Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące maszyn, które poruszają się po drogach publicznych. Zaczynają one obowiązywać 28 stycznia 2025 roku.
Rozporządzenie (UE) 2025/14 wprowadza przepisy dotyczące zatwierdzania, nadzoru rynku oraz wymogów technicznych dla maszyn mobilnych. Nowe przepisy mają na celu uporządkowanie rynku maszyn mobilnych, z naciskiem na bezpieczeństwo i ochronę środowiska. Ich wejście w życie stanowi ważny krok ku standaryzacji rynku maszyn w Unii Europejskiej.
Rozporządzenie obejmuje maszyny samojezdne przeznaczone do poruszania się po drogach publicznych, ale nie dotyczy maszyn ciągnionych oraz maszyn o prędkości konstrukcyjnej poniżej 6 km/h lub powyżej 40 km/h. Ustalone zostały również przepisy dotyczące mniejszych serii produkcyjnych, ustalając próg na poziomie 70 jednostek. Dzięki temu producenci mają możliwość dostosowania swoich produktów do wymagań unijnych, nawet w przypadku niewielkich partii produkcyjnych, co jest istotne zwłaszcza dla małych firm.
Regulacja wprowadza także przepisy dotyczące indywidualnego zatwierdzenia maszyn w UE. Producenci mogą ubiegać się o zatwierdzenie swoich maszyn na poziomie krajowym lub unijnym, a akta delegowane i wykonawcze precyzują wymagania techniczne i wartości progowe dla maszyn mobilnych.
Kluczowym elementem regulacji jest również wprowadzenie zasad przejściowych, które pozwalają państwom członkowskim stosować krajowe przepisy aż do 29 stycznia 2036 roku. Dzięki temu producenci maszyn mają czas na dostosowanie swoich produktów do nowych norm. Wprowadzenie okresu przejściowego odpowiada również na obawy niektórych firm dotyczące kosztów związanych z szybką adaptacją do nowych regulacji.
Rozporządzenie zostało opublikowane 8 stycznia 2025 roku i stanowi ważny element legislacyjny, który upraszcza i ujednolica wymagania dotyczące maszyn mobilnych na drogach w UE. Ma ono na celu zwiększenie przejrzystości i spójności regulacyjnej.
Dodatkowo opublikowano badanie na temat wymagań technicznych dla zatwierdzenia drogowego NRMM, które pomoże w dalszym kształtowaniu regulacji w zakresie zatwierdzenia maszyn oraz ich bezpieczeństwa. Szczególną uwagę zwrócono na wpływ maszyn na środowisko i wymogi dotyczące emisji spalin, co jest zgodne z europejską polityką proekologiczną. Zgodnie z artykułem 50(7) rozporządzenia, Komisja Europejska ma wydać akty delegowane określające szczegółowe wymagania techniczne przed 29 stycznia 2027 roku.
CECE, Europejskie Stowarzyszenie Producentów Maszyn Mobilnych, pozostaje aktywnie zaangażowane w ten proces i będzie monitorować postępy w implementacji rozporządzenia. Będzie to kluczowe dla zapewnienia, że nowe przepisy odpowiadają rzeczywistym potrzebom branży. Współpraca z ustawodawcami oraz organami nadzoru rynku będzie niezbędna do pełnej realizacji celów związanych z bezpieczeństwem, efektywnością i ochroną środowiska maszyn mobilnych na drogach publicznych.
Caterpillar świętuje jubileusz 100 lat działalności i zapowiada kolejne innowacje
Prognozy na 2025 rok. Stabilny wzrost w zmieniających się warunkach
Odpad czy zasób? Przyszłość gospodarki obiegu zamkniętego w budownictwie
Renowacja z użyciem systemu Ringlock
Cyfrowa rewolucja. Nowoczesne technologie w budowie dróg
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę