Falochrony w gdańskim Porcie Północnym przejdą gruntowną modernizację. Dziś, 29 sierpnia, Ewa Karasińska, dyrektor departamentu wdrażania projektów w Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni podpisali umowę na unijne dofinansowanie tego projektu.
Ewa Karasińska, dyrektor departamentu wdrażania projektów w Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni podpisali umowę na unijne dofinansowanie projektu „Modernizacja układu falochronów osłonowych w Porcie Północnym w Gdańsku”. Projekt, którego całkowita wartość wyniesie 719 milionów złotych, otrzyma prawie 611 milionów unijnego wsparcia, co oznacza, że środki UE pokryją aż 85% kosztów projektu. W ramach prac modernizacyjnych w projekcie przebudowane zostaną dwa falochrony wyspowe oraz zbudowane zostaną dwa nowe falochrony osłonowe. Łącznie prace modernizacyjne i konstrukcyjne dotyczyć będą czterech falochronów o łącznej długości 3 957 mb. Zmiany zwiększą bezpieczeństwo statków wpływających i wypływających przez nowopowstałe wejście wschodnie do Portu Północnego. Ponadto powstaną dwa nowe wewnętrzne tory wodne i obrotnica (miejsce, w którym statki mogą bezpiecznie manewrować), na których umieszczone zostanie odpowiednie oznakowanie nawigacyjne. Bezpieczeństwo to nie jedyna korzyść z inwestycji. Dzięki budowie nowych torów wodnych zwiększy się przepustowość żeglugi. Obecnie w Porcie Północnym statki poruszają się za pomocą ruchu jednokierunkowego, gdyż istniejący tor podejściowy nie pozwala na mijanie się dwóch jednostek. Realizacja inwestycji umożliwi dwukierunkowy ruch statków w Porcie. – Dla zwiększenia swojej konkurencyjności gdański port musi utrzymać obecnych i przyciągnąć potencjalnych armatorów, firmy logistyczne i spedycyjne. Każdy z tych podmiotów oczekuje, że infrastruktura portowa będzie spełniać najwyższe międzynarodowe standardy w zakresie sprawności i bezpieczeństwa żeglugi. Prace modernizacyjne zaplanowane w Porcie Północnym wychodzą naprzeciw tym oczekiwaniom – podkreślił Przemysław Gorgol, dyrektor CUPT.
Źródło:
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę