[ATB] Nowości

Ładowarka wodorowa Liebherr w projekcie pilotażowym Strabag

Data publikacji:

Firmy Liebherr i Strabag podejmują pionierskie kroki w kierunku dekarbonizacji. W ramach projektu pilotażowego, na terenie kamieniołomu Kanzelstein w Gratkorn (Austria), firma Strabag rozpoczęła dwuletnie testy nowej ładowarki kołowej Liebherr L 566 H z silnikiem wodorowym. Jest to pierwsza na świecie ładowarka tej wielkości napędzana wodorem, która ma potencjał zredukować emisję CO₂ o nawet 100 ton rocznie, co odpowiada zużyciu 37 500 l oleju napędowego.

    Ładowarka wodorowa Liebherr w projekcie pilotażowym Strabag

Technologia napędu wodorowego

L 566 H to prototyp ładowarki o napędzie wodorowym, zaprojektowany z myślą o pracy na dużych budowach, gdzie wysokie zapotrzebowanie energetyczne utrudnia wdrożenie rozwiązań elektrycznych. Silniki wodorowe produkowane są przez zakłady Liebherr w Bulle, w Szwajcarii. Technologia ta nie tylko pozwala na zerową emisję CO₂, ale także minimalizuje emisję tlenków azotu (NOₓ), co czyni ją bardziej ekologiczną niż tradycyjne silniki spalinowe.

Partnerstwo na rzecz zrównoważonego rozwoju

Wodór potrzebny do zasilania ładowarki dostarcza lokalna firma Energie Steiermark, wykorzystując zieloną energię odnawialną do produkcji paliwa. Strabag, jako pierwszy klient testujący to innowacyjne rozwiązanie, deklaruje, że projekt wpisuje się w ich cel osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2040 r. Współpraca z firmą Liebherr to przykład, jak czołowe firmy budowlane mogą wspólnie rozwijać technologie przyjazne dla środowiska, zmniejszając emisję gazów cieplarnianych w sektorze trudnym do elektryfikacji.

Zalety technologii wodorowej

Technologia napędu wodorowego wykorzystywana przez Liebherr umożliwia pracę dużych maszyn bez emisji CO₂, co otwiera nowe możliwości w branżach, gdzie inne alternatywne rozwiązania energetyczne są trudne do zastosowania. W odróżnieniu od silników elektrycznych, które wymagają czasochłonnego ładowania, ładowarki wodorowe mogą być tankowane równie szybko jak ich odpowiedniki napędzane olejem napędowym, co zwiększa efektywność pracy na budowie.

Jan Liebherr, prezes zarządu Liebherr-International, zaznacza, że współpraca ze Strabagiem to pierwszy krok w stronę wdrażania wodorowych rozwiązań napędowych na większą skalę. Projekt ten stanowi kamień milowy w rozwoju zrównoważonego budownictwa.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

YouTube atb

zobacz więcej

CASE ROAD SHOW 2023 Niemcy


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Targi eRobocze Show 2023 Lubień Kujawski


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Bądź na bieżąco! Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.