruszanie się z prędkością do 14 km/h na pierwszym przełożeniu, oraz do 25 km/h na drugim (w wersji Plus - do 40 km/h).
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę