[ATB] Budownictwo

Metrostav wybudował blisko 8-kilometrowy tunel na Islandii

Data publikacji:

Czeska firma Metrostav oddała do użytku tunel wydrążony w fiordach, łączący ze sobą dwa Islandzkie miasta – Neskaupstaður i Eskifjörður. Prace nad konstrukcją na drodze numer 92 w północnej Islandii rozpoczęły się w 2013 roku, a wartość kontraktu wyniosła około 60 mln Euro. Zamawiającym jest Vegagerðin – islandzka agencja rządowa. W pracach nad nową drogą Metrostav wspierała lokalna firma Suðurverk. Tunel pomiędzy Neskaupstaður i Eskifjörður to już druga zakończona inwestycja Metrostav na Islandii – firma działa na rynku nordyckim od 2006 roku.

Dotychczasowa droga prowadząca przez górę, często nieprzejezdna i zamknięta podczas śnieżyc, została zastąpiona tunelem, który znacznie lepiej sprawdzi się w islandzkich warunkach klimatycznych. Całkowita długość części drogi znajdującej się pod górą wynosi ponad 7,5 km. Trwają prace nad kolejnym tunelem w fiordzie Dýrafjörður, położonym w północno-wschodniej części Islandii – przewidywany czas zakończenia prac nad 6-kilometrowym tunelem to jesień 2020 roku.

Nowa droga przechodzi pod dwoma połączonymi ze sobą fiordami, a nad nią znajduje się w sumie 460 tysięcy m² skały. Przy budowie tunelu inżynierowie Metrostav użyli metody Drill & Blast. W uroczystości otwarcia nowego tunelu uczestniczyli m.in.: Jón Gunnarsson – minister transportu Islandii i Jaroslav Knot – ambasador Czech w Norwegii i Islandii.
Nowy tunel zastąpił jedyną drogę dojazdową do miasta Neskaupstaður – gdzie mieszczą się szpital i szkoła, z których korzystają mieszkańcy miasta i wielu okolicznych mieścin. Podczas budowy tunelu odkryto złoża szpatu islandzkiego – cenne kryształy zostały przekazane miastu i lokalnemu kościołowi.

– Budowa tunelu w Neskaupstaður była dużym wyzwaniem – to nasz kolejny sukces w pracach w tym rejonie. Ciężkie warunki geologiczne i klimatyczne utrudniają pracę, ale pozwalają naszym pracownikom rozwinąć swoje umiejętności i wiedzę. Otwarcie tunelu łączącego Neskaupstaður i Eskifjörður jest zwieńczeniem pracy nad wyjątkowo wymagającym projektem – nasi inżynierowie doskonale poradzili sobie z charakterystyczną dla Islandii niestabilną strukturą skały. Współpraca z lokalną firmą pozwoliła nam lepiej poznać charakterystykę rynku islandzkiego i zdobyć nową wiedzę na temat wymagań lokalnych inwestorów. To doświadczenie pomoże nam w przyszłych inwestycjach – nie tylko na Islandii, ale także w innych krajach. Na Islandii zrealizowaliśmy już dwie inwestycje, a obecnie pracujemy nad kolejnym tunelem, tym razem 6-kilometrowym w Dýrafjörður – mówi Martin Kulhavý członek zarządu Metrostav Polska.

Źródło: rynekinfrastruktury.pl

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

Reklama
Najnowsze artykuły:
Reklama

Najnowsze z kategorii

Bądź na bieżąco!
Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.