Mimo postępującej ewolucji w kierunku sprzętu wyspecjalizowanego, w parkach maszynowych wielu firm budowlanych w Polsce nadal spotkać można klasyczne koparko-ładowarki. I choć rynek polski wydaje się być w tym zakresie pewnym ewenementem w porównaniu do czołowych rynków europejskich, warto z bliska przyjrzeć się wybranym propozycjom czołowych marek w tym segmencie rynku, obejmującym modele o masie eksploatacyjnej do 10 ton.
Case CE
Z koparko-ładowarek Case CE najlepsze parametry zapewnia ważący ponad 9,4 t model 695ST (wszystkie koła jednakowe i skręcane) napędzany doładowanym silnikiem FTP z systemem Common Rail i układem Hi-eSCR o mocy maksymalnej 89 kW/120 KM, osiągający maksymalny moment obrotowy 467 Nm. W układzie przeniesienia napędu znajduje się skrzynia automatyczna Powershift, z biegami przełączanymi pod obciążeniem (39/26 km/h), z elektrohydrauliczną zmianą kierunku jazdy. Jazdę w trudnym terenie ułatwia rozłączalny napęd 4x4 oraz mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, a także wahliwa przednia oś (w zakresie ±11°). Jeśli chodzi o część ładowarkową, maszyna ma ramię wyprofilowane „Tool Carrier” (charakteryzujące się łatwiejszym załadunkiem, operowaniem osprzętem), o wysokości podnoszenia 3,52 m (sworzeń łyżki), udźwigu od 3075 do 3550 kg (pełna wysokość) i sile odspajania 74 kN (na łyżce ok. 55 kN). Jeśli zaś chodzi o część koparkową, to może być ona w wersji „Case DNA”, z siłownikami zachodzącymi na siebie i wysuwaną unikatową zewnętrzną częścią ramienia „Extendahoe” lub w zapożyczonej z dużych koparek wersji „In-line”, z siłownikami ustawionymi jeden za drugim w jednej linii (lepsza widoczność przez wysięgnik) i wysuwaną wewnętrzną częścią ramienia. W zależności od wersji i wysuwu ramienia maksymalna głębokość kopania wynosi od 4,67 do 5,88 m, a siła odspajania ramienia od 23,9 do 33,6 kN (łyżki od 59,7 kN). Dobre parametry zapewnia wydajna hydraulika z dwusekcyjną pompą tłoczkową o zmiennym wydatku maks. 156 l/min, pozwalająca razem z ekonomicznym silnikiem obniżyć spalanie o nawet 14%. Krótkie cykle robocze to przede wszystkim zasługa kompensacji przepływu (równoczesne wykonywanie wielu funkcji), zaś niemal chirurgiczna precyzja pracy - sterowania proporcjonalnego. Ładowarka jest obsługiwana jednym dżojstikiem wielofunkcyjnym, m.in. z przyciskiem powrotu do biegu jałowego, podczas gdy koparka dwoma, wygodnie usytuowanymi „pod ręką”. Wśród dostępnych funkcji warto wymienić m.in.: wymuszoną redukcję biegu (większa siła spychania), układ samopoziomowania łyżki oraz automatyczny powrót ładowarki do pozycji nabierania.
Caterpillar
Wśród koparko-ładowarek firmy Caterpillar znaleźć można m.in. interesujący model 444F2 (koła o równych rozmiarach) o masie operacyjnej ok. 9,6 t (masa maksymalna ok. 11,5 t), napędzany doładowanym silnikiem Cat 4.4 Acert o mocy maksymalnej 74,4 kW/101 KM (opcja 82 kW/111,5 KM), zapewniającym maksymalny moment na poziomie 438 Nm i zapewniający wzrost momentu aż o 46%. W układzie napędowym pracuje automatyczna 6/3-biegowa przekładnia Powershift (40/27,2 km/h). Z przekładnią można otrzymać hydrokinetyczny zmiennik momentu z blokadą, zapewniającą podczas transportu mniejsze o nawet 16% zużycie paliwa oraz wyższą o 11% średnią prędkość przejazdów. Układ jezdny uzupełnia napęd AWD (na wszystkie koła), włączany ręcznie lub aktywujący się podczas hamowania, oraz wahliwa przednia oś i wzmocniony tylny most z blokadą dyferencjału. Zmianę trybu skrętu kół, realizowaną także podczas jazdy, ułatwia funkcja automatycznego wyrównania kół do pozycji „na wprost”. Obsługę maszyny ułatwiają dżojstiki umieszczone na regulowanych wspornikach - operator może przełącznikiem wybrać schemat sterowania. Koparko-ładowarka 444F2 podnosi - w punkcie obrotu łyżki - na wysokość 3,57 m (wysokość wysypu - ok. 2,8 m), a także oferuje udźwig na maksymalnej wysokości 4,66 t oraz siłę odspajania ramienia 61,5 kN (na łyżce 63,1 kN). Szybsze ruchy robocze bez niepotrzebnego gubienia materiału umożliwia równoległe prowadzenie łyżki, jak również system automatycznego powrotu łyżki do pozycji nabierania - czas przejazdów skraca układ amortyzacji łyżki. W części koparkowej maksymalna głębokość kopania wynosi ok. 4,33 m (ramię standardowe) lub nieco ponad 5,7 m (teleskopowe), podczas gdy wysokość wysypu - od 3,9 do 5,2 m. Siła odspajania na łyżce - w przypadku ramienia standardowego - wynosi 63,4 kN, a na ramieniu ok. 42,7 kN. W przypadku ramienia teleskopowego jest to odpowiednio 43,5 i 35,1 kN. Koparko-ładowarka 444F2 - podobnie jak inne maszyny ze znakiem Caterpillar - charakteryzuje się wysoką jakością wykonania. Tezę tę potwierdza bardzo dobrze zabezpieczająca elementy metalowe powłoka malarska z podkładem nakładanym w procesie elektroforezy.
Hidromek
Podczas ostatniej edycji targów Bauma w Monachium turecka firma Hidromek zaprezentowała dwa modele koparko-ładowarek - HMK 102 Alpha o masie roboczej 9,1-9,55 t i HMK 102 Supra o masie 9,5-9,8 t, które oferowane są w dwóch wersjach - B i S. Modele B mają klasyczny układ jezdny, z napędzanymi 4 kołami i skręcanymi tylko przednimi, natomiast modele S mają skręcane wszystkie koła, które są przy tym w jednakowym rozmiarze. Obie wersje napędzane są dobrze znanymi silnikami Perkins o mocy 74,5 kW/101 KM, zapewniającymi maksymalny moment obrotowy 450 Nm i mają uruchamiany elektrohydraulicznie napęd na 4 koła. Układ przeniesienia napędu oparty jest na 6-biegowej (3 biegi do tyłu) przekładni Autoshift (pełen automat, 40 km/h). Koparko-ładowarki Hidromek cechują również: włączana blokada dyferencjału tylnej osi oraz mechanizm różnicowy o limitowanym poślizgu w osi przedniej, a także elektrohydrauliczny rewers, z przyciskiem zmiany kierunku jazdy na dżojstiku ładowarki. Model HMK 102 w wersji Alpha wyposażony jest w hydraulikę z podwójną pompą zębatą, o wydatku sekcji głównej 90 l/min (250 barów) i pomocniczej 57 l/min, podczas gdy Supra ma pompę tłoczkową o zmiennym wydatku, do 163 l/min (250 barów). Koparka oferuje siłę odspajania na łyżce 71 kN, a na ramieniu - 32,4 kN (24,9 kN z wysuniętym teleskopem), podczas gdy ładowarka zapewnia udźwig ok. 3,56 t (na maksymalną wysokość), a także siłę odspajania na wysięgniku 70,3 kN i na łyżce 77,8 kN. Głębokość robocza to 4,49 m (z wysuwem 5,7 m), zaś opróżnianie łyżki - maksymalnie 4,88 m - tyle część koparkowa. Jeśli chodzi zaś o ładowarkę, maszyna podnosi na wysokość 3,47 m (punkt obrotu łyżki, wysyp - 2,6 m). Wśród dostępnego wyposażenia warto wymienić: amortyzację siłowników hydraulicznych w skrajnych pozycjach, układ amortyzacji łyżki ładowarki, hydrauliczny boczny przesuw koparki, poziomowanie łyżki ładowarki, funkcję powrotu łyżki do pozycji nabierania, automatyczne szybkosprzęgi czy zaawansowany system kontroli Opera, z łatwym w obsłudze, wygodnie usytuowanym panelem sterującym i czytelnym kolorowym wyświetlaczem.
JCB
Interesujący nas segment koparko-ładowarek reprezentuje ważący 8,2-8,9 t model 4CX Eco, napędzany firmowym silnikiem o mocy 81 kW/110 KM, osiągającym maksymalny moment obrotowy 516 Nm. W układzie przeniesienia napędu dostępne są dwie przekładnie, z biegami zmienianymi pod obciążeniem – 4-biegowa Powershift (4/4) lub 6-biegowa (4 do tyłu) zautomatyzowana Autoshift, z wyższymi biegami (4., 5. i 6.) przełączającymi się samoczynnie, zależnie od prędkości jazdy, która dla obu skrzyń wynosi maksymalnie 38,1 km/h. Zależnie od wersji ładowarki maksymalny udźwig wynosi od 42,9 do 45,5 kN. Siła zrywająca na ramionach osiąga 56,2-58,2 kN, a skrawająca na łyżce (zależnie od jej typu) wynosi 61,1-64,6 kN. Wysokość podnoszenia do punktu obrotu łyżki to 3,46 m, a wysokość wysypu - 2,69 m. Zespół koparkowy zapewnia maksymalną głębokość kopania 5,88-6,51 m (przy zsuniętym ramieniu - 4,67-5,35 m) i wysokość załadunku 4,73-5,03 m (ramię zsunięte - 3,04-4,06 m). Hydrauliczny przesuw boczny wysięgnika to 1,16 m. Zasięg do tyłu na poziomie gruntu wynosi od 7,74 do 8,44 m (od tylnej osi). Siła kopania na łyżce sięga 62 kN (tryb mocy) lub 53,3 kN (tryb szybki), a na ramieniu - 26,8 kN (wsunięte -38,8 kN). Jeśli chodzi o wyposażenie maszyny, nie sposób pominąć grupy systemów EcoDig, EcoRoad i EcoLoad, które bez wpływu na efektywność pozwalają w typowych zastosowaniach zmniejszyć spalanie. I tak EcoDig umożliwia pracę przy niższej prędkości obrotowej silnika, ale z zachowaniem wydajności hydrauliki, co podczas kopania zapewnia oszczędność paliwa do 15%. Z kolei system EcoRoad zwiększa efektywność podczas jazdy po drogach – w jego skład wchodzi dostępna na życzenie blokada zmiennika momentu, która umożliwia bezpośrednie połączenie silnika ze skrzynią biegów, co eliminuje poślizg na zmienniku i pozwala zaoszczędzić do 25% paliwa oraz skrócić o 10% czasy przejazdów. EcoLoad zaś to funkcja zapewniająca szybsze cykle robocze oraz dużą siłę spychania i zdolność pokonywania wzniesień przy pracy ładowarką. Pracę ułatwiają też: systemy Easy Control i Advanced Easy Control, w których tradycyjne dźwignie w podłodze do sterowania koparką zastąpiono dwoma dżojstikami zamontowanymi po bokach fotela, jak również możliwość przełączania systemu sterowania między standardem SAE i koparkowym ISO.
MST
Oferta marki MST obejmuje m.in. ważący 9,2 t model 944 napędzany 4,4-litrowym silnikiem Perkins o mocy 74,5 kW, osiągającym maksymalny moment 450 Nm. Sterowana automatycznie skrzynia biegów Power Shift (zmiennik momentu) zapewnia taką sama liczbę biegów (4/4) i prędkość w obu kierunkach (do 41,9 km/h). W wyposażeniu standardowym układ hydrauliczny jest otwarty (wyposażony w dwie pompy zębate o łącznym maksymalnym wydatku 155 l/min), zaś w opcji - w zamknięty i zasilany pompą wielotłoczkową o maksymalnym wydatku 163 l/min (250 barów), umożliwiający wykonywanie precyzyjnych i równoczesnych ruchów. Wysięgnik ładowarki oferuje maksymalną wysokość podnoszenia w punkcie obrotu łyżki 3,48 m oraz wysypu 2,63 m). Udźwig ze standardową łyżką (1,2 m³) na pełną wysokość wynosi 3,5 t, natomiast siła odspajania - 75,8 kN. Jeśli chodzi o koparkę, siła odspajania na łyżce to 63 kN, a na ramieniu standardowym (dostępne również teleskopowe) - 24,5-33,5 kN. Maksymalna głębokość kopania wynosi od 4,29 do 5,42 m. W wyposażeniu standardowym koparko-ładowarki MST znajdują się m.in.: łyżka ładowarkowa „4 w 1”, szybkozłącze hydrauliczne, widły, ramię teleskopowe, instalacja pod młot, zaś na życzenie - funkcja hydraulicznego przesuwu bocznego czy klimatyzacja.
fot.firmowe
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę