Logistyka na placach budowy stanowi poważne wyzwanie dla pojazdów użytkowych, jednak Mercedes-Benz Trucks oferuje obszerne portfolio produktów, które może obsłużyć prawie każdy segment branży. Już wkrótce na targach Bauma w Monachium firma przedstawi swoją ofertę pojazdów oraz wdrażane nowoczesne koncepcje mobilności zorientowane na klienta.
Podczas targów Bauma 2022 Mercedes planuje przedstawić swoją szeroką ofertę, w tym spersonalizowane i zintegrowane rozwiązania dla transportu budowlanego, które obejmują między innymi dalszą elektryfikację maszyn pod kątem zastosowań budowlanych, nowy silnik OM 471 trzeciej generacji do ciężkich pojazdów użytkowych oraz hydrauliczny napęd pomocniczy i turbosprzęgło z retarderem.
Ciężarówka Actros do transportu towarów masowych w branży budowlanej od lat cieszy się dużym uznaniem. Teraz dostępna będzie również w wersji elektrycznej. Zrównoważona wydajność w ciężarówce eActros jest zasługą elektrycznej sztywnej osi z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi i dwubiegową skrzynią biegów.
Zastosowane tutaj akumulatory składają się z 3 (eActros 300) lub 4 zestawów (eActros 400), z których każdy oferuje zainstalowaną pojemność 112 kWh i użytkową ok. 97 kWh. Model eActros 400 ma teoretyczny zasięg do 400 km, natomiast wersja eActros LongHaul, której seryjna produkcja zaplanowana jest na 2024 r., będzie miała zasięg ok. 500 km na jednym ładowaniu akumulatora. Ale to nie wszystko. Na uwagę zasługuje również kompleksowe rozwiązanie eWorX opracowane we współpracy ZF wraz z firmą Palfinger. Stanowi ono połączenie między systemem zarządzania energią pojazdu a nadwoziem ciężarówki i umożliwia wydajną elektryfikację przystawek odbioru mocy do obsługi hydraulicznego osprzętu roboczego.
Bezpieczeństwo na placu budowy jest priorytetem. System MirrorCam to standardowe wyposażenie eActrosa oraz opcja w ciężarówkach Actros i Arocs, stosowany zamiast konwencjonalnych lusterek głównych i szerokokątnych. Ten system kamer lustrzanych drugiej generacji to nowość i został wprowadzony w 2022 r. Nowa wersja systemu została udoskonalona i zapewnia kierowcy jeszcze większe wsparcie w sytuacjach drogowych.
Ramiona kamer zostały skrócone o 10 cm, dlatego kierowcy mogą teraz łatwiej cofać w linii prostej niż w przypadku pierwszej generacji. Perspektywa systemu MirrorCam bardziej przypomina teraz tę z konwencjonalnego lustra szklanego, co ułatwia przejście od tradycyjnych luster do systemu cyfrowego. Ulepszeniu poddano również parametry obrazowania, gdzie zoptymalizowano mapowanie tonalne na wyświetlaczu, który jeszcze lepiej oddaje kolory, kontrast i jasność nawet w trudnych warunkach oświetlenia.
Mercedes-Benz Trucks nadal wyznacza nowe standardy w segmencie premium tradycyjnych ciężarówek z silnikiem Diesla. Nowy silnik OM 471 do ciężkich pojazdów użytkowych jest tego dobrym przykładem, zapewniając jeszcze większą oszczędność paliwa, moc i dynamikę. Wyposażony jest w dwie nowe turbosprężarki: wariant zoptymalizowany pod kątem zużycia paliwa oraz drugi, opracowany z myślą o wysokich osiągach i dużej sile hamowania silnikiem. Silnik OM 471 dostępny będzie w serii Actros i Arocs już w październiku 2022 r.
Dla uzyskania większej dynamiki pojazdów Mercedes skupił się również na całym układzie napędowym. Przykładem tego może być nowa, zautomatyzowana kontrola skrzyni biegów PowerShift Advanced, która umożliwia szybsze i płynniejsze przyspieszanie. Zwiększona czułość pedału przyspieszenia w dolnym zakresie skoku umożliwia znacznie bardziej precyzyjne manewrowanie, bezpośredni czas reakcji w górnym zakresie skutkuje z kolei zwiększoną dynamiką przy wysokich wymaganiach dotyczących obciążenia.
Dla ciężarówek Actros i Arocs, które są przeznaczone głównie do jazdy po drogach, ale również w trudnym terenie, dostępny jest układ napędu na przednie koła z hydraulicznym napędem pomocniczym (HAD), który działa do prędkości 30 km/h i w razie potrzeby generuje dodatkową przyczepność, aby poradzić sobie w trudnych sytuacjach.
Turbosprzęgło z retarderem (TRC) jako połączenie hydraulicznego sprzęgła rozruchowego i zwalniacza w jednym wspólnym elemencie umożliwia natomiast precyzyjne ruszanie i manewrowanie nawet przy niskich prędkościach i przy dużych obciążeniach. Jako główny zwalniacz uwalnia moc hamowania 350 kW i wraz z wysoko wydajnym hamulcem silnikowym o mocy do 475 kW zapewnia wysoki poziom wydajności.
Dla ciężarówki Arocs opracowano nową oś przednią o nacisku 10 ton, która umożliwia m.in. montaż większych dźwigów i sprzętu roboczego. Nowością jest także kokpit multimedialny z dwoma kolorowymi wyświetlaczami opracowany dla modeli Actros i Arocs oraz eActros. Gdy nadwozie lub nadbudowa ciężarówki jest w eksploatacji, kierowca jest o tym zawsze informowany poprzez odpowiednie lampki kontrolne oraz sygnał na głównym wyświetlaczu. Na jednym monitorze można skonfigurować nawet do 10 komunikatów, drugi wyświetlacz jest w stanie pomieścić do 8 indywidualnie wybieranych przełączników wirtualnych.
Ciekawie prezentują się nowe reflektory główne z sygnaturą świetlną LED, które nadają Arocsowi i Actrosowi jeszcze bardziej nowoczesny i niepowtarzalny wygląd. W wyposażeniu opcjonalnym przewidziano natomiast reflektory główne w pełnej technologii LED, które w porównaniu z ksenonami charakteryzują się wyższym natężeniem światła i bardzo skutecznie oświetlają nawierzchnię drogi. Ich niezaprzeczalne zalety to również mniejszy pobór energii, łatwiejsze utrzymanie oraz dłuższy okres eksploatacji.
Nowa stacja bazowa Trimble do lokalizacji satelitarnej
Przenośne i wydajne narzędzia Enerpac
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę