[ATB] Budownictwo

Łódzkie: Umowa z Intercorem na odcinek A1

Data publikacji:

W Dąbrowie Kamieńskiej podpisano dziś umowę na budowę autostrady A1 od węzła Radomsko (bez samego węzła) do granicy z województwem śląskim. Odcinek o długości 7 km będzie miał po 3 pasy ruchu w każdym z kierunków. Autostrada będzie budowana w śladzie obecnej drogi krajowej, kierowców czekają więc duże utrudnienia.

Wykonawca zobowiązał się do ukończenia inwestycji w ciągu 32 miesięcy, nie licząc dwóch trzymiesięcznych okresów zimowych. Odcinek nie jest zbyt długi, ale ważny i trudny do wykonania – znajduje się na nim między innymi długi most na Warcie. Powstanie na nim też kilka przejść dla zwierząt.

– Dziś zaczynamy się zastanawiać, czy niektóre drogi – np. A2 – nie są zbyt skąpo zaprojektowane. Dlatego w przypadku A1 na południe od Piotrkowa od razu zdecydowaliśmy się na trzy pasy ruchu w każdym kierunku – informuje podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Chodkiewicz. – Odcinek Tuszyn – Piotrków Trybunalski będzie miał dwie jezdnie po 2 pasy, jednak także tam myślimy o tym, by w następnym etapie dobudować trzeci pas – dodaje dyrektor łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Maciej Tomaszewski. Reszta odcinka do granicy województw będzie miała po 3 pasy z poszerzeniami do 4 na węźle Piotrków Południe.
A1 ma być drogą o wysokim standardzie, wyposażoną we wszelkie udogodnienia typowe dla autostrad. Oprócz samego przekroju – po 3 pasy ruchu w każdym kierunku – będą to ogrodzenia, systemy odwodnienia, Miejsca Obsługi Podróżnych, funkcjonalne węzły oraz łączność autostradowa i systemy sterowania ruchem. Betonowa nawierzchnia powinna wytrzymać bez remontów 30-40 lat.

– Inwestycja poprawi komfort i bezpieczeństwo podróżowania. Przedtem jednak trzeba będzie liczyć się z utrudnieniami – uprzedza Tomaszewski. GDDKiA liczy na zmniejszenie ruchu o pewien procent kierowców, którzy mogą wybrać drogi alternatywne – przede wszystkim DK91. Wykonawca ma jednak obowiązek utrzymać przez cały czas ruch na co najmniej jednym pasie w każdą stronę. W niektórych miejscach droga będzie miała na czas inwestycji przekrój 2+1. Szczegóły będą zależały od postępu prac.
Według wiceministra Chodkiewicza podpisanie kolejnych dwóch umów na odcinki B i C (Bełchatów – Kamieńsk i Kamieńsk - Radomsko) odbędzie się „w bardzo niedługim czasie”. A1 będzie wtedy łączyła polskie porty morskie z Węgrami, Czechami i Słowacją. – Dołożymy starań, by budowa autostrady była współfinansowana ze środków UE. Wniosek o dofinansowanie zostanie złożony. Znając sprawność działania GDDKiA, liczę na uzyskanie dofinansowania – zapowiada wicedyrektor Departamentu Programów Infrastrukturalnych w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju Małgorzata Zielińska.
Za budowę odcinka D GDDKiA zapłaci 338,25 mln zł brutto. – Mimo trudnych warunków rynkowych sprostamy temu zadaniu – deklaruje prezes Intercor Piotr Jurczyk.

Źródło: rynekinfrastruktury.pl

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

Reklama
Najnowsze artykuły:
Reklama

Najnowsze z kategorii

Bądź na bieżąco!
Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.