Liebherr zainteresowane elektrycznym napędem

Data publikacji:

Zainteresowanie elektrycznym napędem ładowarek teleskopowych zdradza też firma Liebherr, co zapewnia dobre perspektywy na maszyny tego typu również tej marki. W roku 2018 mogła pochwalić się prototypowymi modelami ładowarek wyposażonymi w spalinowo-elektryczny napęd hybrydowy oraz zeroemisyjny napęd w pełni elektryczny.

Do budowy obu maszyn posłużył ważący ponad 7 t standardowy model spalinowy Liebherr TL432-7 (obecnie nieprodukowany), o udźwigu maksymalnym 3,2 t oraz wysokości podnoszenia 6,93 m.
W obu ładowarkach zastosowano rozwiązanie E-Deutz firmy Deutz, która od dłuższego czasu przygotowywała się do wprowadzenia na rynek gotowych napędów hybrydowych i w pełni elektrycznych, mogących znaleźć zastosowanie w maszynach różnych producentów. Prace te przyspieszyły zwłaszcza po przejęciu w roku 2017 firmy Torqeedo, światowego lidera specjalizującego się w hybrydowych i elektrycznych systemach napędowych do łodzi motorowych. Do elektromobilności firma Deutz przywiązuje dużą wagę i planuje w latach 2022/2023 uzyskać 5 do nawet 10% przychodów ze sprzedaży zelektryfikowanych napędów dla maszyn i pojazdów pozadrogowych.
Spalinowa ładowarka Liebherr TL432-7 jest napędzana silnikiem wysokoprężnym Deutz TCD 3.6 o mocy 74 kW. W wersji hybrydowej napęd oparto na mniejszym silniku spalinowym TCD 2.2 o mocy 56 kW i zintegrowanym silniku elektrycznym o mocy 20 kW (na napięcie 48 V), zasilanym z doładowywanego akumulatora o pojemności 10 kWh. W wersji elektrycznej natomiast zastosowano tylko silnik elektryczny o mocy 60 kW (napięcie 360 V) zamiast spalinowego, zasilany z baterii o pojemności 30,5 kWh. Pod względem parametrów i wydajności maszyny z napędem E-Deutz są porównywalne z modelem spalinowym, a potencjalne oszczędności zależą od obciążenia, czasu pracy i rodzaju wykonywanych prac. W przeciętnych warunkach hybryda zapewnia oszczędność paliwa na poziomie około 15%, co przy dużym wykorzystaniu maszyny pozwala uzyskać zwrot kosztów inwestycji nawet już po roku użytkowania. W wypadku niezużywającej paliwa wersji elektrycznej oszczędności są znacznie większe.

 

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

Reklama
Najnowsze artykuły:
Reklama

Najnowsze z kategorii

Bądź na bieżąco!
Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.