[ATB] Technika

Linden Comansa/Corleonis - Żuraw popularny

Data publikacji:

Wśród najbardziej okazałych eksponatów 18. majowych targów Maszbud w Kielcach był bez wątpienia żuraw bezodciągowy 11LC160 firmy Linden Comansa, jeden z najpopularniejszych w Europie środkowej żurawi wieżowych typu „flat top”. Zamontowany na składanej 3,8-metrowej podstawie krzyżowej dźwig zaprezentowano w zredukowanej konfiguracji, z wysięgnikiem o długości 30 m i wysokości pod hakiem 25,9 m.

Wystawiony w Kielcach przez firmę Corleonis żuraw 11LC160 należy do przedsiębiorstwa budowlanego Ekobud i po targach został przetransportowany na plac budowy w Elblągu. Działająca z siedziby w Rumi koło Gdańska firma Corleonis jest od roku 2005 autoryzowanym przedstawicielem marki Linden Comansa na naszym rynku. Oprócz tego posiada flotę prawie 30 własnych żurawi Linden Comansa i świadczy również usługi wynajmu oraz montażu żurawi na terenie całego kraju.

Największy z serii

Żuraw kratownicowy 11LC160 o wysięgu do 65 m i udźwigu maksymalnym 8 t to największy model z serii LC1100, obejmującej 6 żurawi o maksymalnym wysięgu od 52,5 m i udźwigu od 5 t.
W grupie bezodciągowych żurawi Linden Comansa serię LC1100 poprzedzają jedynie mniejsze dźwigi LC500 (udźwig 4-5 t, wysięg 35-50 m), natomiast pozostałe, z flagową serią LC3000 (udźwig 36-90 t, wysięg 40-80 m) na czele, oferują lepsze parametry.
Jednak żuraw 11LC160, przy maksymalnej wysokości 57,4 m oraz udźwigu 1540 kg na końcu 65-metrowego wysięgnika spełnia oczekiwania licznych wykonawców, dlatego jest częstym gościem na wielu budowach. Model ten plasuje się w grupie najpopularniejszych wieżowych urządzeń dźwigowych nie tylko z powodu parametrów, lecz także innowacyjnych rozwiązań zwiększających wydajność pracy i czyniących ją bardziej komfortową i bezpieczną. Wśród cech przemawiających na korzyść dźwigu Linden Comansa jest m.in. duża szybkość podnoszenia wynosząca standardowo 110 m/min, a w wersji z opcjonalnym napędem nawet do 310 m/min.

Maksymalnie modułowe

Zastosowany w serii LC1100 system wznoszenia i kompatybilne z innymi żurawiami Linden Comansa modułowe sekcje wieży ułatwiają montaż na placu budowy. Wysięgnik składa się z sekcji o długości 2,5 m, co zapewnia większe możliwości w zakresie konfigurowania żurawia. Dużą zaletą takiej konstrukcji jest również łatwiejszy transport. Żuraw 11LC160 w swojej najwyższej i najcięższej, stabilizowanej wersji przygotowanej do montażu mieści się na zaledwie 5 samochodach ciężarowych.
Jedną z ważnych zalet ułatwiających zarówno transport, jak i wznoszenie, a także konserwację żurawi z serii LC1100 jest kompaktowa konstrukcja platformy obrotowej z napędami. Silniki obrotu, silnik wciągnika, elektryczne szafy i systemy zabezpieczające są instalowane i podłączane na platformie obrotowej już w fabryce. Nowa konstrukcja zespołu obrotowego i wciągnika pozwoliła zmniejszyć jego masę (w modelu 11LC160 z silnikiem wciągnika o mocy 37 kW/50 KM do 3,8 t), co oznacza mniejsze wymagania odnośnie do parametrów sprzętu używanego podczas wznoszenia żurawia. Lżejszą, bezkratownicową konstrukcję ma również „przeciwysięgnik” od strony przeciwwagi, co również przyspiesza wznoszenie. Obciążniki, ze zwiększającą bezpieczeństwo funkcją samoblokowania (zapobiega ruchom pogarszającym stabilność żurawia),  są montowane na nim od góry, co dodatkowo redukuje czas montażu.

Innowacyjne mechanizmy

Żurawie z serii LC1100 są wyposażone w dwa silniki obrotu, które zapewniają lepszy rozkład obciążeń i mniejsze naprężenia na kole koronowym, a także poprawiają stabilność żurawia w wietrznych warunkach. Sterowanie obrotem jest częstotliwościowe, co daje oszczędność energii (brak dużego prądu rozruchowego) oraz umożliwia szybsze ruchy. Dźwigi posiadają również pojedynczy lub podwójny system linowy wózka wciągnikowego z innowacyjnym przełączaniem, kontrolowanym przez operatora z kabiny. Dzięki niemu można zmienić system zblocza z pojedynczego na podwójny i odwrotnie w czasie poniżej minuty, co znacznie poprawia możliwości adaptacyjne dźwigu do różnych obciążeń, a tym samym wydajność pracy. Żurawie mają poza tym półautomatyczny system napinania lin wózka wciągnikowego.
Wszystkie modele serii LC1100 wyposażono w nowe wciągniki, z bębnami mieszczącymi więcej liny, zapewniające większą wysokość pod hakiem. Dostępny jest również opcjonalny mechanizm z silnikiem o mocy 45 kW (standard 37 kW) i liną o długości 1000 m, dedykowany do prac na dużych wysokościach. Innym opcjonalnym wyposażeniem jest cyfrowy system sygnalizacji obciążenia „Lincomatic”, kompatybilny z antykolizyjnym systemem SMIE instalowanym na placu budowy.   

SS

foto: Corleonis

 

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

Reklama
Najnowsze artykuły:
Reklama

Najnowsze z kategorii

Bądź na bieżąco!
Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.