Po ok. 10 miesiącach budowy firma Liebherr oddała do użytku nową halę montażową przeznaczoną specjalnie do produkcji akumulatorowych ładowarek kołowych w zakładzie w Bischofshofen. Pierwsza elektryczna ładowarka kołowa to model L 507 E, który zjeżdża z linii montażowej od marca 2024 roku. Łącznie Liebherr zainwestował ponad 2,2 mln euro w nowy zakład produkcyjny o powierzchni prawie 1000 m² i maksymalnej rocznej produkcji do 500 ładowarek kołowych z napędem akumulatorowym.
Aby zachować najbardziej rygorystyczne standardy bezpieczeństwa, nowy obszar produkcyjny znajduje się w oddzielnej hali, z dala od konwencjonalnego zespołu ładowarek kołowych.
– Zdecydowaliśmy się na tę oddzielną przestrzeń, ponieważ chcieliśmy w pełni dostosować nową halę montażową do środków bezpieczeństwa pracy wymaganych przez nowy system akumulatorów wysokiego napięcia. Wszyscy pracownicy zaangażowani w budowę L 507 E przeszli specjalistyczne szkolenie, co oznacza, że jesteśmy szczególnie dobrze przygotowani do spełnienia wymagań technologii elektrycznej – wyjaśnia Peter Schachinger, dyrektor ds. produkcji i operacji w Liebherr-Werk Bischofshofen.
Nowa linia montażowa ładowarek kołowych znajduje się w jednej z dawnych hal warsztatowych zakładu, którą firma Liebherr odrestaurowała na potrzeby produkcji modelu L 507 E. Firma zainwestowała również w nowe pomieszczenia socjalne dla swoich pracowników.
– Dostosowaliśmy również budynek do najnowszych standardów energetycznych, z aktywacją rdzenia betonowego, przyłączem ciepłowniczym i pompami ciepła. Coraz częściej sami wytwarzamy energię elektryczną potrzebną do zasilania hali, ponieważ obecnie w naszym zakładzie działa kilka paneli słonecznych, które zajmują łącznie ponad 3400 m² - wyjaśnia Schachinger.
Eksperci od ładowarek kołowych zaprojektowali wnętrze hali montażowej niemal w całości cyfrowo, korzystając z aplikacji wirtualnej rzeczywistości.
– Pozwoliło nam to przetestować różne układy, a tym samym idealnie skoordynować stacje montażu wstępnego i główną linię montażową. Dzięki temu mogliśmy efektywnie wykorzystać dostępną przestrzeń i stworzyć krótkie ścieżki transportowe – mówi Jonas Schwob, kierownik projektu ds. produkcji elektrycznych ładowarek kołowych.
Cyfrowy wyświetlacz w centrum hali montażowej zapewnia przegląd bieżących kluczowych danych produkcyjnych w czasie rzeczywistym.
Firma Liebherr zwróciła szczególną uwagę na ergonomię na poszczególnych stanowiskach pracy: Specjalne urządzenia podnoszące i systemy transportowe, a także bezprzewodowe narzędzia do przykręcania ułatwiają pracownikom montaż nowej ładowarki kołowej L 507 E. Nowa ładowarka jest dostępna u partnerów handlowych Liebherr w kilku krajach europejskich od końca 2023 roku. Jest ona oparta na konwencjonalnie napędzanej ładowarce kołowej L 507 Stereo i ma napęd, który opiera się na systemie akumulatorów wysokonapięciowych, specjalnie zaprojektowanych przez firmę Liebherr do pracy z ładowarkami kołowymi, zapewniając wysoką wydajność i efektywne ładowanie.
Podczas gdy wydajność L 507 E jest identyczna z konwencjonalnie napędzanymi ładowarkami kołowymi Liebherr tej samej klasy wielkości, nie emituje ona lokalnie CO2, a emisja hałasu jest minimalna. Sprawia to, że nowa ładowarka kołowa jest szczególnie odpowiednia do wszelkich prac, w których należy wziąć pod uwagę hałas lub spaliny, takich jak obszary śródmiejskie lub hale.
W zależności od warunków pracy, czas pracy ładowarki L 507 E wynosi do 8 h. Modułowa konstrukcja akumulatora Liebherr umożliwia również zainstalowanie drugiego akumulatora litowo-jonowego na życzenie klienta, co dodatkowo wydłuża czas pracy. Pełne naładowanie akumulatora może trwać od 1,5 do 3 h, w zależności od technologii ładowania na pokładzie.
Case Construction Equipment. Dwadzieścia ton na gąsienicach
Sztuczna inteligencja w branży budowlanej. O czym warto wiedzieć?
fot. Mazurskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe
Koparka Liebherr 934 w wodach Kanału Niegocińskiego. Jak do tego doszło?
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę