Spółka Mostostal Warszawa zastrzegła w Urzędzie Patentowym RP konstrukcję wielokrotnie nagrodzonego mostu z kompozytów w Błażowej. Uzyskany patent stanowi zarazem symboliczne zwieńczenie realizacji innowacyjnego projektu Com-bridge.
Na tę prototypową konstrukcję składa się dźwigar kompozytowy w postaci belek z kompozytu FRP połączonych z płytą pomostową wykonaną z betonu lekkiego zbrojonego prętami FRP.
Przęsło mostowe opatentowane przez firmę Mostostal Warszawa.
Unikatowe kompozytowe przęsło, wykonane przez Mostostal Warszawa do budowy mostu Com-bridge, zostało oficjalnie zastrzeżone przez Urząd Patentowy na początku 2018 r. Na tę prototypową konstrukcję składa się dźwigar kompozytowy w postaci belek z kompozytu FRP (włókien węglowych i szklanych z żywicą syntetyczną) połączonych z płytą pomostową wykonaną z betonu lekkiego zbrojonego prętami FRP. – Mostostal Warszawa pokazał na przykładzie projektu Com-bridge, jak z inżynierską pasją rozwijać polską myśl inżynieryjną. Dzięki temu przedsięwzięciu wprowadziliśmy na rynek produkt wysokiej jakości, charakteryzujący się dużo większą trwałością niż tradycyjnie wykorzystywane materiały budowlane, takie jak stal i beton –powiedział Andrzej Goławski, prezes Mostostalu Warszawa. Mostostal Warszawa wspólnie z partnerami projektu, tj. Politechniką Rzeszowską, Politechniką Warszawską i firmą Promost Consulting złożyli wniosek patentowy we wrześniu 2014 r. Zgłoszenie przeszło przez standardową procedurę, podczas której eksperci potwierdzili oryginalność rozwiązania technicznego pod nazwą „przęsło mostu drogowego” w skali światowych osiągnięć techniki. – Mostostal Warszawa opatentował innowacyjny i unikalny produkt na polskim rynku budowlanym. Przyznany patent jest potwierdzeniem słuszności założeń działalności badawczo-rozwojowej w zakresie stosowania kompozytów FRP w budownictwie, prowadzonej przez Mostostal Warszawa od ponad 10 lat – zaznaczył Juliusz Żach, kierownik działu badań i rozwoju.
Rosnące znaczenie kompozytów
Materiał, jakim jest kompozyt węglowo-szklany potocznie zwany kompozytem FRP (ang. fibre-reinforced polimer), od dawna wykorzystuje się w przemyśle kosmicznym, lotniczym czy motoryzacyjnym z uwagi na takie cechy, jak lekkość, trwałość, wytrzymałość czy też odporność na korozję. Od lat 90. wzrasta również wykorzystanie kompozytów w budownictwie. Na świecie ten materiał jest z powodzeniem stosowany do produkcji nowych elementów nośnych, takich jak belki/dźwigary główne czy płyty pomostów mostów drogowych. W Polsce główną barierę do wykorzystania kompozytów na szerszą skalę stanowi brak norm dla elementów wielkogabarytowych - lukę tę w pewnym stopniu wypełnił jednak projekt Com-bridge. Szacuje się, że minimalny czas użytkowania konstrukcji kompozytowych, przy niewielkich nakładach na remonty, wynosi 50 lat. Korzyści upowszechnienia kompozytów są więc bardzo obiecujące. Warto dodać, iż Mostostal Warszawa był wielokrotnie nagradzany za budowę innowacyjnego mostu z kompozytów FRP w Błażowej, otrzymując m.in. nagrodę główną w XIX edycji konkursu Polski Produkt Przyszłości, nagrodę główną w konkursie mostowym im. Maksymiliana Wolffa, nagrodę specjalną Agencji Rozwoju Przemysłu w konkursie Dobry Wzór 2016. W ramach projektu Com-bridge powstał również drugi most kompozytowy w Nowej Wsi, którego uroczyste otwarcie miało miejsce w lutym 2017 r.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę