Artykuł

Przekopana mierzeja

Przekopana mierzeja

Nie ma drugiej takiej inwestycji w Polsce, która od początku budziłaby podobne kontrowersje co Przekop Mierzei Wiślanej. Rządowy plan zakłada utworzenie tam kanału, którym statki transportowe będą mogły docierać do portu w Elblągu. Początkowo koszt tej inwestycji szacowało się na 880 mln złotych - teraz ta kwota wynosi już 2 miliardy. Jak wyglądają postępy wykonywanych tam prac?

Zobacz także: Leasing maszyn budowlanych - COVID znaczy zmiany

    Ta sztandarowa rządowa inwestycja obejmuje budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, budowę kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, nowy układ drogowy z ruchomymi stalowymi mostami o pionowej osi obrotu, które umożliwiać będą przejazd nad kanałem przed śluzą i za śluzą; budowę sztucznej wyspy zlokalizowanej na Zalewie Wiślanym. Kanał żeglugowy ma mieć 1 km długości i 5 m głębokości.

    Docelowo ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości do 100 m oraz do 20 m szerokości. Całkowita długość nowej drogi wodnej wyniesie 22,88 km (w tym przejście przez Zalew Wiślany - 10,176 km; Rzekę Elbląg - 10,381 km; pozostałe 2,323 km to odcinek stanowiska postojowego, śluzy i portu zewnętrznego), a jej głębokość to 5 m. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 r. Wykonawcą jest konsorcjum firm N.V. Besix S.A., NDI S.A. i NDI Sp. z o.o.

    Bieżące prace

    Czasu na zakończenie zadania pozornie wydaje się sporo, ale wykonawca nie zasypia gruszek w popiele. Ostatnio w rejonie Zatoki Gdańskiej na nasadach falochronów zachodniego i wschodniego zakończono montaż specjalistycznych kleszczy i ściągów. Na zasadniczej części falochronu zachodniego rozpoczęło się pogrążanie ścianki szczelnej. W rejonie nabrzeża południowego toczą się roboty pogłębiarskie. Intensywne prace trwają w miejscu przyszłego kanału żeglugowego. Powstają wykopy na potrzeby pogrążania ścianki szczelnej, toczą się też prace w obrębie śluzy i bram śluzy. W tym obszarze wykonywane są też nasypy i umocnienia skarp.

    – Zakończyliśmy konstrukcje żelbetowe przyczółków i fundamentów podpór dla mostu południowego – mówi Dominik Wróblewski, kierownik budowy z konsorcjum NDI/Besix. – Takie same roboty rozpoczęły się przy drugim z mostów - północnym. Na całej inwestycji rozbudowujemy sieci na potrzeby placu budowy i te które powstają docelowo, wzdłuż kanału żeglugowego oraz przepusty pod zaplanowanymi drogami. Zakończyliśmy też fundamenty, a rozpoczęliśmy prace konstrukcyjne przy powstającym budynku bosmanatu – dodaje.

    Prace toczą się także od strony Zalewu Wiślanego, gdzie powstaje sztuczna wyspa, będąca jednym z elementów inwestycji kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Docelowo wyspa zagospodarowana zostanie na siedlisko dla ptaków.

    – Realizacja planowanego przedsięwzięcia wiąże się z koniecznością zagospodarowania znacznych objętości urobku z robót czerpalnych. W procesie przygotowania przedsięwzięcia analizowano różne możliwości i lokalizacje pola refulacyjnego. Na lokalizację budowy sztucznej wyspy wybrano obszar w centralnej części Zalewu na wysokości Przebrna w odległości około 2,5 km od brzegu Mierzei Wiślanej. Wyboru miejsca dokonano kierując się przede wszystkim względami przyrodniczymi, poza najcenniejszymi siedliskami akwenu dla ichtiofauny, ornitofauny, a także względami bezpieczeństwa nawigacji – mówi kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

    Na potrzeby realizacji budowy sztucznej wyspy na Zalewie zakupiono specjalistyczny sprzęt, który umożliwi pracę w nietypowych warunkach, jakimi charakteryzuje się Zalew Wiślany. – Kupiliśmy dwa unikalne pontony i dwie pływające koparki, które pomogą w realizacji tej inwestycji. Aktualnie trwają tam roboty związane z pogrążaniem ścianki grodzy tworzącej obwiednię wyspy – mówi Wojciech Czyżewski, dyrektor projektu z firmy NDI, nadzorujący prace przy powstawaniu sztucznej wyspy. Wyspy o powierzchni ok. 181 ha oraz objętości ok. 9,2 mln m³, która zdaniem projektantów ma zostać zagospodarowana w sposób wzbogacający siedliska obszarów Natura 2000. 
     


    Reklama
    Powiązane artykuły