Już od pięciu dekad w zakładach Liebherr produkowane są betonomieszarki samochodowe. Obecnie na rynku pojawiła się piąta generacja tych urządzeń.
Firma Liebherr od 50 lat produkuje betonomieszarki samochodowe do transportu betonu. Obecnie na liniach produkcyjnych montowana jest piąta generacja betonomieszarek producenta. Pierwsze urządzenie tego typu zaprojektowane przez firmę Liebherr skonstruowano w 1967 roku na podwoziu Henschel HS22. Wersja HTM 601 o pojemności nominalnej 6 m³ miała oddzielny silnik. Producent wiele informacji na temat urządzenia zawarł w jego nazwie: HTM 601. H oznacza sprzęt hydrauliczny, T – transport, natomiast M to mieszalnik, a 6 oznacza nominalną objętość podana w m³. Liczba 01 odnosi się do pierwszej generacji. Z biegiem lat oferta betonomieszarek Liebherr była rozwijana i modernizowana. Powstawały maszyny z większą pojemnością bębna mieszającego, na większych i mocniejszych podwoziach. Opracowano konstrukcje wyposażone w podwozia dwu- i trzyosiowe, a później ciężarówki z mieszalnikiem na naczepie. W latach 90-tych powstał pierwszy model na sztywnym 4-osiowym podwoziu. Do dnia dzisiejszego wersja 9 m³ na czterech osiach jest najczęściej sprzedawanym modelem z oferty. Wraz z obchodami rocznicy produkcji betonomieszarek Liebherr wprowadził na rynek piątą generację tych urządzeń. Nowe modele zostały całkowicie przeprojektowane. Mają większa ładowność, zmniejszoną masę własną, a do budowy wykorzystano stal wyższej jakości. W zakładach Liebherr wyprodukowano do tej pory około 92 tyś. betonomieszarek samochodowych.
Ładowarki do pracy w tunelach
Liebherr wprowadził do oferty ładowarki kołowe XPower L 550, L 556, L 566 i L 576 w opcjonalnej wersji tunelowej. Budowa tuneli to dziedzina, która stawia ogromne wymagania zarówno przed człowiekiem, jak i maszynami. W obu przypadkach liczy się doświadczenie i odpowiednie przygotowanie do pracy w tych konkretnych warunkach. Nowy pakiet tunelowy dla wspomnianych maszyn zawiera szereg funkcji mających na celu zwiększenie ich użyteczności i niezawodności. Ładowarki kołowe Liebherr wyposażono w specjalną, dźwiękoszczelną kabinę, która zamiast standardowej szyby może mieć zamontowaną przednią szybę ze szkła pancernego. Modele Xpower w wersji tunelowej mają również system ochrony przed przewróceniem (ROPS) i system zabezpieczenia operatorów przed spadającymi przedmiotami (FOPS). Ten ostatni ma szczególne znaczenie w trakcie budowy tuneli. Ładowarki kołowe XPower napędzane są silnikami spełniającymi normę emisji spalin Tier 4F, przy czym wysoki poziom oczyszczania spalin osiągnięto dzięki układowi SCR Liebherr. W wersji tunelowej działanie układu jest wzmocnione filtrem cząstek stałych (DPF), który minimalizuje emisję cząsteczek i zanieczyszczeń w tunelach. Co więcej, maszyny zaopatrzone są w oczyszczacz wstępny służący do wstępnego czyszczenia powietrza wlotowego do silnika. Jest to szczególnie istotna kwestia z uwagi na zwykle duże zanieczyszczenie pyłem i innymi cząstkami. Maszyny w wersji tunelowej wyposażono również w szereg osłon. Mowa m.in. o osłonie tłoczyska siłownika wywrotowego na ramieniu podnośnika, światłach drogowych wyposażonych w osłony ochronne czy wytrzymałej ochronie antykolizyjnej w postaci ramy ochronnej zapobiegącej uszkodzeniom silnika.
BK
fot.firmowe
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę