W przyszłym tygodniu Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad zostanie zarekomendowana nowa specyfikacja dla dróg betonowych – poinformował Marcin Nowacki, dyrektor Departamentu Studiów w GDDKiA. Informację przekazał podczas konferencji „Drogi betonowe niezmiennie dobre” odbywającej się w ramach targów Autostrada w Kielcach.
Opracowanie powstawało równolegle z realizacją projektów w ramach programu Rozwój Innowacji Drogowej realizowanego przy współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju oraz Instytutem Badawczym Dróg i Mostów. – Prowadziliśmy również własne analizy polegające na rozpoznaniu różnych technologii, między innymi w zakresie wykańczania nawierzchni – powiedział Marcin Nowacki. – Mam nadzieję, że będzie to specyfikacja nowoczesna, otwarta, taka która połączy wykonawców, z której będzie zadowolona sfera nauki i która zapewni zamawiającemu jakość i trwałość w czasie – dodał przedstawiciel GDDKiA. Prace nad nową ogólną specyfikacją techniczną dla betonówek opierały się na opracowanej kilka lat temu przez Komitet Sterujący. Niektóre jej zapisy zostały jednak zmodyfikowano. podstawę temu dały dotychczasowe doświadczenia w wykonywaniu nawierzchni betonowych. Modyfikacje dotyczą m.in. uziarnienia betonu do górnej warstwy – poinformował Leszek Bukowski, naczelnik Departamentu Technologii w GDDKiA. – Wprowadziliśmy też alternatywny sposób wykończenia górnej powierzchni betonu w technologii szlifowania i nacinania – powiedział. W nowej ogólnej specyfikacji technicznej dla nawierzchni betonowej mają się też znaleźć wymagania dotyczące kruszyw. Te zapisy są konsekwencją badań nad reaktywnością kruszywa i wniosków ze wspomnianego programu Rozwój Innowacji Drogowych. Opracowanie, która ma być rekomendowane szefowi GDDKiA było już konsultowane z przedstawicielami branży oraz środowiskiem ekspertów. – Chcemy, by specyfikacja dla dróg betonowych była wprowadzona zarządzeniem Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad – zapowiedział przedstawiciel Departamentu Technologii. Na zapowiedziany dokument oczekuje branża drogowa i betonowa. - Specyfikacja była przygotowywana długo, ale na dobre rzeczy warto poczekać – powiedział Andrzej Ptak, przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu, które organizowało kielecką konferencję.
Źródło: rynekinfrastruktury.pl
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę