MB Crusher na mostach i drogach

MB Crusher na mostach i drogach

Prace budowlane na mostach, wiaduktach czy trasach o dużym natężeniu ruchu wymagają zastosowania odpowiednich rozwiązań, zmniejszających uciążliwość robót dla użytkowników dróg oraz zapewniających sprawne i bezpieczne wykonanie realizowanych projektów.

Przy usuwaniu nawierzchni, kruszeniu betonu czy urabianiu skał doskonale sprawdzają się w takich sytuacjach montowane na koparkach i innych maszynach głowice frezujące włoskiej firmy MB Crusher, o czym świadczą liczne przykłady zastosowania tych urządzeń na wielu różnych budowach.

Głowice frezujące MB Crusher to wszechstronne maszyny, służące m.in. do wyrównywania nawierzchni dróg, pogłębiania koryt rzek, urabiania gleby i innych podłoży, profilowania wykopów, profilowania ścian skalnych w kopalniach i kamieniołomach, wyburzania budynków, obrabiania fundamentów. Sprawdzają się zwłaszcza w strefach zurbanizowanych i wszędzie tam, gdzie niemożliwe jest zastosowanie dużych maszyn, zapewniając jednocześnie odpowiednią wydajność i niskie koszty wykonania robót.

Na zabytkowym moście

Frez MB Crusher doskonale sprawdził się m.in. w Dreźnie, gdzie konieczne były prace remontowe przy zabytkowym moście Augustusbrücke nad Łabą. W ramach remontu należało usunąć wypełnienia betonowe łukowego mostu, które spowodowały uszkodzenia strukturalne. Wykonawca szukał przy tym sprzętu, który pasowałby do już użytkowanej na budowie maszyny - blisko 20-tonowej koparki kołowej Liebherr 918 - i który nie spowodowałby żadnych szkód w XVIII-wiecznej konstrukcji.

Rozwiązanie dostarczyła firma MB Crusher, która zarekomendowała głowicę urabiającą MB-R800 z frezem o średnicy 600 i szerokości roboczej 1015 mm, zapewniającą siłę wybierania 33,9 kN, dedykowaną do koparek o masie 10-22 t. Prace przeprowadzono w dwóch etapach. Najpierw wykonano frezowanie ukośnych betonowych połączeń, aby uwolnić spoiny dylatacyjne. Było to bardzo wymagające i delikatne zadanie, ale frez MB Crusher sprostał mu bez wytwarzania nadmiernych drgań, które mogłyby uszkodzić konstrukcję. W drugim etapie usunięto część betonu wypełniającego łuki mostu, frezując do głębokości nawet 3 m.

Włoskie frezy MB Crusher zdały egzamin również w Berlinie, gdzie konieczne było całkowite wyburzenie starego wiaduktu przebiegającego nad ruchliwą autostradą AVUS, bez stwarzania ograniczenia w ruchu drogowym. Pierwszą część prac wykonano przy użyciu dużych frezarek, natomiast w drugiej fazie wykorzystano już frezy MB Crusher, które zostały użyte do usunięcia z mostu warstw asfaltu i betonu oraz sfinalizowania projektu. Podobnie jak w Dreźnie, zastosowano model MB-R800, a oprócz tego frez MB-R900, o średnicy 680 i szerokości 1130 mm, zapewniający siłę wybierania 40 kN, współpracujący z koparkami o masie 19-35 t.

Prace pod wodą

Głowica urabiająca MB-R700 znalazła z kolei zastosowanie w miejscowości  Witzeeze w landzie Szlezwik-Holsztyn w Niemczech, gdzie należało poszerzyć i pogłębić koryto rzeki, aby zwiększyć jego przepustowość w celu zapobiegania powodziom. W ramach projektu usunięto część betonowych murów mostu, a także skały zalegające na dnie rzeki na głębokości 1,5 m. Wykorzystana do tego celu głowica MB-R700 o średnicy 500 i szerokości 895 mm, zapewniająca siłę urabiania 19,6 kN, zalecana do koparek o masie 6-13 t, idealnie nadaje się do takich zadań, ponieważ podobnie jak pozostałe frezy MB Crusher może pracować pod wodą, bez ryzyka uszkodzenia układów hydraulicznych i mechanicznych.

Kładka na Korsyce

Innym przykładem udanego zastosowania frezarek MB Crusher były wymagające prace na Korsyce, przy budowie 450-metrowej kładki dla pieszych, przebiegającej 5 m powyżej brzegu morskiego. Dodatkowym utrudnieniem była lokalizacja placu budowy, który znajdował się na klifie, między lądem a morzem, i był przy tym bardzo wąski. Pozostawiająca niewielkie pole manewru przestrzeń robocza pozwalała na zastosowanie tylko kompaktowej maszyny, takiej jak 8,6-tonowa midikoparka Bobcat E85.

W tym wypadku firma MB Crusher doradziła wykonawcy wyposażenie 66-konnej koparki Bobcat  w uniwersalną, najmniejszą w rodzinie głowic urabiających włoskiej marki, ważącą zaledwie 300 kg frezarkę MB-R500 o średnicy i szerokości 500 mm, oferującą siłę skrawania 19,6 kN, dedykowaną do maszyn roboczych o masie 3,5-11 t, którą można dostosować do zróżnicowanych wymagań użytkownika. Zastosowane na Korsyce urządzenie doposażono m.in. w zestaw do regulacji głębokości roboczej, zestaw do tłumienia zapylenia, pokrywę bębna zmniejszającą emisję pyłu oraz w rotator, umożliwiający obracanie bębna frezującego z kabiny bez konieczności przerywania pracy.


Reklama
Powiązane artykuły