Ładowarki kołowe czyli 20 ton w natarciu

Data publikacji:

Nie sposób dziś wyobrazić sobie budownictwa, przemysłu górniczego czy rolnictwa bez ładowarki kołowej. Maszyny o masie operacyjnej zbliżonej do 20 ton pozwalają na osiągniecie dużej wydajności w środowisku roboczym. Przyjrzyjmy się zatem bliżej propozycjom w tym zakresie czołowych producentów ładowarek kołowych.

Liebherr

Ładowarka kołowa Liebherr L550 XPower to solidna maszyna, która łączy znakomite osiągi i komfort użytkowania. Jej innowacyjny układ napędowy Liebherr-XPower znacznie zwiększa wydajność pracy i zapewnia przy tym oszczędność paliwa nawet do 30%. Szybkie cykle robocze, duże obciążenia wywracające i wysoka wydajność przeładunkowa to niepodważalne zalety tego modelu.

Jednostką napędową ładowarki L550 jest 4-cylindrowy silnik D934 A7 o mocy 222KM, spełniający wymagania europejskiej normy emisji spalin Stage V. Zastosowany układ napędowy Liebherr-XPower łączy w sobie napęd hydrostatyczny i mechaniczny.

Współdziałanie między tymi dwoma różnymi napędami jest automatycznie dostosowywane do danej aplikacji, w rezultacie czego uzyskuje się zawsze optymalny poziom wydajności podczas załadunku i transportu materiałów. Bezstopniowa przekładnia umożliwia regulację przyspieszenia we wszystkich zakresach prędkości, bez zauważalnych przerw w sile pociągowej, maksymalna prędkość jazdy wynosi 40 km/h, ale na życzenie dostępne jest w pełni automatyczne ograniczenie prędkości.

Układ hydrauliczny zasila pompa typu Load-sensing z tarczą krzywkową, z regulacją wydajności i przepływu oraz odcięciem ciśnienia w bloku sterowania. Maksymalny wydatek pompy wynosi 234 l/min, a ciśnienie robocze w układzie to 350/380 barów. Dodatkowo dla uzyskania maksymalnej wydajności pracy ładowarki system Liebherr-Power-Efficiency (LPE) optymalizuje interakcję między silnikiem, skrzynią biegów i hydrauliką roboczą.

Warianty ramion unoszących zostały zoptymalizowane pod kątem zastosowania. Standardowy łącznik typu Z zapewnia duży moment obrotowy w dolnej części ramienia podnośnika i idealnie sprawdza się podczas konwencjonalnych zastosowań takich jak np. proste, szybkie napełnianie łyżki.

Alternatywą jest przemysłowe ramię podnoszące, które charakteryzuje się równoległym układem prowadnic i szczególnie wysokim momentem obrotowym w górnym zakresie podnoszenia. Jest to najlepsze rozwiązanie do użytku przemysłowego i umożliwia montaż specjalnego osprzętu do transportu ciężkich ładunków.

Nowoczesna, ergonomiczna konstrukcja kabiny zgodnej ze standardem ROPS/FOPS pozwala operatorowi na komfortową pracę. Szerokie przeszklenia oraz konstrukcja maski zapewniają bardzo dobrą widoczność na obszar roboczy. Szyby wykonane są z bezpiecznego szkła ESG i dodatkowo zostały przyciemnione.

We wnętrzu kabiny znajduje się regulowana kolumna kierownicy, fotel operatora z 6-stopniową regulacją i amortyzacją drgań, 4-strefowa klimatyzacja, elektrycznie podgrzewana tylna szyba i  9” ekran dotykowy. Opcjonalne wyposażenie obejmuje kluczyk Liebherr z pilotem i funkcją Coming/Leaving Home, która automatycznie otwiera drzwi operatora i włącza światła, chłodziarkę oraz szybkozłącze hydrauliczne ze zintegrowaną automatyką Likufix.

Wszelkie prace konserwacyjne można wykonywać wygodnie i bezpiecznie. Maska otwierana jest elektrycznie do tyłu i zapewnia swobodny dostęp do całej komory silnika. Punkty serwisowe są dobrze widoczne, stopnie antypoślizgowe i solidne poręcze zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa.

Doosan

Nowa generacja ładowarek kołowych koreańskiej firmy Doosan obejmuje 20-tonowy model DL380-7, który przekonuje zwiększoną produktywnością, imponującą siłą wyrywającą i wysoką mocą napędu. Na szczególną uwagę zasługują także zastosowane innowacyjne rozwiązania techniczne i bogate wyposażenie dostępne w standardzie.

Za napęd ładowarki odpowiada 6-cylindrowy silnik Doosan DL08 o mocy 275 KM. Silnik ten spełnia wymagania normy emisji spalin Stage V i został zaprojektowany pod kątem zwiększonej wydajności i oszczędności paliwa.

Dla optymalizacji pracy jednostki napędowej zastosowano wysokociśnieniowe wtryskiwacze paliwa, międzystopniową chłodnicę powietrza oraz elektroniczne jednostki sterujące. Bardziej efektywne wykorzystanie mocy umożliwiają 3 różne tryby pracy: SAT, Standard i Power oraz funkcja dodatkowego wspomagania Power-up. Automatyczna redukcja obrotów dostępna w standardzie, zmniejsza obroty silnika do jałowych po kilku sekundach bezczynności, przez co ogranicza emitowany hałas i oszczędza paliwo.

Dodatkowo jest jeszcze programowana funkcja automatycznego wyłączania silnika po ustalonym czasie. Sprawne przenoszenie napędu zapewnia 5-biegowa skrzynia typu PowerShift, oferująca 3 tryby robocze: ręczny, automatyczny lub półautomatyczny z funkcją zmiany biegu na niższy. Istnieje także możliwość odłączenia skrzyni biegów za pomocą pedału hamulca w celu przekazywania całej mocy silnika do układu hydraulicznego.

Zamknięty centralny układ hydrauliczny posiada funkcję wykrywania obciążenia i wyposażony jest w 2 osiowe pompy tłokowe o zmiennej pojemności skokowej. Maksymalna wydajność przepływu wynosi 290 l/min., a maksymalne ciśnienie robocze to 250 barów. Efektywność pracy poprawiają funkcje automatycznego ustawiania łyżki w pozycji roboczej oraz funkcja ręcznego zatrzymania ramienia podnoszącego na żądanej wysokości.

Kabina operatora, z układem pochłaniania wstrząsów zapewnia doskonałą widoczność na obszar pracy i zgodność w zakresie bezpieczeństwa ROPS/FOPS. Jej bogate wyposażenie obejmuje klimatyzację i układ ogrzewania z funkcją cyrkulacji powietrza, amortyzowany i podgrzewany fotel, podłokietniki oraz kolumnę kierownicy z regulacją wysokości i nachylenia, dalej zintegrowany z prawym podłokietnikiem dżojstik, inteligentny kluczyk oraz łatwy w obsłudze 8” ekran dotykowy Doosan Smart Touch.

Kabina została również zaprojektowana pod kątem bezpieczeństwa pracy. W tym zakresie wyposażona jest w podwójny filtr powietrza, chroniący operatora w zapylonych i zanieczyszczonych miejscach, kamerę cofania, pełne poręcze, do 12 lamp roboczych LED, elektrycznie regulowane lusterka wsteczne i 3-punktowy pas bezpieczeństwa z funkcją alarmu.

Konserwacja i serwis maszyny zostały znacząco uproszczone. W ładowarce DL380-7 zastosowano bezobsługowy, cyklonowy filtr wstępny, który wydłuża okres eksploatacji filtra powietrza, zapewnia lepsze spalanie i zwiększa żywotność silnika.

Ładowarka jest też standardowo wyposażona w układ automatycznego smarowania ze smarowniczką na środku sworznia i tulei, co usprawnia rozprowadzanie smaru i wydłuża czas eksploatacji. System DoosanConnect pozwala na zdalną diagnostykę maszyny i właściwe planowanie działań serwisowych dla ograniczania okresów przestoju.

Caterpillar

W takim zestawieniu nie mogło rzecz jasna zabraknąć przedstawiciela marki CAT. Tym razem reprezentuje ją model 962M, którego masa operacyjna zamontowanymi oponami Michelin 23.5R25 XHA2 L3 wynosi 20,2 t. Jest to masa kompletnej maszyny gotowej do pracy ze wszystkimi płynami, osłonami, błotnikami, standardową łyżką (możliwy jest montaż łyżek o pojemności 3,3 m³) oraz operatorem.

Sercem tej potężnej konstrukcji jest 7-litrowy Cat C7.1 ACERT gwarantujący moc maksymalną na poziomie 272 KM (według normy SAE J1995). Moc użyteczna wynosi w tym przypadku 250 KM (wg normy ISO 9249). Jednostka CAT spełnia najnowsze normy dotyczące emisji szkodliwych spalin Stage 4. Poza tym, jak zapewnia producent, wszystkie ładowarki serii M zapewniają o 25 % większą wydajność paliwową względem serii H, której są bezpośrednim następcą. Współczynnik ten wyliczono jako stosunek masy przetransportowanego materiału do objętości spalonego paliwa.

Układ napędowy obejmuje 5-biegową przekładnię oraz wytrzymałe osie pozwalające na pracę w trudnych warunkach. Skrzynia Powershift ma 5 przełożeń do przodu, 3 do tyłu oraz funkcję automatycznej zmiany biegu na niższy przy dużym obciążeniu.

Układ hydrauliczny układu roboczego obejmuje osiowo-tłokową pompę o zmiennym wydatku. Maksymalny przepływ wynosi 286 l/min. CAT zaznacza, że czas trwania cyklu pracy układu hydraulicznego łącznie wynosi 8,9 s. Statyczne obciążenie wywracające (z odkształceniem opon) przy pełnym skręcie przegubu liczy 11,7 t. Przy czym ramię robocze umożliwia podniesienie ładunku na maksymalną wysokość 4,2 m. Można również skorzystać z ramion do wysokiego podnoszenia wówczas wartość tego współczynnika wzrasta o dodatkowe 30 cm.

Case CE

W ofercie Case Construction Equipment są ładowarki kołowe serii G. To solidne maszyny, wśród których największą jest 921G. Jej maksymalny ciężar roboczy na oponach XHA2 L3 wynosi 20,8 tony, a promień skrętu to 6,03 m. Ładowarka kołowa Case 921G kryje pod maską silnik FPT NEF N67. Jednostka wyposażona w 6-cylindrów ma pojemność 6,7 l. Zaprojektowana i zbudowana przez specjalistów z FPT Industrial spełnia najnowsze normy emisji spalin Tier 4F.

Surowe wytyczne udało się projektantom osiągnąć bez instalowania zaworu EGR i bez filtra cząstek stałych. W N67 zastosowano układ HI-eSCR obejmujący katalizator DOC oraz szeroko stosowany SCR. Moc maksymalna w tym modelu to 255 KM.

Aby utrzymać jednostkę napędową w odpowiedniej temperaturze w ładowarkach kołowych Case 921G montowany jest tzw. sześcian chłodzący. Jest to układ pięciu chłodnic instalowanych wobec siebie w kształcie sześcianu. Takie rozwiązanie zapewniać ma ciągły przepływ świeżego powietrza z lewej i prawej strony oraz od góry. Drugim atutem rozwiązania jest łatwy dostęp do chłodnic podczas czyszczenia czy serwisowania.

Case CE w modelu 921G proponuje dwie przekładnie. Pierwsza opcja to 4-biegowa skrzynia biegów z systemem inteligentego wyłączania sprzęgła (ICCO). Oferuje ona 4 przełożenia do przodu i 3 do tyłu. Jest również skrzynia z 5 biegami do przodu. Przekładnia ProShift gwarantuje trochę większą prędkość maksymalną (40 km/h), ma nieco krótsze biegi, blokadę przekładni hydrokinetycznej oraz funckję Power Inch zapewniającą proporcjonalną redukcję biegów w zależności od intensywności hamowania.

W kabinie modelu 921G inżynierowie zadbali o zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa operatora. Przede wszystkim kabina spełnia normy ISO EN3449 oraz ISO EN13510 gwarantując wymagany stopień zabezpieczenia przed spadającymi przedmiotami oraz przed skutkami wywrócenia. Dostęp do kabiny jest lepszy niż w poprzednich modelach. Zadbano również o możliwie największe obniżenie poziomu hałasu do 68-69 dB.

Aby zmniejszyć ilość przenoszonych wibracji fotel operatora wyposażono w aktywną amortyzację, system dynamicznego tłumienia oraz system absorpcji wstrząsów o niskiej częstotliwości. Kabina jest standardowo wyposażona w podstawowy zestaw filtrów powietrza, jednak na życzenie można zaopatrzyć swój model w filtry HEPA lub filtry z węglem aktywnym.

Podnośnik ładowarki funkcjonuje dzięki zastosowaniu wydajnego układu hydraulicznego z podwójną pompą o wydatku 282 l/min. W ofercie Case CE dostępne są dwa wysięgniki: typu “Z” oraz XR o zwiększonym zasięgu.

Maksymalne obciążenie wywracające na wprost w modelu 921G wynosi 17,5 t, przy maksymalnym skręcie przegubu wartość ta spada do 15 t. Trzeba natomiast zaznaczyć, że tak w przypadku ładowarek kołowych Case, jak i w przypadku pozostałych opisywanych maszyn wartości te są ściśle związane rodzajem zastosowanych ramion i wyborem łyżki. Przy czym maksymalna ładowność łyżki kształtuje się na poziomie 7,5 t.

JCB

Ładowarka JCB 457 napędzana jest silnikiem Cummins o mocy 285 KM, spełniającym normę emisji spalin Stage V. Trzeba zaznaczyć, że producent w modelu 457 zastosował szereg rozwiązań konstrukcyjnych, które docelowo mają zmniejszać zużycie paliwa oraz samej ładowarki. Mowa między innymi o systemie automatycznego zmniejszania prędkości kół, funkcji opuszczania wysięgnika pod wpływem siły grawitacji czy systemu wyłączania maszyny na biegu jałowym.

Standardowo w JCB 457 montowana jest 4-biegowa przekładania. Warto jednak dodać, że w ramach wyposażenia dodatkowego dostępna jest również ciaśniej zestopniowana skrzynia 5-biegowa, którą wyposażono w blokadę sprzęgła hydrokinetycznego. Ładowarka wyposażona w tą jednostkę lepiej przyspiesza, lepiej radzi sobie podczas podjazdów i zapewnia krótsze cykle robocze.

Producent daje do wyboru różne typy ramion. Za optymalną pracę ramienia i urządzeń współpracujących dba układ hydrauliczny z podwójną pompą o wydatku 323 l/min. Obciążenie przy przechylaniu i pełnym skręcie ładowarki wynosi maksymalnie 13,4 t. Przy maszynie wyprostowanej wskaźnik ten wzrasta do 15,9 tony. Masa ładowarki gotowej do pracy wynosi ok. 20 ton.

Kabina operatora została zaprojektowana ze smakiem i dużym wyczuciem. Wszystkie najważniejsze elementy zostały w niej logicznie rozmieszczone zostawiając przy tym operatorowi wystarczająco dużo miejsca. Całości dopełnia fakt zastosowania żółtych, charakterystycznych dla JCB wykończeń elementów kabiny.

Producent podkreśla, że ładowarka JCB 457 to konstrukcja wyjątkowo wytrzymała i trwała. Przed wprowadzeniem modelu na rynek wykonano setki rozmaitych testów, po których okazało się, że ładowarka gotowa jest do pracy w najtrudniejszych warunkach. Rozruch i praca w temperaturze nawet do -20 ºC nie stanowi dla tej maszyny problemu.

Volvo

W grupie maszyn 20-tonowych markę Volvo reprezentuje m.in. model 110H. Konstrukcja ta napędzana jest silnikiem D8J o mocy maksymalnej wynoszącej 259 KM. Jest to sześciocylindrowy, rzędowy silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem, bezpośrednim wtryskiem paliwa Common Rail i chłodnicą powietrza doładowującego.

Dzięki zastosowaniu układu recyrkulacji spalin (EGR) oraz systemu oczyszczania spalin (EATS) z katalizatorem utleniającym (DOC), filtrem cząstek stałych (DPF) i układem SCR silnik spełnia normę emisji spalin Tier 4F. W maszynie zastosowano także 4-biegową hydrokinetyczną przekładnię Volvo HTE 206C.

Podczas wielogodzinnej pracy z dużym obciążeniem, w trudnych warunkach, automatycznie włącza się sterowany elektronicznie wentylator chłodzący. Jego zadaniem jest utrzymanie optymalnej temperatury kluczowych elementów silnika. Wentylator jest napędzany hydraulicznie i został wyposażony w opcję zmiany kierunku obrotów. Dzięki temu, wydmuchując powietrze umożliwia on oczyszczenie elementów chłodzących. Przy czym należy zaznaczyć, że włącza się on tylko wtedy, gdy jest potrzebny, aby nie zwiększać niepotrzebnie zużycia paliwa.

O gospodarkę paliwową maszyny dba także system OptiShift, który - jak zapewnia producent - pozwala nawet na 18-procentowe zmniejszenie zużycia oleju napędowego. Co więcej, specjaliści Volvo opracowali specjalny pedał gazu Eco. Gdy prędkość silnika zbliża się do granic ekonomicznej eksploatacji na pedał działa wsteczna siła wypychająca, co też przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa. Podobnie jak inteligentny układ hydrauliczny, który rozpoznaje obciążenie wysięgnika dostarczając moc tylko wtedy, kiedy jest ona niezbędna.

Maksymalne obciążenie wysięgnika w pozycji na wprost w ładowarce waha się między 11,9 a 13,8 t. Ciężar wywracający przy pełnym skręcie wynosi maksymalnie 11,2 t. Natomiast wysokość podnoszenia wynosi maksymalnie 4,6 m w zależności od zastosowanego wysięgnika i opon. Wysięgnik wyposażono w system równoległego prowadzenia łyżki TP oraz układ amortyzacji BSS.

W przypadku ładowarki kołowej marki Volvo można stosować łyżki o pojemności od 2,6 do 9,5 m³. Masa robocza maszyny gotowej do pracy wynosi 18 do 20,7 t. Różnice w masie są uzależnione od wyposażenia, rodzaju zastosowanej łyżki czy opon.

Polecamy powiązane produkty z naszego sklepu:

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

Reklama
Najnowsze artykuły:
Reklama

Najnowsze z kategorii

Bądź na bieżąco!
Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.