Bez wątpienia żyjemy w czasach dynamicznego rozwoju nowych technologii - tak w branżach elektronicznych, IT i pokrewnych, ale również w gałęziach przemysłu związanych z mechaniką i budową maszyn. Oznacza to konieczność natychmiastowych reakcji na globalne trendy, szczególnie w zakresie ekonomii i ochrony środowiska naturalnego.
Małe spalinowe silniki przemysłowe pozostają niezastąpionym elementem maszyn w wielu sektorach. Idealnym na to przykładem jest branża budowlana, dla której niezbędne są zagęszczarki płytowe, przecinarki do betonu czy asfaltu, bądź agregaty prądotwórcze. Na placu budowy silniki pracują często w wyjątkowo trudnym środowisku - niejednokrotnie zapylone, wilgotne i narażone na inne nieprzewidywalne okoliczności. Dlatego tego typu urządzenia powinny być wyposażone w wytrzymałą jednostkę napędową, która sprawdza się w ekstremalnych warunkach - wybór silnika ostatecznie sprowadza się do jego niezawodności, trwałości i wydajności.
Renomowana amerykańska firma Briggs & Stratton zaprojektowała od podstaw całą linię jednostek do „zadań specjalnych”. Vanguard to marka silników profesjonalnych B&S, znana i doceniana na całym świecie. Z powodu potrzeb branży budowlanej 1-cylindrowe silniki Vanguard z serii 160, 200, 300 i 400 o mocy od 5 do 14 KM mają dwukrotnie dłuższy interwał pracy pomiędzy koniecznymi czynnościami obsługowymi - wymiana wkładu filtrującego co 600 h, a oleju - co 200 h. W praktyce dla użytkowników oznacza to znaczące skrócenie przestojów w pracy maszyn, związanych z koniecznymi przeglądami, co wpływa również pozytywnie na aspekt ekonomiczny i ekologiczny. Silniki Vanguard z serii od 160 do 400 spełniają standardy emisji Stage V, więc tzw. ślad węglowy jest dużo mniejszy.
Silniki te mają standardowo zamontowany cykloniczny filtr powietrza, który przyczynia się do znacznie lepszej separacji zanieczyszczeń i wydłuża żywotność wkładu filtrującego. Ponadto dzięki zastosowanym rozwiązaniom jednostki Vanguard cechują - według producenta - niższe wibracje (o 15%) i hałas, w porównaniu do konkurencyjnych produktów w tym segmencie. Ponadto w silnikach Vanguard zastosowano specjalny system Transport Guard, dzięki któremu za jednym przesunięciem dźwigni sterującej wyłączany jest silnik i zamykany dopływ paliw, co zapobiega mieszaniu się paliwa ze zbiornika z olejem w trakcie transportu.
Dobrym przykładem zastosowania silników 1-cylindrowych są produkty firmy Elgo-Plus, czyli polski producent uniwersalnych minikoparek. Innowacyjna kompaktowa konstrukcja idzie tu w parze z trwałością i użytecznością sprzętu. Pod względem kompatybilności jednostki Vanguard spełniają wszelkie standardy rynkowe. Dostępne są jednostki zarówno z poziomym, jak i pionowym wałem, z typowymi na rynku końcówkami odbioru mocy (PTO), stożkowymi do agregatów prądotwórczych, cylindrycznymi z wpustem oraz z gwintem zewnętrznym do pomp.
Vanguard to jednak nie tylko silniki 1-cylindrowe, ale również większe jednostki w układzie V-Twin o mocy do 40 KM. Oprócz znanych od lat na całym świecie silników gaźnikowych, od 2020 r. Briggs & Stratton oferuje jednostki z elektronicznym wtryskiem paliwa EFI. Dostępne silniki tego typu to obecnie modele o mocy 23, 37 i 40 KM. Dzięki zastosowanej technologii potencjalny użytkownik ma do dyspozycji jednostkę napędową o mniejszym zużyciu paliwa i znacząco lepszej reakcji na zmienne obciążenia, wynikające z warunków pracy. Warto przy tym dodać, iż wszystkie silniki z tej serii objęte są 3-letnią gwarancją, bez względu na zastosowanie (komercyjne czy hobby).
Do gamy silników dedykowanych branży budowlanej należą również jednostki Briggs & Stratton z serii XR. To silniki atrakcyjniejsze cenowo i przeznaczone do maszyn używanych mniej intensywnie niż te zasilane silnikami Vanguard - występują w podobnych konfiguracjach i parametrach jak jednostki Vanguard i mogą być spotykane na rynku w podobnych maszynach. XR to również silniki do zastosowań profesjonalnych. Posiadają dwuletnią ograniczoną gwarancję producenta bez względu na zastosowanie. Od 2023 r. silniki XR zyskają nowe oznaczenia (z podaną mocą w KM) które zarówno zwiększą ich przejrzystość, jak również rozpoznawalność marki.
Istotnym aspektem działalności firmy Briggs & Stratton jest to, iż dokłada ona wszelkich starań, aby propagować stosowanie wyłącznie oryginalnych części zamiennych i akcesoriów, co realnie przedłuża żywotność i zapewnia prawidłową pracę jednostki. Kompleksową obsługę silników na terenie Polski zapewnia centralny autoryzowany serwis dystrybucyjny Briggs & Stratton, czyli łódzka firma Chabin.
Elektryczne walce Dynapac CC900e i CC1000e
Elkon/BDS Maciej Gajowy. Bez zbędnych kilometrów
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę