[ATB] Budownictwo

Rusza przetarg na przebudowę południowej jezdni A18

Data publikacji:

Oddział GDDKiA w Zielonej Górze ogłosił 6 grudnia 2018 r. przetarg na przebudowę drogi krajowej nr 18. Termin składania ofert na dostosowanie pierwszych 22 km drogi do parametrów autostrady mija 15 stycznia 2019 r.

- To inwestycja, na którą kierowcy czekali od lat. Stan techniczny nawierzchni jezdni południowej na trasie Olszyna – Golnice jest zły. Na całym odcinku występują spękania podłużne i poprzeczne, a także wykruszenia i ubytki w płytach betonowych, co jest odczuwalne podczas podróży. Nawierzchnia jest niejednorodna, ponieważ najbardziej zniszczone płyty betonowe pokryto masą bitumiczną. Wykonywane na bieżąco zabiegi utrzymaniowe nie poprawiają długofalowo komfortu i bezpieczeństwa jazdy użytkowników drogi, dlatego konieczna jest gruntowna przebudowa tej trasy – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Zamówienie obejmuje wykonanie robót budowlanych na odc. od km 11,86 do km 33,76 wraz z budową Obwodu Utrzymania Autostrady (OUA), węzła autostradowego Żary (w km 24,73 - przebudowa elementów istniejącego węzła typu „półkoniczyna"), obiektów inżynierskich  - 3 wiadukty, 3 przejścia dla zwierząt nad autostradą, 1 most, 1 przejście pod autostradą.

Po ocenie potrzeb inwestycyjnych w skali całego kraju, mając też na uwadze dostępne środki finansowe w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), Minister Infrastruktury w sierpniu 2018 r. podjął decyzję o skierowaniu do realizacji inwestycji polegającej na budowie południowej jezdni autostrady A18 w. Olszyna – w. Golnice.

Zadanie obejmuje budowę ponad 70 km nowej jezdni autostrady, w podziale na odcinki:

  • w. Olszyna – do km 11+860 (11,2 km);
  • od km 11+860 – do km 33+760 (21,9 km);
  • od km 33+760 – gr. województwa (16,24 km);
  • gr. województwa – w. Golnice (21,5 km).

Zakres zadania polegającego na budowie autostrady A18 na odcinku w. Olszyna – w. Golnice (przebudowa jezdni południowej) obejmuje m.in.:

  • dostosowanie istniejącego układu drogowego do parametrów autostrady,
  • budowę Miejsc Obsługi Podróżnych,
  • modernizację węzłów autostradowych,
  • budowę dwóch dróg powiatowych, budowę dróg poprzecznych i podłużnych (dojazdowych),
  • budowę Obwodu Utrzymania Autostrady,
  • budowę systemów utrzymania i zarządzania autostradą,
  • budowę i przebudowę urządzeń infrastruktury technicznej,
  • budowę urządzeń związanych z ochroną środowiska (w tym przejść dla zwierząt), zabezpieczenie terenów rolnych i leśnych
  • ochronę dóbr kultury.

Droga krajowa nr 18 zlokalizowana jest w III drogowym transeuropejskim korytarzu transportowym E36/40, który łączy Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Na terytorium Polski trasa łączy autostradę A4 z polsko-niemieckim przejściem granicznym w Olszynie. W 2006 r. udostępniono kierowcom jezdnię północną A18  i ruch poprowadzono oddzielnie dla każdego kierunku.
Oddanie do ruchu poszczególnych odcinków południowej jezdni A18, z uwagi na różny stopień zaawanasowana prac przygotowawczych, jest planowane w latach 2021-2023.

Źródło:Ministerstwo Infrastruktury

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

Reklama
Najnowsze artykuły:
Reklama

Najnowsze z kategorii

Bądź na bieżąco!
Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.