Podczas referendum, które zostało zorganizowane równolegle z wyborami do Parlamentu Europejskiego, krakowianie odpowiadali na cztery pytania. Jedno z nich dotyczyło budowy metra i zyskało akceptację mieszkańców. Następnym krokiem było ogłoszenie konkursu na wykonawcę opracowania pn. „Studium wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie”.
Z dziesięciu ofert firm i konsorcjów z Austrii, Czech, Niemiec, Wielkiej Brytanii i Polski, które otwarto w czerwcu br. wybrano jedną, najkorzystniejszą, którą złożyła firma ILF Consulting Engineers Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, z ceną wykonania zamówienia wynoszącą 9 mln 471 zł. Ze wszystkich ofert tylko trzy spełniały warunek, by koszty mieściły się w pułapie do 10 mln zł. Wykonawcę opracowania poznaliśmy w czwartek 2 sierpnia br. Podpisanie umowy jest planowane na sierpień, o ile inni uczestnicy postępowania nie odwołają się od tego rozstrzygnięcia, a zakończenie prac nad dokumentem przewidziano do końca 2019 r. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility – CEF). W ramach studium zostaną uwzględnione szczegółowe aspekty techniczne dotyczące m.in. warunków geologicznych, układu torowego, technologii wykonania tuneli szlakowych i stacji, zasilania elektrotrakcyjnego, rozwiązania kolizji z istniejącą infrastrukturą podziemną i naziemną, parametry eksploatacyjne taboru. Przygotowane zostaną również szczegółowe analizy finansowe i ekonomiczne oraz możliwości realizacji tej inwestycji, m.in. kwestie takie jak etapowanie budowy, możliwości zabezpieczenia pieniędzy w budżecie miasta i pozyskania niezbędnego wsparcia zewnętrznego (np. granty UE, środki Skarbu Państwa, partnerzy prywatni, kredyty bankowe). Według szacunków, pierwsza linia metra o długości około 15 km, przebiegająca przez Nową Hutę, ścisłe centrum miasta do Bronowic miałaby kosztować od 8 do 12 mld zł. Koszty budowy miałyby zostać pokryte w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego z udziałem firm zagranicznych, które zagwarantują część środków potrzebnych do realizacji przedsięwzięcia. Druga część ma pochodzić ze środków europejskich.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę