Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, integrujący transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Od 10 lutego na stronie internetowej ruszają ogólnopolskie konsultacje dotyczące transportu kolejowego. Będzie to ogromna inwestycja: 1600 km nowych linii kolejowych, trasy z pociągami jeżdżącymi 250 km/h i kilkadziesiąt miast w zasięgu szybkiej kolei.
Ostatnie duże inwestycje w linie kolejowe w naszym kraju miały miejsce w latach 80. W ciągu ostatnich 30 lat w Polsce powstało zaledwie 50 kilometrów nowych linii, a wiele dotychczasowych zostało zlikwidowanych. W ramach CPK zostaną uruchomione odcinki w standardzie kolei dużych prędkości, która w założeniu ma umożliwiać przejazd pociągów z prędkością do 250 km/h. Na 1600 km planowanych nowych linii co najmniej 670 km ma być dostosowana do standardu dużych prędkości. Dodatkowo 3500 km już istniejących linii zostanie zmodernizowanych przez PKP PLK. Lokalizacja CPK pozwoli na dojazd w ciągu 15 minut z Warszawy i niespełna 30 minut z Łodzi. Zarówno ta stacja, jak i Warszawa Centralna, zostaną połączone ze 120 miastami, do których będzie można dojechać w czasie do 2,5 godziny. Podróż z Katowic do Krakowa skróci się do 35 minut. Docelowo przy całym węźle ma powstać Airport City z obiektami konferencyjnymi, targowo-kongresowymi i biurowymi.
CPK ma być także szansą dla cargo. Przede wszystkim część torowisk towarowych zostanie odciążona po wybudowaniu nowych torów. Dodatkowo przesyłki mogą pojawić się w przewozach osobowych. To wynika z zasięgu Centralnego Portu Komunikacyjnego, który obejmie 2/3 mieszkańców Polski i co drugi powiat. Budowa ma się stać inwestycją, przy której pracę może znaleźć nawet 150 tys. osób. Pierwsze połączenia kolejowe ze stacji CPK są planowane na 2027 rok.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atb 02/2020 - zamów:
Bezpłatny egzemplarz prenumeratę
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę