Brytyjski sekretarz ds. energii Grant Shapps rzucił wyzwanie firmie JCB, aby jej superwydajne maszyny wodorowe pracowały na placach budowy i w gospodarstwach rolnych do przyszłego roku - deklarując, że jest „pod wrażeniem” wczesnego sukcesu firmy w opracowywaniu silników napędzanych paliwem o zerowej emisji dwutlenku węgla.
Brytyjski sekretarz ds. energii Grant Shapps
Sekretarz stanu ds. bezpieczeństwa energetycznego i zerowej emisji netto odwiedził firmę JCB Power Systems w Derbyshire, aby zobaczyć postępy poczynione przez zespół ponad 150 inżynierów w opracowywaniu zaawansowanych technologicznie wodorowych silników spalinowych do użytku w maszynach budowlanych i rolniczych. Do tej pory wyprodukowano ponad 50 prototypów silników, a kilka maszyn przechodzi obecnie testy.
Sekretarz Shapps powiedział:
– To wyjątkowa perspektywa, która działa dobrze, a ja rzuciłem wyzwanie JCB do połowy przyszłego roku - do 2024 roku - aby niektóre z nich działały na naszych drogach i na placach budowy. JCB powiedziało mi, że z przyjemnością spróbuje osiągnąć ten cel i życzę im powodzenia!
Firma JCB z powodzeniem wprowadziła na rynek gamę kompaktowych maszyn akumulatorowo-elektrycznych, sprzedając już ponad 20 tys. takich maszyn. Technologia akumulatorowo-elektryczna jest w dużej mierze nieodpowiednia dla cięższego sprzętu ze względu na wyższe zapotrzebowanie na energię i dłuższe godziny pracy takich maszyn w odległych lokalizacjach, gdzie dostęp do sieci jest ograniczony.
Na poligonie doświadczalnym JCB w Staffordshire sekretarz ds. energii prowadził napędzaną wodorem koparko-ładowarkę JCB i próbował swoich sił w szybkim i łatwym zadaniu tankowania prototypu. Pan Shapps dodał:
– JCB działa w dwóch zasadniczo dość trudnych obszarach do dekarbonizacji: budownictwie i rolnictwie. Muszę powiedzieć, że dzięki nim dekarbonizacja wygląda na łatwą i byłem pod wrażeniem tego, co zobaczyłem.
Z kolei Lord Bamford powiedział:
– To była przyjemność pokazać sekretarzowi stanu ogromny postęp, jaki brytyjscy inżynierowie JCB robią w opracowywaniu zeroemisyjnego rozwiązania do zasilania naszych przyszłych maszyn. W przyszłości muszą one być zasilane czymś innym niż paliwa kopalne, a superwydajne, niedrogie, zaawansowane technologicznie silniki spalinowe na wodór o zerowej emisji mogą być odpowiedzią dla przemysłu budowlanego i rolnictwa. Co więcej, można je szybko wprowadzić na rynek, korzystając z naszej istniejącej bazy dostaw. Warto dodać, iż obecnie rządy na całym świecie ujawniają strategie rozwoju infrastruktury potrzebnej do wspierania wykorzystania wodoru w celu obniżenia emisji CO2. Tymczasem JCB produkuje silniki od 2004 roku, produkując około 200 dziennie w swoim brytyjskim zakładzie w Derbyshire i 200 dziennie w zakładzie w Delhi w Indiach.
Udana transformacja wymaga konkurencyjnej Europy
Skuteczne i komfortowe koszenie z profesjonalną kosiarką wysięgnikową Pro Lonfer GII.
Kuhn Pro Lonfer GII. Inteligencja na rzecz wygody i ergonomii
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę