Wśród dostępnych na rynku samojezdnych żuraw, model LTM 11200-9.1 firmy Liebherr bije wszelkie rekordy. Jego maksymalna ładowność wynosi 1200 t, do tego dochodzi 100-metrowy, najdłuższy na świecie wysięgnik teleskopowy, który umożliwia podnoszenie na wysokość 188 m i pracę w obszarze o promieniu 136 m. Żuraw samojezdny Liebherr LTM 11200-9.1 osadzony jest na 9 osiach, ma masę własną 108 t (bez belki teleskopowej) i porusza się z prędkością do 75 km/h.
Podwozie maszyny wyposażono w hydropneumatyczne zawieszone osie Niveaumatic oraz pneumatyczne hamulce tarczowe. Żuraw może poruszać się po drodze z platformą obrotową, siłownikiem wychylnym i wszystkimi czterema składanymi belkami. Ciężar podwozia i obciążenia osi można w razie potrzeby zmniejszyć poprzez demontaż poszczególnych elementów składowych dźwigu. W zależności od wyposażenia, nacisk na pojedynczą oś wynosi od 9 do 12 t. Belka teleskopowa może być transportowana oddzielnie, na nisko profilowej przyczepie. Szerokość transportowa nie przekracza 3 m.
Montaż wysięgnika na placu budowy może być opcjonalnie przeprowadzony bez dodatkowego dźwigu. Wysięgnik jest podnoszony za pomocą czterech specjalnych podnośników, dzięki czemu naczepa niskopodłogowa może odjechać, a podwozie można łatwo ustawić pod wysięgnikiem. Wymiary i ciężar płyt balastowych są dostosowane do przyczep niskopodłogowych. Płyty te są też kompatybilne z obciążnikami balastowymi z innych żurawiLiebherr. Wygodne i bezpieczne ustawianie przeciwwagi możliwe jest za pomocą mobilnego panelu sterowania i wyświetlacza BTT. Całkowita masa przeciwwagi to 202 t, w tym płyta podstawy 22 t, 16 płyt po 10 t i 4 płyty - 5 t.
Żuraw LTM 11200-9.1 posiada jeden z najdłuższych wysięgników teleskopowych na świecie. Jego ramię teleskopowe składa się z 8 części i waży 100 t. Producent oferuje także różne dodatkowe przedłużenia kratowe. Zastosowanie prowadnic Y na wysięgniku pozwoliło na znaczne zwiększenie maksymalnego udźwigu. Przykładowo, Liebherr LTM 11200-9.1 jest w stanie przenosić 63-metrowe elementy napędowe turbin powietrznych E-126.
Podstawową jednostką napędową prezentowanej maszyny jest turbodoładowany, 8-cylindrowy silnik diesla o mocy 680 KM, z maksymalnym momentem obrotowym 3000 Nm. Przenoszenie napędu zapewnia automatyczna 12-biegowa skrzynia ZF TC Tronic z konwerterem momentu obrotowego i intarderem bezpośrednio przy skrzyni biegów.
Napędzane są osie 1, 2, 4 oraz 5. Za pracę żurawia odpowiada z kolei 6-cylindrowy silnik wysokoprężny Liebherr z turbodoładowaniem o mocy 367 KM i z maksymalnym momentem obrotowym 1720 Nm. Zoptymalizowane zużycie paliwa uzyskano dzięki systemowi elektronicznego zarządzania silnikiem. Poprzez wciśnięcie przycisku można też wybrać jeden z 5 trybów sterowania: drogowe, na wszystkie koła, tryb kraba, z redukowanym wychyleniem oraz niezależne sterowanie osią przednią.
Kabina kierowcy jak również demontowana kabina operatora żurawia są przestronne i komfortowo wyposażone. W kabinie kierowcy zastosowano przyciemniane szyby z bezpiecznego szkła, ogrzewane i elektrycznie sterowane lusterka, fotel kierowcy z poduszką powietrzną z podparciem lędźwiowym, system ogrzewania niezależny od silnika i klimatyzację. Kabina operatora żurawia posiada niezależny, zoptymalizowany system ogrzewania i wentylacji z automatyczną kontrolą temperatury, rozszerzone pole widzenia i możliwość wychylenia do tyłu o 20º.
Dodatkowe rozwiązania usprawniające pracę żurawia to: Terminal Bluetooth, mobilny panel sterujący, elektroniczny wskaźnik nachylenia, automatyczne poziomowanie za pomocą przycisku, wyświetlanie rozkładu sił podporowych, funkcje uruchomienia/zatrzymania silnika z regulacją prędkości oraz dedykowany system oświetlenia. Aby zapewnić funkcjonalną i bezpieczną obsługę żurawia dostępny jest także przyjazny użytkownikowi system komputerowy LICCON.
Bijakowe firmy Pronar z dobrej ręki
Szeroka oferta rozdrabniaczy firmy Kuhn
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę