Liebherr - Beton na wysokości

Liebherr - Beton na wysokości

Jak się okazuje, technologia Liebherr sprawdza się nie tylko w typowych zastosowaniach i warunkach, lecz także w ekstremalnych lokalizacjach. W szwajcarskich Alpach doskonale radzi sobie zakład betoniarski Liebherr Compactmix 1.0, pracujący na wysokości 2340 metrów n.p.m., dostarczający do 60 m³ betonu na godzinę do budowy kolei linowej.

Gondolowe Koleje Linowe Grindelwald-Männlichen oraz spółka Jungfraubahn od lata ub. roku budują kolejkę linową, która ułatwi dostęp zarówno do lodowca Eiger, położonego na północno- -Zachodnim stoku góry Eiger (3970 m n.p.m.), jak i do szczytu Männlichen (2343 m n.p.m.) w Alpach Berneńskich. Ze wspólnej stacji w Grindelwald-Grund trójlinowa kolej poprowadzi do stacji Eigergletscher koło lodowca Eiger, na trasie najwyżej przebiegającej w Europie linii kolei zębatej Jungfraubahn, której stacja końcowa znajduje się na przełęczy Jungfraujoch (3454 m n.p.m.), co skróci czas podróży do przełęczy i całego rejonu narciarskiego aż o 47 minut. Druga linia kolei linowej z 10-osobowymi gondolami powiedzie natomiast pod szczyt Männlichen, zastępując dotychczasową kolej linową zbudowaną w roku 1978, co pozwoli skrócić czas dotarcia do tego miejsca o 12 minut. Projekt ma być ukończony w grudniu 2020 r., a otwarcie kolejki linowej jest planowane na sezon zimowy 2020/21. Całkowity koszt inwestycji ma wynieść 470 mln franków szwajcarskich.

Idealna do projektu

Dowóz dużych ilości betonu do tak odległych i trudno dostępnych miejsc z położnej w dolinie betoniarni byłby mało opłacalny i czasochłonny, co zwiększyłoby koszty inwestycji. Postanowiono zatem, że beton będzie produkowany na miejscu i rozpoczęto poszukiwania odpowiedniej wytwórni, którą można by uruchomić pod górskimi szczytami. Pomoc znaleziono w firmie Liebherr, której betoniarnia Compactmix 1.0 A-R / RIM-M, z silnikiem 37 kW, okrągłą komorą mieszalnika o pojemności nominalnej 1 m³ (napełniania 1500 l) i pojedynczym mieszadłem okazała się idealnym rozwiązaniem do realizacji tego ambitnego zadania. Jej kompaktowa budowa, łatwa do transportu modułowa konstrukcja oraz wydajność 60 m³/h okazały się decydujące przy wyborze.
Ponieważ kolej linowa nie była czynna, do transportu elementów betoniarni na miejsce montażu wykorzystano dwuosiową ciężarówkę i wywrotkę. Instalacja została następnie zmontowana na lodowcu Eiger, na wysokości 2340 m n.p.m. Tak wysoko jest dość chłodno nie tylko zimą, dlatego aby produkować beton w takich warunkach, zakład wyposażono również w obudowę „zimową”, chroniącą instalację przed niskimi temperaturami. Kruszywo i cement do produkcji betonu są dostarczane za pośrednictwem kolejki linowej i trafiają do silosów bezpośrednio z jej wagoników.

fot.firmowe

SS

Reklama
Powiązane artykuły