Spalinowe podnośniki przegubowe są powszechnie stosowane na budowach, w przemyśle petrochemicznym, magazynach wysokiego składowania i innych lokacjach, gdzie konieczne jest podnoszenie ciężkich ładunków na duże wysokości lub manipulowanie nimi w trudno dostępnych miejscach. Dzięki zdolności do obrotu oraz wydłużonym ramionom, maszyny te są przydatne do różnych zadań, takich jak montaż konstrukcji stalowych, naprawy linii energetycznych, przeglądów dachów itp. Nowoczesne podnośniki przegubowe są projektowane także z myślą o bezpieczeństwie operatorów i najczęściej wyposażone są w systemy zabezpieczeń, takie jak ograniczniki obciążenia, systemy awaryjnego zatrzymywania i inne. Wersje spalinowe podnośników to jak widać uniwersalne urządzenia, należy jednak mieć na uwadze, że używając je w zamkniętych przestrzeniach, ze względów bezpieczeństwa należy zawsze zapewnić wysoko wydajny system wentylacji.
Podnośniki przegubowe JLG w wersji spalinowej oferują wyjątkową kombinację zalet, takich jak znaczący zasięg, wysoka wydajność, wszechstronność oraz łatwość w utrzymaniu. Ich większe zakresy robocze umożliwiają dotarcie do trudno dostępnych miejsc. W ofercie firmy dostępne są modele z siedmiu różnych serii, z różnymi wysokościami platformy, sięgającymi aż do 45,72 m.
Podnośnik JLG 510 AJ to samobieżne urządzenie o imponujących możliwościach. Maszyna jest wyposażona w napęd na cztery koła, co sprawia, że jest stabilna i łatwa w obsłudze. Dzięki temu prace wykonywane z jej pomocą są bezpieczne. Zapewnia wysokość roboczą 17,81 m oraz maksymalny wysięg boczny 9,48 m.
Pod maską podnośnika znajduje się czterocylindrowy silnik wysokoprężny Deutz D2011L03 o mocy 36,4 kW. Silnik oferuje nie tylko wymaganą moc i wydajność, ale także jest cichy i ma niższe koszty eksploatacji. Oś przednia oscyluje podczas jazdy z przeciwwagą na oponach skrętnych, co ułatwia dotarcie do trudno dostępnych miejsc. Napęd 4 x 4, z dwubiegowymi silnikami z tłokiem hydraulicznym, piastami redukcyjnymi i hamulcami sprężynowymi gwarantują maksymalną przyczepność i łatwość kierowania. Opony w rozmiarze 12x16,5 wypełnione są pianką poliuretanową, podnośnik jest w stanie pokonać wzniesienia nachylone pod kątem 45%, osiąga maksymalną prędkość 7,2 km/h.
Wieżyczka obracana jest w zakresie 360°, kąt obrotu platformy wynosi 180°, kąt uniesienia wysięgnika 75°, a zakres przegubu wysięgnika to 145°. Platforma operatora o wymiarach 0,76 × 1,83 m zapewnia udźwig maksymalny 230 kg. Proporcjonalny sterownik podnoszenia i opuszczania oraz obrotu wysięgnika zapewnia płynną kontrolę. Obsługa jedną ręką to z pewnością większa wygoda dla operatora. Jest jeszcze system JLG Control ADE (Advanced Design Electronics), który poprawia wydajność pracy w terenie. Zapewnia płynniejsze działanie maszyny, większą efektywność paliwową i zmniejszoną emisję gazów cieplarnianych. Większa niezawodność i łatwość serwisowania to kolejne ważne zalety podnośnika firmy JLG.
Haulotte to światowy lider w produkcji podestów roboczych do prac na wysokości oraz urządzeń do podnoszenia ładunków. Rozwiązania Haulotte dedykowane są głównie dla firm wynajmujących sprzęt oraz sektora produkcyjnego. Wysokość robocza oferowanych przegubowych podestów ruchomych wynosi od 12 do 41 m.
Model HA16 RTJ o wysokości roboczej 16 m i zasięgu 8,3 m jest wydajny i łatwy w użytkowaniu. Wegług deklaracji producenta zapewnia najlepszą prędkość podnoszenia 40 s, poczucie komfortu i bezpieczeństwa oraz optymalizację całkowitych kosztów posiadania. Napęd podnośnika stanowi silnik Kubota / Perkins o mocy 18,5 kW spełniający wymagania normy emisji spalin Stage V. Zaimplementowany system Haulotte Stop Emission automatycznie włącza/wyłącza silnik, oszczędzając paliwo i chroniąc tak środowisko naturalne. Obrotowa podstawa silnika ułatwia ewentualne naprawy i konserwację, a wstępny podgrzewacz z lampką sygnalizacyjną usprawnia rozruch maszyny.
Alternatywnie silnik może być zasilany biopaliwem, w opcjonalnym wyposażeniu podnośnika są zestaw dla „ciepłych krajów” zawierający chłodnicę oleju hydraulicznego, zestaw dla „zimnych krajów” do prac w temperaturach do - 25°C, a także generator hydrauliczny Dynaset 3,5 KW. Napęd przenoszony jest na 4 koła, z czego skrętne są 2. Przednia oś wahliwa w wersji RTJ O zapewnia stabilność na nierównym terenie, jest również stała blokada dyferencjału. Dopuszczalny kąt przechyłu podnośnika wynosi 5°, pojazd może pokonywać wzniesienia o nachyleniu do 40%, zewnętrzny promień skrętu wynosi 4,5 m, a prędkość maksymalna 5,2 km/h. W standardzie są wytrzymałe opony terenowe, mają rozmiar 830 x 285 mm.
Podwozie podnośnika obracane jest w zakresie 355° (non continua), kąt pionowego obrotu kosza wynosi 140° (-80° /+60°), kąt obrotu platformy 165° (-75°/+90°). Modułowy kosz z pokrywą górnego panelu sterowania o wymiarach 0,8 x 1,83 x m, przy ładowności 230 kg, mieści 2 osoby. Samoopadająca poprzeczka zabezpiecza tutaj wejście do kosza roboczego, znajduje się też w nim praktyczne gniazdko elektryczne (110 / 230 V) i taca na narzędzia. Na dolnym panelu sterowania wbudowane jest natomiast narzędzie diagnostyczne Haulotte Activ’Screen, z kolorowym wyświetlaczem, jest również uniwersalne gniazdo telematyczne.
Rozwiązania zwiększające poziom bezpieczeństwa użytkowania to sygnał dźwiękowy i świetlny w razie przeciążenia lub przechyłu, obrotowy sygnał świetlny, sygnał dźwiękowy w trakcie jazdy oraz elektryczna pompa awaryjnego opuszczania sterowana z kosza. Opcjonalne są systemy bezpieczeństwa Haulotte Activ’Lighting do bezpiecznych załadunków oraz Haulotte Activ’Shield Bar 2.0. W opcji znajdują się ponadto duże opony terenowe 1025 x 365 i ogumienie niebrudzące, szeroki kosz modułowy 0,91 x 2,44 m, instalacja pneumatyczna 6,5 mm, lampa punktowa itd.
W dziedzinie innowacji w podnośnikach przegubowych firma NiftyLift ma się czym pochwalić. Już w 2007 roku wprowadziła prawdziwie równoległo-hybrydowy układ napędowy w modelu HR21 4x4. W 2018 roku wprowadzono kolejny system hybrydowy drugiej generacji, znany jako Hybryd Gen 2. Model HR15N też wykorzystuje tę technologię. HR15N to podnośnik przegubowy o wysokości roboczej 15,5 m i zasięgu 9,7 m. Kompaktowe wymiary i zerowy obrót umożliwiają mu poruszanie się i pracę w ograniczonych przestrzeniach, a niebrudzące opony pracę zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. To czyni go idealnym wyborem do prac konserwacyjnych lub przemysłowych.
Podnośnik wyróżnia jego napęd hybrydowy. Zawiera zoptymalizowany pod względem mocy silnik wysokoprężny, zgodny z normą Stage V, który wspomagany jest przez silnik elektryczny, gdy potrzebna jest dodatkowa moc. Układ hybrydowy utrzymuje moc i wydajność, jednocześnie zmniejszając zużycie paliwa i zapewniając maksymalną wydajność. Innowacyjna funkcja Diesel Re-Gen dodatkowo ładuje akumulatory, zawsze gdy maszyna jest na biegu jałowym, a silnik pracuje. Ponadto system hybrydowy oferuje również tryb wyłącznie elektryczny, idealny do pracy w pomieszczeniach lub cichej i czystej pracy. Według zapewnień producenta, hybryda zmniejsza o połowę ilość zużywanego paliwa. Redukcja ponoszonych kosztów jest bardzo znacząca.
Obrót platformy z wysięgnikiem Fly-Boom możliwy jest w zakresie 180°, podnośnik cechuje również znakomita zwrotność. Jego zewnętrzny promień skrętu to tylko 3,5 m. Maksymalna prędkość poruszania się wynosi 3,5 km/h.
HeightRider 15N spokojnie podniesie 2 osoby, kosz operatorski ma wymiary 0,8 x 1,5 m. Także tutaj są innowacyjne rozwiązania. ToughCage to wytrzymała, odporna na uderzenia podstawa kompozytowa połączona ze stalową konstrukcją kosza, zapewniająca dodatkową wytrzymałość i trwałość. Chroni operatora i zmniejsza ryzyko uszkodzenia klatki. W przypadku wystąpienia uszkodzenia szyny można wymienić osobno, co zapewnia szybką i tanią naprawę. Nagradzany system SiOPS chroni operatora w razie wypadku. Natychmiast przerywa cały ruch maszyny, jeśli człowiek zostanie popchnięty na elementy sterujące klatki. W standardowym wyposażeniu podnośnika HR15N jest też narzędzie telematyczne Niftylink, które maksymalizując czas sprawności maszyny i redukując koszty eksploatacji, zapewnia znaczną poprawę wydajności i rentowności.
Przegląd oferty rynkowej spalinowych podnośników przegubowych cz.1
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę