Rynek maszyn budowlanych w Polsce - bilans w dobie pandemii

Data publikacji:
Rynek maszyn budowlanych w Polsce

Jaka jest bieżąca kondycja rynku maszyn budowlanych w Polsce? Jak ten segment rynku radzi sobie w pandemicznej rzeczywistości? Na temat ten staraliśmy się patrzeć już wielokrotnie oczyma przedstawicieli czołowych firm z branży. Tym razem jednak postanowiliśmy, aby przemówiły liczby. Konkretne wnioski wysnuć bowiem można, spoglądając na wyniki finansowe przedsiębiorstw z branży techniki budowlanej i komunalnej, obejmujące dynamikę obrotów oraz rentowność tych firm.

PRODUCENCI

Całkiem liczna reprezentacja firm w tej grupie wskazuje, iż krajowy przemysł maszyn budowlanych czy komunalnych - mimo potocznej opinii - radzi sobie całkiem dobrze. Rzecz jasna część firm stanowi oddziały firm kalibru międzynarodowego lub globalnego, ale coraz śmielej poczynają sobie również producenci budowlani w oparciu o kapitał polski.
W tej kategorii na pierwszym miejscu uplasowała się firma Pronar z siedzibą w Narwi na Podlasiu. Przedsiębiorstwo to jest przede wszystkim renomowanym producentem kół tarczowych - obecnie jest światowym wiceliderem produkcji, a także przyczep rolniczych. Jednak firma konsekwentnie rozwija gamę produktów dedykowanych do sektora komunalnego i recyklingu. W efekcie przychody firmy wzrosły z 696,6 mln zł w 2018 r. do 885,1 mln zł w roku 2020 - i to przy znakomitej rentowności. Zysk brutto w 2020 r. wyniósł bowiem aż 99,3 mln zł. 
Na kolejnym miejscu w zestawieniu uplasował się ceniony producent podwozi i systemów transportowych do przewozu ponadgabarytowych ładunków - firma Faymon-
ville Polska
. Zachodniopomorski producent w 2020 r. uzyskał przychody na poziomie 254,2 mln zł, które wzrosły w stosunku do 228,6 mln zł w 2018 r. (zysk - aż 76 mln zł). Zauważyć jednak trzeba dwucyfrowy spadek sprzedaży w pandemicznym 2020 r.

Na miejscu trzecim w zestawieniu znajduje się spółka Liugong Dressta Machinery, która w 2011 roku przejęła za kwotę 190 mln zł zajmującą się produkcją maszyn budowlanych część Huty Stalowa Wola, co powiązane było z ambitnymi planami chińskiego koncernu odnośnie ekspansji na rynki europejskie. Patrząc na wyniki finansowe tej firmy, można mieć duże obawy co do jej przyszłości. Obroty spółki spadły bowiem z 365,3 mln zł w 2018 r. do 236 mln zł w 2020 r. Co jednak równie ważne, Liugong Dressta Machinery nieustannie generuje duże straty - w 2020 r. było to aż 43,6 mln zł „pod kreską”.
Coraz mocniej rozpychająca się na rynkach eksportowych firma SaMASZ ma również coraz lepsze wyniki finansowe. W 2018 r. przychody firmy osiągnęły poziom 164 mln zł, a w 2020 r. - nawet 211,6 mln zł. Ciągły wzrost nie został zakłócony przez „przeprowadzkę” całej firmy do Zabłudowa koło Białegostoku. SaMASZ ciągle inwestuje w zwiększenie potencjału produkcyjnego (wdrożenie systemu automatyzującego procesu zarządzania magazynami czy uruchomienie śrutownicy przelotowej). 
W zestawieniu jest również renomowany belgijski producent techniki transportowej - firma Joskin. Oczywiście jest to możliwe za sprawą spółki Joskin Polska z Trzcianki w Wielkopolsce, która w latach 2018-2020 zanotowała wzrost przychodów z 155,8 mln zł do 199,4 mln zł. 

Pierwszą szóstkę zamyka zaś znany producent zabudów, przyczep, naczep i urządzeń hakowych - podkielecka firma KH-Kipper, która sukcesywnie zwiększa osiągane obroty - z 167 mln w 2018 r. do 172 mln zł w 2020 r. Zauważyć jednak należy spadek sprzedaży o 12,8% w roku 2020.
Patrząc na inne firmy produkcyjne plasujące się w naszym zestawieniu, widać z jednej strony krótkoterminową obniżkę przychodów, widoczną np. w wynikach największego krajowego producenta agregatów prądotwórczych - firmy Fogo (przychody 152,9 mln zł - 2019 r.) czy produkującej w Kostrzynie nad Odrą skrzynie ładunkowe oraz wywrotki firmy Henschel Engineering Automotive (przychody 60,3 mln zł - 2020 r.). Z drugiej zaś stabilne wzrosty takich producentów jak: Terma (wzrost z 95 mln zł w 2018 r. do 135,5 mln zł w 2020 r.) czy Techmatik (z 68 mln zł - 2018 r. do 100,9 mln zł - 2020 r.)

IMPORTERZY/FIRMY HANDLOWE

W tej kategorii jak w soczewce odbija się kondycja całego rynku maszyn budowlanych w Polsce. Rynku, który coraz bardziej idzie w kierunku maszyn specjalistycznych (wzorem Europy Zachodniej), a przy okazji zwiększa swoją wartość. Ale czy aby na pewno? O ile zdecydowanie tezę tę potwierdzają wzrosty przychodów firm w 2019 r., tak już zakłóceniem „ścieżki wzrostu” były bez wątpienia dominujące spadki odnotowane w roku 2020. Wszystko jednak wskazuje na to, iż ta korekta rynku była chwilowa, co powinny pokazać sprawozdania finansowe czołowych firm z branży za rok 2021.
Pierwsze miejsce w tej kategorii dla Bergerat Monnoyeur, reprezentującej na rynku polskim interesy marki Caterpillar nie podlega dyskusji. Pomiędzy 2018 a 2020 r. przychody spółki wzrosły z 808,4 w 2018 r. do 882,7 mln zł rok później, aby w 2020 r. spaść aż o 18,4% - do 720 mln zł. W przypadku tej firmy znacznie niższa niż w poprzednich latach była rentowność prowadzonego biznesu - zysk brutto w 2020 r. wyniósł 14,6 mln zł.

Nieco gorzej w tych realiach rynkowych radzi sobie również spółka Volvo Maszyny Budowlane Polska. W jej przypadku przychody spadły zarówno w 2019, jak i w 2020 r. - do poziomu 376,9 mln zł. Zysk spółki w 2020 r. wyniósł 15,6 mln zł. Podobny trend widać w przypadku toruńskiej spółki Interhandler, która uplasowała się na najniższym stopniu podium w naszym zestawieniu firm handlowych. Importer marki JCB odnotował w latach 2018-2020 spadek przychodów z 428 mln zł do 357,3 mln zł.
Blisko podium uplasowało się polskie przedstawicielstwo firmy Atlas Copco. Spółka ta pomiędzy 2018 a 2020 r. ustabilizowała swoje przychody - 339,8 vs. 339,2 mln zł. 
Analizując szczegółową tabelę, warto zwrócić uwagę na zmianę momentu rozpoczęcia rozliczenia roku finansowego w kilku firmach. W przypadku spółki Wirtgen Polska ostatnia wartość obejmuje okres od stycznia 2019 do października 2020 r. (dlatego do kolejności wzięliśmy pod uwagę wysokość przychodów w 2018 r.), zaś dla Biura Handlowego Ruda był to okres od stycznia 2020 do kwietnia 2021 r.

WYNAJEM

Podobnie wygląda to na rynku wynajmu maszyn budowlanych, gdzie nadal pozycję lidera piastuje Ramirent. Spółka zanotowała niewielki wzrost obrotów z 219,4 mln zł w 2018 r. do 226,1 mln zł (2019 r.), jednak godne uwagi jest przede wszystkim to, że działalność rentalowa jest nadal bardzo zyskowna - zysk brutto w 2019 r. wyniósł aż 59,6 mln zł. Brak danych za rok finansowy 2020.
Nie inaczej sytuacja wygląda w przypadku działającej od 1990 r. firmy Atut Rental. Spółka dysponuje bardzo szerokim asortymentem narzędzi i kompaktowych maszyn budowlanych, których wynajem przyniósł w 2018 r. przychody na poziomie 141,1 mln zł, które w 2020 r. spadły do 139,5 mln zł (zysk - 26,4 mln zł).

Znacznie większe gabaryty mają maszyny wynajmowane przez grupę kapitałową Herkules. Firma specjalizuje się w wynajmie żurawi różnego typu (odpowiadającego za ok. ¾ przychodów) oraz usługach transportu ponadgabarytowego. Przychody spółki w 2018 r. wyniosły 133,7 mln zł, aby w 2020 r. spaść do 98,9 mln zł. Wynik ten osiągnięto jednak przy ujemnej rentowności - strata wyniosła 8,7 mln zł.
Nieco niższe przychody od tej spółki w 2019 r. osiągnęła firma Kiloutou Polska - 103,5 mln zł (brak danych za rok 2020). Odnotowujemy jednak jej wyniki za sprawą rozwoju działalności na rynku polskim - znaczonej m.in. ubiegłorocznym oddaniem do użytku nowej siedziby spółki w Łodzi.

RUSZTOWANIA/DESKOWANIA

W tym segmencie rynku w 2020 r. wszędzie bez wyjątku dominował kolor czerwony, znaczony dwucyfrowymi spadkami przychodów. Lider tej branży na naszym rynku, czyli Peri Polska, w latach 2018-2020 zanotował spadek przychodów z 355,6 mln zł do 270,6 mln zł. Znacznie przy tym skurczył się wypracowany zysk - do jedynie 4,7 mln zł w pierwszym „pandemicznym” roku.

W 2020 r. ze ścieżki wzrostu zeszła również należąca do koncernu Altrad spółka Altrad-Mostostal z Siedlec. Wystarczy zresztą porównać rekordowe przychody osiągnięte w roku 2019 - czyli 294,7 mln zł i obroty uzyskane rok później - 204,4 mln zł, co oznacza ponad 30-procentowy spadek. Co ciekawe jednak zysk brutto w 2020 r. wyniósł 39,5 mln zł.
Polski oddział firmy ULMA, jednego z największych producentów systemów deskowań i rusztowań na świecie, dostarcza rozwiązania dla wszystkich sektorów budownictwa nie tylko w naszym kraju - ma swoje przedstawicielstwa na Ukrainie, Litwie i w Kazachstanie. Spółka ULMA Construccion Polska w latach 2018-2020 zanotowała spadek przychodów z 223,7 mln zł do 190,6 mln zł.
 

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

Najnowsze z kategorii

Bądź na bieżąco!
Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.