Za dwa tygodnie prace przy budowie przedłużenia al. Nowowęglowej do DK14 będą mogły zostać wznowione – zapowiada łódzki Zarząd Inwestycji Miejskich. Dwujezdniowa droga odegra ważną rolę w obsłudze komunikacyjnej dworca i Nowego Centrum. Realizowana przez firmę Skanska inwestycja ma zakończyć się za nieco ponad pół roku. Na razie przebiega zgodnie z planem.
– Po uwzględnionej w harmonogramie przerwie zimowej wykonawca zadeklarował wznowienie prac w marcu – informuje Marcin Dyguda z Zarządu Inwestycji Miejskich. Do tej pory prace toczyły się tylko na nowo budowanym odcinku alei w dawnym, naziemnym śladzie linii kolejowej nr 17 i obejmowały budowę oraz przebudowę podziemnej infrastruktury odwodnieniowej, kanalizacyjnej i gazowej.
Wszystkie ulice jednocześnie
– Wykonawca chce wejść na pełen front robót, tak by jednocześnie prowadzić prace przy budowie al. Grohmanów i przy przebudowie ulic towarzyszących – tłumaczy rzecznik ZIM Piotr Wasiak. Inwestycja ma się zakończyć w sierpniu, czasu pozostało więc niewiele. Aby umożliwić przekazanie wykonawcy praktycznie całego frontu robót, w połowie marca ZIM planuje wprowadzenie tymczasowej organizacji ruchu na fragmencie ul. Tuwima między Wydawniczą a Przędzalnianą, a także na Wydawniczej oraz na pętli autobusowej przy tej ulicy (tymczasowa pętla uliczna zostanie zorganizowana na dalszym odcinku ul. Tuwima). Rozpoczną się wtedy prace związane z budową docelowego układu drogowego. Zamknięcie ulic potrwa już do końca inwestycji. – Kierowcy muszą spodziewać się tam utrudnień. Szczegółowa organizacja ruchu jest obecnie uzgadniana, tak by zapewnić dojazd do posesji – szczególnie do budynków mieszkalnych przy ul. Holoubka i do magazynów przy wschodnim odcinku ul. Tuwima – mówi Wasiak.
Nowa pętla, rondo i relacje skrętne
Cel inwestycji to poprawa dojazdu do Nowego Centrum Łodzi wraz z dworcem Łódź Fabryczna od wschodu i południa poprzez połączenie z DK14. Skrzyżowanie z ul. Kopcińskiego zostanie przebudowane tak, by wjazd na Nowowęglową był możliwy zarówno z wschodniej, jak i zachodniej nitki (dawne tereny Zakładu Wodociągów i Kanalizacji, przez które poprowadzi zjazd, zostały już w większości oczyszczone z przeszkód). Oprócz samego przedłużenia al. Grohmanów do Wydawniczej pod wiaduktem Kopcińskiego powstaną nowe chodniki, jezdnia i droga rowerowa. Pętla autobusowa uzyska zupełnie nową formę. Zostanie też pozostawione miejsce na torowisko tramwajowe, które będzie budowane w przyszłości jednocześnie z burzeniem środkowej, tramwajowej części wiaduktu Kopcińskiego. Cały kontrakt kosztuje 15,8 mln zł. Dofinansowanie unijne z Regionalnego Programu Operacyjnego w wysokości 15 mln zł obejmuje nie tylko prace budowlane, ale całą inwestycję wraz z wykupem gruntów (łączny koszt wynosi 36 mln zł).
– Na obszarze Nowego Centrum Łodzi nie mamy obecnie miejsca postoju dla autobusów turystycznych, planujemy więc wykorzystywać w tym celu przyszłe rondo pod wiaduktem, kończące ul. Tuwima – uzupełnia Dyguda. Ruch z samej Tuwima zostanie natomiast przekierowany poprzez specjalną, nowo powstałą drogę nieco na zachód od wiaduktu na nowy odcinek al. Grohmanów. Umożliwi to wykorzystanie przestrzeni pod wiaduktem właśnie do celów postojowych.
Źródło: rynekinfrastruktury.pl
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę