Przyczepy i wywrotki skrzyniowe

Przyczepy i wywrotki skrzyniowe

Oprócz powszechnie wykorzystywanych budowlanych naczep, przyczep i zabudów skorupowych w transporcie materiałów drobnicowych, ale też paletowanych czy konfekcjonowanych w inny sposób, szerokie zastosowanie znajdują przyczepy i wywrotki skrzyniowe. Prezentujemy kilka propozycji z tej grupy środków transportu dostępnych na polskim rynku.

Wśród przyczep tego typu, stanowiących doskonałe uzupełnienie skrzyniowych zabudów samochodowych, zwiększających możliwości przewozowe zestawu, spotyka się różne rozwiązania: od przyczep bez wywrotu, z dzielonymi burtami wykonanymi ze stali, aluminium czy nawet drewna, często z zabudowanym żurawiem typu HDS, po trójstronne wywrotki z solidnymi jednolitymi burtami. Podobne zróżnicowanie występuje, jeśli chodzi o podwozia, z których najczęściej spotykane to dwu-, rzadziej trzyosiowe z klasyczną obrotnicą lub centralnoosiowy tandem, rzadziej tridem.

Elbo

Działająca nieprzerwanie od roku 1989 firma Elbo z Jelcza-Laskowic na Dolnym Śląsku (od 2016 r. jako spółka z o.o.), projektuje i produkuje pojazdy użytkowe, ze szczególnym uwzględnieniem zabudów. W tym zakresie firma współpracuje z wieloma czołowymi producentami samochodów ciężarowych (Volvo, Scania, Mercedes-Benz, DAF, Renault, Iveco, MAN) oraz posiada wszelkie niezbędne dokumenty techniczne oraz homologacyjne, w tym m.in. zabudów znajdujących zastosowanie w budownictwie, typu wywrotka, wywrotka/żuraw, skrzynia, skrzynia/żuraw, skrzynia z opończą.
Jeśli chodzi o przyczepy dla branży budowlanej, w ofercie są pojazdy o podobnej co zabudowy konfiguracji i przeznaczeniu, w tym przyczepy centralnoosiowe ze skrzynią otwartą, o masie całkowitej do 18 t, wykorzystywane często przez hurtownie budowlane do przewozu ładunków paletowych. Podobną budowę skrzyni i nośność mają również oferowane przyczepy dwuosiowe z obrotnicą. Oba rodzaje przyczepy z otwieranymi burtami są również dostępne jako niskopodwoziowe z hydraulicznymi najazdami, do przewozu sprzętu.
Oprócz tego w ofercie są trójstronne wywrotki (także z hydroburtą) o dmc do 30 t, z jednolitymi burtami wzmacnianymi wręgami, dedykowane głównie do transportu materiałów sypkich, wykonane z wysokogatunkowej stali i aluminium, na centralnoosiowych podwoziach tandem lub tridem.

Wesob

Współpracująca ściśle z niemiecka firmą Wecon śląska spółka Wesob z miejscowości Strumień działa od roku 1995 w branży kontenerowej i zabudów użytkowych samochodów i przyczep, indywidualnie podchodząc do wymagań klientów. Dla segmentu budowlanego produkuje m.in. przyczepy ciężarowe o dmc od 12 do 18 t z zabudową skrzyniową, wykonaną z aluminium i stali, podobną do zabudowy instalowanej na samochodach, umożliwiającą m.in. przewożenie ładunków na paletach. Z anodowanego aluminium są burty o wysokości 600 lub 800 mm, lakierowane proszkowo, w tym tylna ściana ze stopniem zaburtowym. Ze stali o podwyższonej jakości są natomiast słupy - przednie przykręcane oraz tylne i środkowe wypinane.
Dwuosiowe podwozie na osiach SAF lub BPW, z pojedynczym ogumieniem (385/65 R22,5) i z dyszlem na obrotnicy jest wyposażone w zgodny z ECE układ hamulcowy z ABS i EBS z automatyczną regulacją. Jest wykonane ze stali o podwyższonej wytrzymałości i w całości ocynkowane ogniowo.

Plandex

Obecna na rynku od niemal trzech dekad, należąca do największych polskich producentów nadwozi i zabudów samochodów ciężarowych, firma Plandex ze Stęszewa w Wielkopolsce produkuje także przyczepy ciężarowe, w tym także w wersji skrzyniowej, znajdującej zastosowanie w budownictwie. W ofercie są przyczepy jednoosiowe o dmc od 3,5 do 11 t i dwuosiowe od 3,5 do 22 t, zarówno centralnoosiowe, jak obrotnicowe. Pojazdy powstają ze stali konstrukcyjnych o podwyższonej wytrzymałości lub z aluminium. Jeśli są stalowe, wszystkie elementy narażone na korozje są piaskowane, cynkowane oraz lakierowane. Przyczepy zostały zaprojektowane we własnym biurze konstrukcyjnym firmy oraz wszechstronnie przetestowane i przebadane, w tym przez PIMOT i ITS.
Produkowane przez Plandex przyczepy posiadają zawieszenia renomowanych firm Knorr-Bremse, Haldex lub Wabco i pneumatyczne układy hamulcowe z systemami ABS lub EBS (ten drugi z dodatkową funkcją stabilizacji toru jazdy RSS/RSP). Zastosowane wysokiej jakości osie takich producentów, jak BPW czy Gigant zapewniają dużą trwałość układu jezdnego. Zaufanie wzbudzają również inne podzespoły renomowanych marek, np. oko dyszla JOST/Rockinger, instalacja elektryczna Aspock, Vignal, Ermax czy ogumienie Continental, Good Year, Fulda, Michelin.

Stefan Szolc

Redakcja ATR

Reklama
Powiązane artykuły