Przed końcem roku zakończy się budowa ostatnich odcinków drogi ekspresowej S3 na terenie województwa lubuskiego. Choć trwają jeszcze rozmowy co do ostatecznych terminów oddania poszczególnych fragmentów, według Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Zielonej Górze, tegoroczne terminy nie są zagrożone. W budowie pozostanie tylko most w Cigacicach.
Obecnie na terenie województwa lubuskiego w realizacji są dwa odcinki ekspresowej trójki pomiędzy Zieloną Górą a Nową Solą (Zielona Góra – Niedoradz oraz Niedoradz – Nowa Sól). Zielonogórska GDDKiA odpowiada także za budowę dwóch odcinków trasy od Nowej Soli w kierunku Legnicy, częściowo leżące na terenie Dolnego Śląska, tj. Nowa Sól – Gaworzyce i Gaworzyce – Kaźmierzów. Wszystkie powinny być wykonane w tym roku. Budowa będzie trwała tylko na moście w Cigacicach w ciągu oddanego już odcinka Sulechów – Zielona Góra. Inwestor na razie nie chce podawać konkretnych terminów zakończenia, gdyż obecnie jest to przedmiotem rozmów z wykonawcami – będą prawdopodobnie przesunięcia w stosunku do pierwotnych założeń, ale na razie aneksy do umów nie zostały podpisane. Jednak jak zapewniła Anna Jakubowska, rzeczniczka prasowa GDDKiA, nie ma zagrożenia, że któryś z odcinków nie zostanie zakończony w tym roku.
30 km „drugiej” jezdni
Dwa odcinki pomiędzy Zieloną Górą a Nową Solą realizuje konsorcjum Budimex i Ferrovial. W sumie to ok. 30 km drogi. W tym przypadku do już istniejącej drogi dobudowywana jest druga jezdnia. Jak wynika ze strony kontraktu, obecnie zaawansowanie prac na odcinku Zielona Góra – Niedoradz wynosi 81 proc., a na trasie pomiędzy Niedoradzem a Nową Solą 85 proc. Pierwotnie odcinki miały być gotowe latem, jednak zwiększony został zakres zadania – chodzi m.in. o remont istniejącej jezdni drogi nr 3, dlatego strony uzgodnią nowy termin.
Dwie jezdnie w budowie
Na dwóch pozostałych odcinkach, za które odpowiada zielonogórska GDDKiA: Nowa Sól – Gaworzyce i Gaworzyce – Kaźmierzów trwa budowa dwóch jezdni przyszłej ekspresówki. Pierwszy z odcinków buduje Dragados, drugi konsorcjum Mirbud i Erbedim. Także i w przypadku tych odcinków trwają rozmowy co do ostatecznego terminu – pierwotnie trasa miała być gotowa w czerwcu. Według strony internetowej kontraktu, zaawansowanie prac wynosi odpowiednio 80 i 84 proc.
Most w Cigacicach
Po zakończeniu tych inwestycji przez cale lubuskie będzie można przejechać dwujezdniową ekspresówką. Wyjątek będzie dotyczył tylko mostu w Cigacicach – tu trwa budowa nowego obiektu w miejscu tego, który funkcjonował w ciągu starej jezdni – dopiero otwarcie w 2017 roku dobudowanej nitki S3, możliwe było rozebranie starego obiektu i rozpoczęcie budowy nowego. Przeprawa przez Odrę powinna być gotowa w 2019 roku.
Źródło: rynekinfrastruktury.pl
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę