Rynek opon. Sprzedaż w dużym dołku
W pierwszym kwartale 2023 r. sprzedaż opon na rynek zmniejszyła się we wszystkich segmentach z wyjątkiem motocykli: opony do samochodów osobowych spadły o 25%, do SUV o 15%, dostawczych -30%, do maszyn rolniczych - 34%, przemysłowych - 61%, a do samochodów ciężarowych - 37%. Wzrosty zanotowano tylko w segmencie opon motocyklowych - o 2%. Spadki widać też w większości segmentów na rynkach europejskich.
Dane za I kwartał tego roku są odbiciem sytuacji gospodarczej i niepewności, jaka jest udziałem dystrybutorów opon w Polsce, ale i w całej Europie. Spowolnienie jest widoczne we wszystkich segmentach. Mamy nadzieję, że druga połowa roku przyniesie poprawę - tak, aby producenci opon, zatrudniający w Polsce łącznie ponad 11 tys. osób, mogli kontynuować swoje inwestycje oraz zwiększać możliwości na polskim rynku pracy – podkreśla Jacek Pryczek, prezes zarządu Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).
– W wielu segmentach wróciliśmy do poziomów sprzedaży do dystrybucji z 2020 roku - czyli z czasów pandemii. W części jednak nawet poniżej tamtych minimów. Widać, że panuje niepewność wśród dystrybutorów, co będzie w połowie roku. Mamy nadzieję, że jest to stan tymczasowy i wraz ze spadającą inflacją w drugim półroczu rynek się odbije - i, jak w przypadku samochodów, tak też z oponami dystrybutorzy będą korygować w górę swoje zakupy. Jest więc szansa na poprawę wyników od połowy roku. Z drugiej strony jednak dużym problemem dla fabryk są wysokie ceny energii do produkcji opon. Przy tych poziomach cen dla przemysłu zachodzi niebezpieczeństwo braku opłacalności produkcji w naszym kraju
– dodaje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO.
Europejski rynek opon
W Europie segment opon konsumenckich odnotował spadek o 12% w pierwszym kwartale 2023 r. w porównaniu do I kwartału 2022 r. Rynek opon do samochodów ciężarowych i autobusów również spadł, o 18%. Podobnie w przypadku opon rolniczych, gdzie sprzedaż spadła o 39%. Spadek sprzedaży opon do motocykli wyniósł 3%.
– Po negatywnych trendach w drugiej połowie 2022 r. wolumeny sprzedaży firm członkowskich ETRMA w I kwartale 2023 r. spadły we wszystkich kategoriach produktowych w porównaniu z I kwartałem 2022 r. Spadek ten należy rozpatrywać w kontekście utrzymującej się wysokiej inflacji na wszystkich rynkach europejskich oraz negatywnego wpływu wojny w Ukrainie, w szczególności na ceny energii
– powiedział Adam McCarthy, nowo mianowany sekretarz generalny Europejskiego Związku Producentów Opon i Gumy (ETRMA).
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów: