Zbliżająca się kolejna edycja targów Intermat w stolicy Francji – Paryżu, każe bliżej przyjrzeć się najciekawszym nowinkom technicznym przygotowanym przez wystawców. Nasz poniższy przegląd oprzemy o nominacje do nagrody Innovation Awards 2024.
Wspomaganie hamowania awaryjnego to technologia zaprojektowana dla maszyn do budowy dróg, która zapobiega kolizjom, jednocześnie chroniąc gorącą nawierzchnię asfaltową przed uszkodzeniem.
Maszyna nieustannie skanuje otoczenie, a system jest w stanie wykryć potencjalne zagrożenia przed ich wystąpieniem. Pozwala to na wczesne zastosowanie strategii automatycznego hamowania.
Kluczowe cechy:
1. Skanowanie otoczenia przy użyciu wielopoziomowej technologii lidarowej,
2. Prognozowanie toru jazdy maszyny na podstawie prędkości i kąta skrętu kół,
3. Niezawodne wykrywanie osób i obiektów na torze jazdy maszyny,
4. W pełni zintegrowane rozwiązanie pozwala maszynie "widzieć za rogami",
5. Zapobieganie kolizjom poprzez automatyczne hamowanie,
6. Wiele strategii hamowania, które dostosowują się do stylu jazdy operatora,
7. Wczesne przewidywanie i strategie hamowania chronią gorącą nawierzchnię asfaltową przed uszkodzeniem.
Sterowanie lemieszem koparki (EBC) to zautomatyzowany system sterowania lemieszem koparki. Po zainstalowaniu EBC prace związane z niwelacją mogą być wykonywane za pomocą lemiesza zamiast łyżki, co daje możliwość wykonywania prac niwelacyjnych wspieranych przez zautomatyzowany system sterowania.
System składa się z odbiornika laserowego, systemu sterowania zainstalowanego na koparce oraz płyt bocznych i masztu przymocowanych do lemiesza. System jest bardzo wydajny, łatwy w użyciu, a według producenta również niedrogi.
TSX to nowa ekologiczna wytwórnia asfaltu pracująca w trybie ciągłym, zdolna do recyklingu nawet do 70% nawierzchni asfaltowej pochodzącej z konserwacji dróg. Wszystko za pomocą tylko jednego bębna, przy jednoczesnym zapewnieniu poszanowania środowiska i wysokiej jakości HMA.
TSX wykorzystuje dwie technologie opracowane przez firmę Ermont:
1. Duotherm, która pozwala na suszenie i podgrzewanie RAP bez uszkodzeń, w celu zagwarantowania wysokiej jakości HMA z recyklingu,
2. Ecofire, która umożliwia odzyskiwanie energii z gazów i ponowne wprowadzanie jej do palnika w celu optymalizacji spalania i zmniejszenia zużycia energii.
Wytwórnie asfaltu TSX są dostępne w wersji stacjonarnej (TSX INCITY) i mobilnej (TSX HIGHWAY).
Pigment w postaci stałej bez pyłu, łatwy do dozowania za pomocą automatycznych systemów (w przeciwieństwie do jego pierwotnej postaci: proszku), nie obawia się już wilgoci (większa utrata produktu). Dozowany jest z poszanowaniem zdrowia ludzkiego (więcej nanocząstek z dwutlenkiem tytanu jest rakotwórcze) zgodnie z FT 291. Poza tym pozwala na ograniczenie kosztów gazu lub energii elektrycznej a przy tym gwałtowny spadek emisji CO2 do atmosfery.
Ta forma może być stosowana we wszystkich sektorach działalności: przemysł betonowy, drogowy czy farbiarski. Przechowywanie jest łatwiejsze niż w przypadku pigmentu w proszku i wiąże się z mniejszymi ograniczeniami związanymi z wilgotnością.
Proces chemiczny opracowany przez Betek, partnera systemowego Wirtgen Group, umożliwia odzyskanie całego węglika wolframu i kobaltu pozostałego na zużytych narzędziach skrawających poprzez obróbkę cynkiem i ponowne wprowadzenie ich do produkcji nowych narzędzi do frezowania dróg.
Nominacje do Intermat Innovation Awards (część V) - budownictwo, inżynieria lądowa i sektor betonowy
Nominacje do Intermat Innovation Awards (część IV) - dekarbonizacja/Transformacja energetyczna
Nominacje do Intermat Innovation Awards (część II) - roboty ziemne, wyburzenia i transport
Nominacje do Intermat Innovation Awards (część I) - nowoczesne technologie
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę