[ATB] Budownictwo

Obrotnica Portu Gdynia coraz bliżej

Data publikacji:

W Porcie Gdynia trwają intensywne prace nad przebudowaniem obrotnicy. – Realizacja inwestycji będzie spełnieniem oczekiwań operatorów żeglugowych oraz wpłynie na wzrost potencjału przeładunkowego portu – mówi Grzegorz Dyrmo, wiceprezes zarządu, dyrektor ds. infrastruktury i zarządzania majątkiem ZMPG.

Inwestycje dotyczącą budowy Obrotnicy nr 2 realizuje firma PORR. Jest ona prowadzona w ramach projektu "Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia –Etap I". Głównymi zadaniami w całym przedsięwzięciu jest rozbudowa Obrotnicy nr 2 wraz z przebudową Pirsu nr III oraz robotami czerpalnymi. Umowa między zamawiającym a wykonawcą została podpisana we wrześniu 2017 roku. Łączny koszt przedsięwzięcia to 300 mln zł. Obecnie podjęto prace w zakresie wydobywania skrzyń typu gdyńskiego z rozbieranego Pirsu III (Nabrzeże Gościnne).
– Operacja podniesienia z dna i holowania skrzyń, z uwagi na fakt, że odbywa się w trakcie ciągłej pracy portu, obarczona jest dużą odpowiedzialnością i wymaga dużej precyzji – mówi wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. – Należy podkreślić, że są to obiekty o imponujących wymiarach. Jedna skrzynia ma ponad 9 metrów wysokości i podstawę o wymiarach 18,5x8 metrów oraz wadze około 600 ton. Łącznie zostanie usuniętych 13 skrzyń – dodaje.
Poprzednie kroki realizacji projektu dotyczyły wydobycia ferromagnetyków w ilości ponad tysiąca sztuk. W listopadzie 2017 roku rozpoczęły się prace rozbiórkowe, polegające na demontażu płyt umocnienia dna stanowiska prób na uwięzi przy Nabrzeżu Gościnnym. Prace wykonywane były przez sześciu nurków, którzy wydobyło 140 płyt umocnienia dna. Masa jednej płyty mieści się w granicach około 10 ton. Podczas prac rozbiórkowych zdemontowano m.in. oczep żelbetowy, polery, drabinki oraz odbojnice, a ponadto wydobyto 178 pali żelbetonowych długości 15-18 metrów o wadze około 4,5 tony/szt.
Obrotnica nr 2 ma być gotowa w 2018 roku. Podstawowym celem realizacji pogłębienia toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia jest umożliwienie zawijania do portu znacznie większych statków, o maksymalnej długości do 400 m, szerokości do 58 m i maksymalnym zanurzeniu do -15 m (obecne maksymalne zanurzenie wynosi -13 m) oraz poprawa warunków nawigacyjnych i stanu bezpieczeństwa budowli hydrotechnicznych. Łączny koszt realizacji zadania 1 dla ZMPG-a wynosi 200 mln zł netto, a w zakresie Urzędu Morskiego kolejne 100 mln zł. 

Źródło: rynekinfrastruktury.pl

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

Reklama
Najnowsze artykuły:
Reklama

Najnowsze z kategorii

Bądź na bieżąco!
Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.