Do prac przy budowie piątej komory śluzy w Brunsbüttel wykorzystano żuraw Sennebogen 6100 E.
Kanał Kiloński jest jednym z najbardziej ruchliwych sztucznych dróg wodnych na świecie i łączy Morze Północne z Bałtykiem. Posiada 2 zestawy śluz (każdy zestaw po 2 równoległe komory), umieszczone na końcach kanału (stare śluzy o komorach długości 125 m i nowe śluzy o długości 310 m). Obecnie kanał liczy sobie przeszło 98 km długości i 102 m szerokości. W kwietniu 2014 r.
zobacz także: Plan reorganizacji w Manitou
Federalne Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej zatwierdziło budowę kolejnej - piątej komory śluzy w Brunsbüttel z planowanym terminem realizacji projektu pod koniec 2026 r.
Cały projekt budowlany obejmuje budowę śluzy morskiej o długości 360 m pomiędzy Łabą a Kanałem Kilońskim oraz przebudowę wejścia do portu zewnętrznego po stronie Łaby. Nowa piąta komora śluzy będzie miała wymiary 360 x 45 m i głębokość do 16 m. Duża część prac polega na wykonaniu wykopu pod komorę oraz przebudowę portu zewnętrznego, który składa się z trzech wykopów.
W grudniu 2015 r. Martens en Van Oord otrzymał zamówienie na roboty ziemne, pogłębiarskie, nadbrzeżne i ochronę brzegu na budowę piątej komory śluzy w Brunsbüttel w Niemczech. Kontrakt obejmował również transport i obróbkę całego urobku wydobytego podczas prac. Zleceniodawcą i stroną ostatecznie odpowiedzialną za budowę jest konsorcjum trzech firm obsługujących BAM.
Nowy żuraw Sennebogen 6100 E został zaprojektowany specjalnie dla potrzeb wymagających i dynamicznych projektów. Dzięki solidnej konstrukcji, wydajnemu układowi hydraulicznemu z wieloma obwodami i mocnemu napędowi mechanizmu obrotu 100-tonowy żuraw jest szczególnie przydatny do specjalnych zastosowań w budownictwie lądowym i wodnym. Maszyna może być indywidualnie skonfigurowana zgodnie z wymaganiami klienta.
Sennebogen 6100 E został dostarczony przez partnera handlowego i serwisowego Van den Heuvel Cranes & Services i jest wyposażony w wysięgnik kratowy o długości 41,1 m. Maszyna jest napędzana silnikiem Diesla o mocy 451 kW (Stage V). Sennebogen 6100 E został wyposażony w mocniejszy 3-rzędowy pierścień obrotowy i dwa biegi obrotowe, aby sprostać dynamicznym obciążeniom.
Szczególnym wyzwaniem projektu jest niezwykła głębokość wyrobisk, które znajdują się do 26,5 m p.p.m. Model 6100 E spełnia to wyzwanie dzięki swojej elastyczności i niezawodności. Na przykład podwozie można zsunąć na 3,5 m, a ciężar transportowy zmniejszyć do mniej niż 41 t. Żuraw może się samodzielnie składać bez użycia żurawia pomocniczego.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atb 10/2020 - zamów:
Bezpłatny egzemplarz prenumeratę
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę