Pługi odśnieżne oferowane są jako dodatkowy osprzęt do prac zimowych i wymagają agregacji z ciągnikiem, ładowarką kołową, samochodem ciężarowym, pick-upem itd. Wszystko uzależnione jest od tego jakiej wielkości pług jest wymagany w danym terenie i jakie obciążenia będzie przenosić. Poniżej przegląd wybranych modeli z szerokiej gamy pługów odśnieżnych czołowych marek działających na rynku polskim.
Zobacz także: Kompleksowa konserwacja dróg
Firma Pronar w swojej ofercie posiada m.in. pługi odśnieżne Pronar PUV 2600 oraz 2800 przeznaczone do pracy w najcięższych warunkach. Pługi PUV mogą pracować w 4 trybach roboczych takich jak odgarnianie śniegu w lewo, w prawo, w strzałkę (rozgarnianie) oraz zgarnianie w pryzmę (Y). Pługi z Pronaru to bardzo uniwersalne maszyny, mają możliwość agregacji z ciągnikiem rolniczym, ładowaczem czołowym, koparko-ładowarką, ładowarką teleskopową, z samochodami ciężarowymi i wielofunkcyjnymi (zawieszenie na płycie komunalnej DIN i SETRA).
Wymagana przez pługi moc nośnika wynosi od 80 do 150 KM. Zasilanie hydrauliczne układu wymaga ciśnienia roboczego 16-20 MPa, potrzebna jest tylko jedna para wyjść hydraulicznych. Zawieszenie pługa na nośniku jest pływające, przez co umożliwia kopiowanie odśnieżanej powierzchni i wywiera stały nacisk pługu na podłoże. Masa własna pługa wynosi w przypadku modelu 2600 od 565 do 650 kg, a modelu 2800 - od 595 do 680 kg. Uzyskiwana szerokość robocza odśnieżania uzależniona jest od zastosowanego rodzaju lemiesza.
Model PUV 2600 wyposażony w lemiesz stalowy ma szerokość roboczą 236 cm, a z lemieszem gumowym - 232 cm, model PUV 2800 odpowiednio - 255 oraz 249 cm. Wysokość robocza jest stała i wynosi w każdej konfiguracji 83,5 cm. Pługi są wyposażone w uchylne, zawieszone na sprężynach listwy gumowe bądź metalowe - Hardox, które minimalizują skutki uderzenia w przeszkody ukryte pod śniegiem. Odśnieżanie dodatkowo ułatwia zastosowanie w standardzie regulowanych ślizgów talerzowych.
Wyposażenie pługów obejmuje również instalację oświetleniową i dodatkowe odblaskowe obrzeża boczne, które zapewniają dobrą widoczność sprzętu na drodze. Opcjonalnie dostępne są kółka podporowe, gumowe listwy zgarniające, amortyzacja hydrauliczna, sterowanie niezależne - jednoczesne, gniazdo zapalniczki - dwójnik, a także różnego typu układy zawieszenia. Dopuszczalna prędkość pracy z pługami PUV wynosi 10 km/h lub 6 km/h, gdy są sprzężone z ładowaczami czołowymi.
Wśród wielu oferowanych przez firmę SaMASZ rodzajów pługów, w ofercie są modele serii Olimp, która zawiera maszyny klasy ciężkiej, skonstruowane do pracy w najtrudniejszych zimowych warunkach - wszędzie tam gdzie są ponad przeciętne opady śniegu. Seria Olimp zawiera 4 pługi odśnieżne o szerokości roboczej w zależności od wybranego modelu 263 i 300 cm lub 290 i 300 cm, i masie własnej od 900 do 1105 kg. Firma SaMASZ stworzyła opatentowany system ramek, który daje możliwość agregowania pługów z każdym rodzajem nośnika np. pojazdami komunalnymi, typu Multicar, ładowarkami, m.in. Avant, Kramer, Weidemann, JCB czy Manitou.
Szybka wymiana zaczepu wymaga odkręcenia tylko 8 śrub. Wysokość zastosowanej odkładnicy w części środkowej wynosi 118 cm, a po bokach 132 cm. Każdy z pługów ma po 4 listwy zgarniające. Bezpieczeństwo podczas użytkowania zapewnia zabezpieczenie przeciw najazdowe w postaci uchylnych lemieszy i zrywalnych śrub na ramce, a także dodatkowe hydrauliczne zabezpieczenie przeciążeniowe. Standardowo pługi Olimp wyposażone są w dwie niezależnie regulowane odkładnice z systemem hydraulicznego sterowania za pomocą dedykowanego pulpitu, uchylne lemiesze wzmocnione w dolnej części blachą o grubości 16 mm, układ zapewniający kopiowanie poprzeczne terenu, złącze elektryczne 12V (gniazdo zapalniczki), system oświetlenia lampami LED 12V/24V, osłony przeciwśniegowe, stopkę podporową oraz odboje.
Wersja pługu Olimp Up posiada także własny system unoszenia oraz pulpit sterowniczy Standard UP wykorzystujący złącze elektryczne 24 V, natomiast wersja Olimp Up H wyposażona jest w układ hydrauliczny z pompą oleju oraz pulpit sterowniczy Standard UP H na złączu 24 V. Jako wyposażenie opcjonalne SaMASZ oferuje dodatkowo wybór listew w tym listwę stalową 20 mm, listwę poliuretanową 50 mm, listwę Kombi 36 mm, listwę gumowo-korundową 50 mm, a także sterowanie wielofunkcyjne, zestaw kół podporowych, płozy ślizgowe, płozy ślizgowe KÜPER oraz flagi ostrzegawcze z zaciskami.
Grupa Aebi Schmidt Group w zakresie maszyn do prac zimowych posiada także serię lekkich, jednosegmentowych pługów odśnieżających przeznaczonych do usuwania niewielkich ilości śniegu lub błota pośniegowego na terenach nizinnych. Seria pługów odśnieżnych SNK zawiera 7 modeli o szerokości lemiesza od 180 do 370 cm, wysokości 80 i 118 cm oraz masie własnej wynoszącej od 220 do 560 kg.
W zależności od wybranej wersji, pługi mogą być montowane w pojazdach z własnym podnośnikiem lub w pojazdach z systemem mocowania SNK z własnym zaczepem pługa lub płytą montażową DIN. Samo założenie pługa trwa zaledwie kilka minut. Każdy pług SNK pomimo niewielkiej masy jest stabilnym i bezpiecznym w użytkowaniu urządzeniem odśnieżającym. Dzięki optymalnemu sposobowi połączenia samonośnej konstrukcji odkładnicy pługa z ramą stalową, uzyskano odpowiednią redukcję drgań.
Odkładnice wykonane są z tworzywa sztucznego, co wyklucza ryzyko korozji oraz zmniejsza masę konstrukcji pługa. Odpowiednio dobrane kształty geometryczne odkładnicy, lemieszy oraz kąta ustawienia pługa, gwarantują optymalny wyrzut zgarnianego śniegu. Kształt odkładnicy jednocześnie zapobiega narzucaniu pyłu śnieżnego na szybę obsługującego pojazdu. Zastosowany układ sterowania umożliwia bezstopniowe przestawienie pługa w lewą lub w prawą stronę. Wszystkie funkcje, w tym podnoszenie, opuszczanie i obracanie pługa są uruchamiane hydraulicznie. Do obsługi można zastosować układ hydrauliczny pojazdu lub opcjonalnie kompaktowy układ elektrohydrauliczny na płycie montażowej.
Sterowanie pracą pługa odbywa się za pomocą panelu sterowania EP lub ES w kabinie kierowcy. Dla zapewnienia bezpieczeństwa użytkowania pługi SNK wyposażone zostały w system zapobiegający uszkodzeniu przy najechaniu na przeszkodę. System ten ma różną budowę w zależności od wielkości pługa. I tak modele od SNK 18.2 do 24.2 posiadają ramię teleskopowe ze sprężyną powrotną zabezpieczające całą odkładnicę przed uszkodzeniem, natomiast modele od SNK 27.2 do 37.2 wyposażone są w system odchylanych lemieszy.
W ofercie sprzętu do zimowego utrzymania dróg, firma Dobrowolski posiada m.in. jednostronny pług drogowy TM2, który przeznaczony jest do usuwania śniegu i błota pośniegowego. Model TM2 to średni pług odśnieżny z napędem elektro-hydraulicznym, dostępny w trzech wariantach wykonania: standartowo bez kółek i uchylnego lemiesza oraz wersje TM2M z uchylnym lemieszem i TM2U z uchylnym lemieszem i odkładnicą.
Prezentowany pług ma masę 580 lub 710 kg i do sprzężenia wymaga nośnika o dopuszczalnej masie całkowitej 12 lub 15 t. W zależności od wybranej wersji, pług TM2 wyposażono w odkładnicę o szerokości 320 lub 380 cm i wysokości 110 cm, która zapewnia szerokość roboczą odpowiednio 270 i 325 cm. Odkładnica pługa TM2 wykonana jest z tworzywa sztucznego o dużej odporności na ścieranie i małym współczynniku tarcia, co ma wpływ na długotrwały okres eksploatacji.
Zapewnia także efektywny odrzut śniegu na odległość do ok. 8 m. W wersji stalowej, płytę odkładnicy z tworzywa zastąpiono wytrzymałą blachą. W dolnej części odkładnicy znajduje się wzmocnienie w postaci stalowego kątownika, do którego mocowane są lemiesze. Wersje pługa z lemieszami uchylnymi posiadają mocowanie poprzez układ sprężyn, które są ściskane pod wpływem przechylania się lemiesza. Układ zasilający wyposażono w pompę hydrauliczną napędzaną silnikiem elektrycznym 24V, która zanurzona jest w zbiorniku z olejem. Ciśnienie robocze w układzie hydraulicznym wynosi maksymalnie 3,5 MPa, a przed przeciążeniem układu zabezpiecza go zawór przelewowy.
Zastosowany rozdzielacz odpowiada za ruchy robocze odkładnicy czyli opuszczanie, skręty w lewo i prawo, a także funkcję docisku i „funkcję pływania”. Sterowanie pracą pługa realizowane jest z kabiny operatora za pośrednictwem dedykowanego pulpitu. Pług może być wyposażony w dwie lampy zespolone zawierające światła drogowe, pozycyjne kierunkowskazy oraz światła obrysowe. Opcjonalnie można wyposażyć pług również w czołownicę, podpory przydatne podczas magazynowania oraz wybrać kolor odkładnicy z palety RAL 2011. Deklarowana przez producenta maksymalna prędkość odśnieżania wynosi 60 km/h.
Firma Madrog w ofercie posiada pługi odśnieżne jednolemieszowe MAD 3200 przeznaczone do odśnieżania dróg różnych kategorii, o średniej szerokości zarówno w terenie zabudowanym jak i poza nim oraz serię pługów lejowych MAD 3200PL - MAD 3500PL specjalnie do usuwania śniegu z dróg poza obszarem miejskim. Prezentowane pługi Madrog montowane mogą być na typowych płytach czołowych DIN na nośnikach takich jak samochód ciężarowy, Unimog czy ciągnik rolniczy o odpowiednio dobranej wielkości.
Wytrzymała, spawana, stalowa konstrukcja pługa dla lepszej ochrony i wydłużenia żywotności pokryta jest podwójnym zabezpieczeniem antykorozyjnym. Według indywidualnych potrzeb klienta, oferowane są szerokości lemiesza od 300 do 350 cm i wysokości pługa 100 cm. Profilowane odkładnice dostępne są zarówno w wersjach z wytrzymałego ale lekkiego tworzywa sztucznego lub stalowej blachy. Co ważne, specjalne ukształtowane odkładnic uniemożliwia przyleganie do nich śniegu. W dolnej części pługa zamontowane są wymienne lemiesze gumowe, w górnej części znajduje się natomiast gumowa osłona, która zapobiega wyrzucaniu śniegu na szybę nośnika pługa.
Maszyny Madrog posiadają własny agregat hydrauliczny 24V, który zapewnia sterowanie, zmiany wysokości i kąta natarcia oraz pracę w trybie „pływającym”. Zastosowane siłowniki hydrauliczne do zmiany położenia pługa gwarantują stabilność podczas pracy, a bezpieczne i bezawaryjne pokonywanie przeszkód na drodze umożliwia „funkcja pływania”. Wyposażenie pługów obejmuje dwa koła podporowe gumowe lub poliuretanowe, oświetlenie drogowe i obrysowe, a także pełne sterowanie z pulpitu umieszczonego w kabinie kierowcy.
Układ zawieszenia, zastosowanie płyty DIN oraz własny system sterowania pozwalają również na szybką zmianę okładnicy na lejową. Odśnieżne pługi lejowe to również maszyny jednolemieszowe. Montowane są na płycie DIN na odpowiedniej wielkości samochodzie ciężarowym i stosowane są poza terenami zabudowanymi. Dzięki specjalnej geometrii odkładnicy pozwalają na pracę przy większych prędkościach odśnieżania i odrzucają zebrany śnieg bezpiecznie, daleko poza pobocze drogi.
Firma Hydrog, jako jeden z największych producentów specjalistycznych maszyn drogowych, komunalnych i kolejowych w Polsce w swojej ofercie ma również specjalistyczne urządzenia do utrzymywania infrastruktury drogowej w okresie zimowym. W kategorii pługów odśnieżnych posiada np. model POH -3000 / POH-3200. Pługi POH oferowane są z szerokością odkładnicy 300 oraz 320 cm, które zapewniają szerokość roboczą podczas odśnieżania odpowiednio 265 lub 282 cm.
Prezentowane pługi montowane mogą być na płycie czołowej zgodnej z DIN 76060 samochodów ciężarowych, ciągników rolniczych lub innych nośników narzędzi np. Unimog. Stalowa konstrukcja nośna pługa poddawana jest śrutowaniu, a następnie zabezpieczana jest antykorozyjnie - kilkuwarstwowo, co zapewnia długi okres eksploatacyjny. Zamontowana na ramie stalowej, jednolita odkładnica pługa wykonana jest z polietylenu, a zastosowany system oscylacji bocznej zapobiega przeciążeniom kół na zakrętach i nierównościach nawierzchni.
Odkładnica zapewnia zarówno wydajne odrzucanie śniegu na pobocze jak również zabezpiecza przed narzuceniem śniegu na szybę obsługującego pojazdu. W dolnej części pługa zainstalowane są odporne na ścieranie lemiesze z gumy, tworzywa sztucznego lub ze stali. Dzięki amortyzacji sprężynowej, po najechaniu na przeszkodę uchylają się zapobiegając tym samym uszkodzeniu pługa. Napęd siłowników realizowany jest poprzez własny agregat elektrohydrauliczny 24 V albo 12 V, a zasilanie elektryczne agregatu odbywa się z instalacji nośnika.
Wyposażenie pługa POH obejmuje również 2 skrętne koła podporowe o podwyższonej nośności oraz system oświetlenia drogowego obejmujący reflektory z kierunkowskazami na wysięgnikach oraz światła obrysowe. Sterowanie pługiem odbywa się w sposób zdalny, bezpośrednio z kabiny kierowcy.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę