–Mamy obecnie ponad 3,7 tys. km autostrad i dróg ekspresowych. W budowie są zadania za 55 mld zł co przekłada się na ponad 1300 km nowoczesnych dróg, ale nie spoczywamy na laurach – powiedział Rafał Weber, wiceminister infrastruktury podczas uroczystego otwarcia targów budownictwa drogowego Autostrada – Polska w Kielcach. – Nie zwalniamy tempa inwestycyjnego, jesteśmy w trybie permanentnych inwestycji drogowych – stwierdził.
Zwracając się do przedstawicieli branży drogowej, zapewnił, że w najbliższych latach pracy dla drogowców nie zabraknie.
Jak przypomniał, realizowany obecnie program budowy dróg jest wart 135 mld zł. Kwota ta, po jej zwiększeniu w lipcu 2017 roku, ma pozwolić na zrealizowanie najważniejszych celów w zakresie budowy dróg.
Via Carpatia priorytetem
Priorytetem jest droga Via Carpatia, zwłaszcza na newralgicznym odcinku drogi ekspresowej S19 – powiedział Rafał Weber. – Dużą uwagę koncentrujemy na tym, by ta droga była realizowana – dodał.
Poza odcinkami dla których przygotowywana jest dokumentacja związana z przebiegiem trasy czy projektowa, są takie, które w perspektywie najbliższych kilku lat będą dostępne dla kierowców, jak S19 pomiędzy Lublinem a Rzeszowem, która ma połączyć stolice dwóch regionów w 2021 roku.
Chcemy również dotykać innych korytarzy, które mają strategiczne znaczenie – mówił Weber.
Wspomniał o A2 Mińsk Mazowiecki – Biała Podlaska, czy przekazanej do realizacji S17 Hrebenne – Piaski.
Koncentrujemy duże inwestycje w Polsce wschodniej, po to by te tereny mogły gonić w rozwoju Polskę centralną i zachodnią, ale staramy się by żaden z regionów nie był wykluczony – powiedział.
Optymalizacja trwa
Przedstawiciel resortu przypomniał że w realizacji są zadania za 55 mld zł obejmujące ponad 1300 km dróg. W ubiegłym roku podpisane zostały umowy na 500 km nowych tras o wartości ponad 22 mld zł, a obecnie na rynek kierowane są także środki w ramach Funduszu Dróg Samorządowych – tylko w tym roku to ok. 6 mld zł, a w perspektywie 10 lat ma to być 36 mld zł. – Pracy nie będzie brakowało – stwierdził Rafał Weber.
W ostatnich latach jednak problemem jest nie tyle niedobór pracy, co problemy z realizacją kontraktów. – Optymalizacja jeszcze się nie zakończyła, wdrażamy ją sukcesywnie, jeśli coś się nie sprawdza, będziemy szukać kolejnych rozwiązań – podkreślał Weber.
Źródło: GDDKiA
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę