Łotewska agencja wykonawcza Ministerstwa Transportu przyznała firmie Besix i Sia Rere Būve kontrakt na projekt i budowę dworca kolejowego Rail Baltica Central w Rydze na Łotwie o wartości około 430 milionów euro.
Kontrakt, który obejmuje również budowę mostu kolejowego o długości 1,1 km na rzece Daugava, nasypów kolejowych i robót torowych, wart jest około 430 milionów euro.
Budynek dworca centralnego o powierzchni 12 600 m2 będzie miał konstrukcję stalową o długiej rozpiętości z przeszklonym dachem o powierzchni 2100 m2. Prace obejmują również perony pasażerskie, renowację istniejącego budynku stacji, tunele dla pieszych, węzeł komunikacyjny i związane z tym prace rozbiórkowe.
Rik Vandenberghe, dyrektor generalny Besix, powiedział:
Besix jest bardzo dumny z udziału w budowie projektu Rail Baltica. Jest to duży projekt infrastrukturalny, oczywiście dla Łotwy i państw bałtyckich, ale także dla całej Europy i integracji gospodarczej kontynentu.
Projekt dworca centralnego, zlokalizowany w samym sercu Rygi, charakteryzuje się wysokim stopniem złożoności, którą Besix wraz ze swoim partnerem Sia Rere Būve ma zaszczyt osiągnąć. W związku z tym Republika Łotewska może liczyć na dział inżynieryjny i personel operacyjny Besix, w szczególności na ich rozległą wiedzę specjalistyczną w zakresie budowy najnowocześniejszej infrastruktury transportowej, aby projekt ten odniósł wielki sukces.
Unia Europejska finansuje 85% projektu, a pozostałe 15% pochodzi z Republiki Łotewskiej.
Oprócz nowych obiektów, wspólne przedsięwzięcie będzie również instalować, planować i koordynować całą tymczasową infrastrukturę, aby zapewnić przepływ ruchu kolejowego podczas prac.
Projekt Rail Baltica Central Station jest częścią projektu Rail Baltica za 5 mld euro. Największy projekt infrastrukturalny w regionie bałtyckim od stu lat, jego celem jest integracja państw bałtyckich z europejską siecią kolejową.
Finansowany przez Unię Europejską, Estonię, Łotwę i Litwę, obejmuje 870 km i połączy infrastrukturę kolejową państw bałtyckich z północną i zachodnią Europą.
Historycznie państwa bałtyckie były częścią korytarza kolejowego Zachód-Wschód, wykorzystując szerokość toru 1520 mm zamiast skrajni 1435 mm europejskiej sieci kolejowej.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę