Członkowie VDMA Construction Equipment z ufnością patrzą w przyszłość. Przedstawiciele branży maszyn budowlanych spodziewają się niewielkiego spadku sprzedaży - o 3 do 5% w 2020 r.
Pod względem ekonomicznym branża maszyn budowlanych jest nadal na rekordowym poziomie z 2018 r. - przychody producentów z tego sektora rynku w 2019 r. będą odpowiadały przychodom z roku poprzedniego. Prognoza wzrostu wolumenu rynku o 3-5% nie została zrealizowana, a cykliczne spowolnienie rozpoczęło się stosunkowo wcześnie od maszyn do budowy dróg. Spadek sprzedaży o 12% i obniżenie się ilości nowych zamówień o 21% nie mogło być skompensowane przez niewielki wzrost sprzedaży maszyn budowlanych i sprzętu do robót ziemnych.
Niemieccy producenci maszyn budowlanych przekroczyli wszelkie oczekiwania jeśli chodzi o sprzedaż na rynku rodzimym - osiągnęła ona poziom 4,3 mld euro. Eksport nie był tu w stanie nadążyć, spadając o 1%, do 8 mld euro. Z wyjątkiem Niemiec, odwrócenie trendu wzrostowego rozpoczęło się w połowie roku, już po zakończeniu ubiegłorocznej Baumy. Z wyjątkiem Turcji i Rosji, wzrost w Europie wyniósł 7%. Z kolei bardzo słabo wypadł Bliski i Środkowy Wschód odnotowując spadek aż o 25%, głównie z powodu Turcji, a przemysł nie spodziewa się tam ożywienia w 2020 r. Nie oczekuje się również większego ożywienia gospodarczego w Rosji, pomimo wzrostu o 5%. Jeśli zaś chodzi o Amerykę Północną, to mimo słabego IV kwartału, rynek ten w 2019 r. wzrósł o 3%. Sprzedaż w Ameryce Południowej wzrosła o 6%, co raz kolejny udowadniając niestabilność sprzedaży na tamtejszym rynku. Chiny nadal są największym na świecie rynkiem maszyn budowlanych i w ub. roku sprzedaż wzrosła tam o 8%. Również za Wielkim Murem Chińskim wzrost sprzedaży wyraźnie zwolnił. Jedną z przyczyn tego stanu rzeczy jest eskalacja konfliktu handlowego pomiędzy Chinami a USA, gdzie w końcu mogą być tylko przegrani.
Prognoza na 2020 r.
Przedstawiciele producentów maszyn budowlanych oczekują, że w tym roku sprzedaż branży w Niemczech spadnie łącznie o 3 do 5%.
– Mimo zwrotu koniunktury jesteśmy wciąż na wysokim poziomie. Widzimy zdrowy rozwój rynku, ponieważ nie ma większych wahań, a jedynie umiarkowany spadek. Poszczególne działy nie rozwijają się jednak równomiernie – powiedział Franz-Josef Paus, prezes Niemieckiego Związku Maszyn i Zakładów Materiałów Budowlanych, podsumowując sytuację.
Ogólnie rzecz biorąc, przemysł budowlany w Niemczech i Europie pozostaje stabilny. Zaufanie to znajduje również odzwierciedlenie w Indeksie Klimatu Biznesowego CECE, który jest wyprzedającym wskaźnikiem nastrojów gospodarczych. Podczas gdy krzywa ta od połowy ub. roku do listopada 2019 r. wykazywała stałą tendencję spadkową, od grudnia zmieniła kierunek i od tego czasu wykazuje tendencję wzrostową.
Gotowi do podjęcia wyzwania
Innym powodem do optymizmu jest fakt, że producenci są w stanie sprostać wyzwaniom związanym ze zmianami klimatycznymi i europejskimi celami klimatycznymi i środowiskowymi, a w związku z tym zaoferować nowe rozwiązania technologiczne. Od dziesięcioleci na szczeblu UE prowadzone są prace nad ograniczeniem emisji spalin, w efekcie czego cząstki sadzy nie są już w ogóle emitowane przez silniki spalinowe, a tlenki azotu są emitowane w bardzo ograniczonym zakresie. Istnieje już szereg maszyn budowlanych z silnikami hybrydowymi lub elektrycznymi, a cyfryzacja i automatyzacja w coraz większym stopniu optymalizują procesy budowlane. Ma to pozytywny wpływ na emisję CO2. W tym momencie producenci i użytkownicy pracują wspólnie nad tym, aby umożliwić prowadzenie prac budowlanych przyszłości. Najnowszym przykładem jest spółka joint venture Machines in Construction MiC 4.0. W przyszłości wysiłki te mają na celu zrekompensowanie części braku wykwalifikowanych pracowników, zapewnienie wydajności zasobów i energii na placu budowy oraz umożliwienie włączenia danych procesowych do BIM.
– Tak długo jak będą ludzie, będą kontynuowane prace budowlane. Branża jest silna i oferuje rozwiązania w zakresie zrównoważonego zarządzania. Producenci maszyn budowlanych podejmują wyzwania i postrzegają je jako szansę na przyczynienie się do osiągnięcia celów klimatycznych i środowiskowych przy jednoczesnym zabezpieczeniu miejsc pracy za pomocą nowych technologii – podkreślił Joachim Strobel, przewodniczący sekcji maszyn budowlanych VDMA.
Chcesz dowiedzieć się więcej?
Czytaj atr express 03/2020 - zamów:
Bezpłatny egzemplarz lub prenumeratę
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę