[ATB] Budownictwo

Podkarpackie z pieniędzmi na pociągi do lotniska. Czeka na rozstrzygnięcie w sprawie torów

Data publikacji:

Województwo podkarpackie podpisało z CUPT umowę na unijne dofinansowanie zakupu taboru dla Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej. Nie ma jeszcze środków na infrastrukturalną część projektu, w tym budowę linii kolejowej do lotniska Rzeszów-Jasionka.

Województwo podkarpackie dąży do zbudowania systemu Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej, której ważnym elementem jest linia kolejowa do portu lotniczego Jasionka. Samorządowi udało się na razie uzyskać dofinansowanie na tabor kolejowy dla projekt. Przemysław Gorgol, p.o. dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Władysław Ortyl, marszałek województwa podkarpackiego podpisali dziś (21 maja) umowę na unijne dofinansowanie projektu w części dotyczącej zakupu taboru wraz z budową zaplecza technicznego. Wartość tej części inwestycji wyniesie ponad 287 milionów złotych, z czego blisko 117 milionów złotych pochodzić będzie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. 

Dzięki wsparciu UE województwo podkarpackie zakupi 10 pociągów (8 elektrycznych i 2 spalinowych) dedykowanych dla obsługi połączeń pasażerskich na obszarze Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego. Zakupiony, dzięki dofinansowaniu UE, tabor będzie dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz osób o ograniczonej możliwości poruszania się i przeznaczony do obsługi połączeń pasażerskich na planowanych do zmodernizowania w województwie podkarpackim liniach kolejowych. Poza zakupem nowych pociągów beneficjent zaplanował również szereg działań inwestycyjnych związanych z budową zaplecza technicznego dla rzeszowskiego taboru kolejowego, które powstanie na stacji Rzeszów Staroniwa. 

Wciąż jest szansa na dofinansowanie infrastruktury? Województwo złożyło odwołanie

Nowy tabor będzie kursował na trasach: Rzeszów Główny – Dębica i Rzeszów Główny – Przeworsk; Rzeszów Główny – Strzyżów n/Wisłokiem. Rzeszów Główny – Kolbuszowa oraz Rzeszów Główny – Port Lotniczy Rzeszów Jasionka (linia planowana). Problem stanowi jednak infrastrukturalna część projektu. Jak już informowaliśmy, podanie województwa o dofinansowanie w konkursie CUPT zostało odrzucone z powodu zbyt niskiej oceny złożonego wniosku.
Jak poinformował "Rynek Lotniczy" p. o. dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych Przemysław Gorgol, województwo podkarpackie odwołało się do instytucji zarządzającej – Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju – w sprawie wyników konkursu. Podobnie postąpiła PKP PLK, która nie otrzymała dofinansowania na projekt odbudowy linii kolejowej do lotniska Pyrzowice. Te działania nie są bez szans – podobnie postąpiło wcześniej PKP Intercity, a ponieważ odwołanie było skuteczne, otrzyma kilkaset milionów złotych dofinansowania. Decyzję w obu tych sprawach podejmie MIR na wniosek CUPT.

Województwo myśli też o poprawie komunikacji w Bieszczadach

Inwestycja w podkarpacką kolej ma poprawić częstotliwość, skomunikowanie oraz punktualność połączeń kolejowych na obszarze Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego. Jej głównym celem jest poprawa jakości oferowanych usług, a w konsekwencji ułatwienie mobilności na terenie całej aglomeracji rzeszowskiej. – Zadaniem projektu jest taki rozwój infrastruktury kolejowej w województwie podkarpackim, który zwiększy dostępność regionalnych ośrodków miejskich dla wszystkich mieszkańców Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego oraz jednocześnie przyczyni się do ograniczenia negatywnego wpływu transportu na środowisko – przekonywał podczas dzisiejszego podpisania umowy Przemysław Gorgol, p.o. dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych. 

– Rozwój podkarpackiej kolei jest dla nas priorytetem. Mieszkańcy Podkarpacia chcą szybko i komfortowo podróżować pociągami. Olbrzymie przedsięwzięcie czyli Podmiejska Kolej Aglomeracyjna wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom. Dzięki temu projektowi podróżowanie pociągiem do Rzeszowa będzie konkurencją dla jazdy samochodem. Dzisiejsze podpisy to jeden z elementów tego projektu, który naprawdę zrewolucjonizuje podróżowanie koleją. Prawie 290 milionów złotych to tylko część tej poważnej inwestycji. Myślimy również o podobnych działaniach odleglejszych częściach Podkarpacia, w szczególności o Bieszczadach, by tam również mieszkańcy, ale także turyści mogli bez przeszkód podróżować koleją – zapowiedział Władysław Ortyl, marszałek województwa podkarpackiego.

Źródło: rynek-lotniczy.pl

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

Reklama
Najnowsze artykuły:
Reklama

Najnowsze z kategorii

Bądź na bieżąco!
Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.