Liebherr - Debiut nowej koparki R 934

Liebherr - Debiut nowej koparki R 934

Od początku roku Liebherr-France w Colmar w Alzacji produkuje koparki gąsienicowe Liebherr najnowszej generacji, wyróżniające się szeregiem ulepszeń, a przede wszystkim jeszcze większą mocą i produktywnością, uproszczoną konserwacją oraz podwyższonym komfortem. Podczas targów Bauma producent zapowiedział m.in. debiut nowego modelu R 934 z silnikiem spełniającym normę emisji spalin Stage V.

Koparki „Generacji 8” otrzymały nowy design, zaprezentowany już w październiku ub. roku wraz z modelami R922 i R924. Dla potrzeb nowej generacji koparek zespół konstruktorów z fabryki w Colmar całkowicie zrewidował koncepcję projektową w celu dalszej poprawy komfortu, bezpieczeństwa, wydajności i ergonomii obsługi. Prezentowaną na targach Bauma 2019 koparkę R 934, podobnie jak większy, nowy model R 938, oparto na specjalnej platformie opracowanej przez spółkę Liebherr-France. Modele R 934 i R 938 to maszyny klasy 35 i 38 ton, z silnikami o mocy 272 KM oraz 299 KM, współpracujące z łyżkami o pojemności od 1 m³ do 2,5 lub 3 m³ (R 938). Dzięki bardzo szerokiej gamie dostępnych narzędzi obie koparki są wyjątkowo wszechstronne, znajdując zastosowanie w robotach ziemnych, niwelacji, kopaniu, załadunku i przeładunku, a nawet pracach dźwigowych. Optymalne dopasowanie konfiguracji wyposażenia do potrzeb ułatwia również bogaty wybór wysięgników - monolitycznych o długości 6,45 i 7 m oraz dwuelementowego 6,7 m, a także ramion kopiących, które mogą mieć długość 2,6; 2,9; 3,25 lub 3,95 m. Dla modelu R 938 dostępne są również dodatkowo ramiona (2,15 i 2,6 m) oraz wysięgnik (6,15 m) typu SME (Super Mass Excavation) dedykowane do najcięższych, wymagających prac urobkowych i załadunkowych.

Więcej mocy, mniejsze spalanie

W porównaniu z maszynami poprzedniej generacji, w nowych koparkach siły kopania (tabela), siła pociągowa/spychania (325 kN) oraz moment obrotowy nadwozia (117 kNm) zostały znacznie zwiększone, co zapewniło wyższy poziom wydajności. Jednocześnie zoptymalizowano krzywą obciążenia i bezwładność napędu obrotu, co z kolei wpłynęło na zmniejszenie zużycia paliwa.
Modele R 934 i R 938 są również dostępne na różnych, wyjątkowo solidnych podwoziach z ramą typu X, w tym na nowym podwoziu WLC, które zapewnia wysoką stabilność wymaganą w szczególnie trudnych pracach. Gąsienice podwozia z rolkami smarowanymi przez cały okres eksploatacji są całkowicie bezobsługowe. Do tego automatyczny centralny układ smarowania maksymalnie wydłuża żywotność i wydajność podzespołów.

Komfort i bezpieczeństwo

Koparki wyposażono w przestronną, klimatyzowaną i bezpieczną kabinę (ROPS), a komfortowe środowisko pracy zapewnia m.in. fotel z dwukierunkową amortyzacją pneumatyczną, a także przyjazny w obsłudze 7-calowy ekran dotykowy o wysokiej rozdzielczości. Składana konsola umożliwia łatwe i bezpieczne wchodzenie i wychodzenie z kabiny. Szyba przednia (w pełni opuszczana) oraz prawa wykonane są z barwionego szkła wielowarstwowego, co ogranicza nagrzewanie się wnętrza. Dobre przeszklenie zapewnia niczym niezakłócony panoramiczny widok na wszystkie strony, a widoczność i bezpieczeństwo podczas pracy wspomagają kamery tylna i boczne. Lampy halogenowe całkowicie zastąpiono reflektorami LED o większej żywotności, co zmniejszyło zużycie energii przy znacznie lepszym oświetleniu. Inne wersje oświetlenia dostępne są w różnych pakietach, z najmocniejszym opcjonalnym pakietem LED+.
Wzrosła także wygoda i bezpieczeństwo wykonywania prac serwisowych i konserwacyjnych. Poprawiony i łatwiejszy jest teraz dostęp do nadwozia i platformy, ze stopniami umieszczonymi z boku (standard lub opcja), a punkty wymagające bieżącej konserwacji są łatwo osiągalne z poziomu gruntu. Monitorowanie stanu płynów eksploatacyjnych umożliwiają wskaźniki poziomu oleju silnikowego, oleju hydraulicznego, paliwa i płynu AdBlue widoczne na wyświetlaczu w kabinie.

fot.firmowe

SS

Reklama
Powiązane artykuły