W kwietniu firma Liebherr wprowadziła nowe ładowarki kołowe L 526, L 538 i L546 średniego tonażu. W porównaniu z poprzednimi modelami tej klasy, maszyny otrzymały zmodyfikowany układ napędowy, wzmocnione ramiona wysięgnika, a także nową kabinę oraz liczne rozwiązania zwiększające komfort obsługi i bezpieczeństwo, zapożyczone z dużych ładowarek XPower.
Do mocnych stron nowych ładowarek należy zoptymalizowany sprawdzony hydrostatyczny napęd jazdy, którego wydajność wyraźnie wzrosła. To m.in. efekt zastosowania we wszystkich trzech maszynach silników o znacznie większej mocy, w tym nowego 6-cylindrowego w modelu L 546, spełniających normę emisji spalin Stage V i zapewniających niskie zużycie paliwa.
Mocniejsze ramiona
W nowych ładowarkach zachowano dwa dostępne warianty ramion - z kinematyką typu Z, zapewniającą duże siły podnoszenia w dolnych pozycjach, a także z kinematyką równoległą, oferującą równoległe prowadzenie osprzętu oraz duże siły w górnych położeniach ramion, nadającą się zwłaszcza do zastosowań przemysłowych, np. przeładunku złomu czy szkła. Oba warianty ramion podnoszących zostały przy tym przeprojektowane, a modele
L 538 i L 546 otrzymały większe siłowniki, co w porównaniu z poprzednią generacją maszyn zwiększyło siłę podnoszenia o 20%. Wzrosła także wytrzymałość ramion z kinematyką typu Z, które zostały dodatkowo wzmocnione. We wszystkich modelach zastosowano sterowanie elektrohydrauliczne, które w połączeniu ze standardową funkcją programowania łyżki pozwala ustawić pozycję łyżki i wideł paletowych na dużym 9-calowym wyświetlaczu. Wydajna hydraulika umożliwia przy tym wykonywanie z pełną mocą równoczesnych ruchów ramion i osprzętu.
W opcji ładowarki można wyposażyć także w nowe tłumienie graniczne skoku siłowników w końcowych położeniach ramion i osprzętu roboczego, co zmniejsza wstrząsy podczas pracy. W rezultacie ruchy są bardziej płynne, co podnosi komfort oraz zwiększa ochronę i żywotność zespołów roboczych maszyny.
Kabina jak w XPowe
Projektując kabinę nowych ładowarek firma Liebherr wzorowała się na dużych ładowarkach kołowych XPower. Dzięki temu kabina w modelach L 526, L 538 i L 546 jest wyjątkowo obszerna, funkcjonalna i komfortowa. Nieco więcej miejsca na nogi uzyskano np. przesuwając do przodu pedały o 40 mm. Wrażenie przestronności potęgują też inne elementy wyposażenia, zapożyczone z XPower, takie jak np. ruchoma konsola. Uwagę zwraca również powiększony, regulowany na wysokość 9-calowy ekran dotykowy, który w przejrzysty sposób wyświetla wszystkie informacje. Obsługę ekranu ułatwia zoptymalizowany przewodnik po menu, pozwalający intuicyjnie i szybko dostosować ustawienia maszyny do potrzeb.
O dobrą atmosferę we wnętrzu kabiny dba nowy, wydajny system klimatyzacji, a doskonałą widoczność na wszystkie strony zapewnia obfite przeszklenie. Okno z prawej strony ma przesuwną szybę, co poprawia wentylację i komunikację z otoczeniem. Szyba przednia może być dodatkowo zabezpieczona podnoszoną osłoną, chroniącą ją przed spadającymi obiektami, których nie brak przy przeładunku złomu czy recyklingu.
Kierowanie dżojstikiem
Liebherr w nowej serii ładowarek oferuje również wszystkie systemy wspomagania z dużych ładowarek XPower, optymalizujących bezpieczeństwo i komfort pracy. Wśród nich jest np. aktywne wykrywanie osób za maszyną, system ważący z funkcją Truck Payload Assist, zintegrowany system kontroli ciśnienia w oponach, dostosowujące się do warunków oświetlenie robocze, monitoring przestrzeni przed maszyną i system kamer Skyview 360°.
Podobnie jak w przypadku modeli XPower, w nowych średnich ładowarkach w opcji dostępne jest nowe sterowanie kierunkiem jazdy za pomocą dżojstika. W tym rozwiązaniu krótkie ruchy ergonomicznego dżojstika zastępują żmudne obracanie kierownicą, co zwłaszcza w pracach wymagających częstego manewrowania zapewnia wyższy komfort. Operator posługuje się tylko jedną ręką, podczas gdy druga cały czas może spoczywać na podłokietniku. Jeśli ładowarka jest wyposażona w opcjonalny system kierowania zintegrowany w dżojstiku i pracuje tylko na obiekcie zamkniętym (nie wymaga homologacji drogowej), można nawet zamówić kabinę bez tradycyjnej kierownicy, co dodatkowo zwiększa wolną przestrzeń dla operatora.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę