Producenci maszyn zawsze mogą liczyć na firmę Perkins. Ten czołowy dostawca silników wysokoprężnych w zakresie mocy od 4 do 2000 kW do różnych zastosowań wyprzedza oczekiwania pod względem technologicznym i bez problemu nadąża za coraz wyższymi wymaganiami środowiskowymi, o czym można się było przekonać m.in. podczas ostatnich targów Bauma.
Atutem firmy Perkins jest zdolność precyzyjnego adaptowania silników do potrzeb, dlatego jej rozwiązania cieszą się zaufaniem ponad 1000 wiodących producentów maszyn dla przemysłu, budownictwa, rolnictwa, do transportu materiałów czy wytwarzania energii elektrycznej. – Perkins oferuje wiodący w branży wybór światowej klasy silników i opcji napędu, dzięki czemu nasi klienci OEM mogą być pewni, że zawsze mamy dla nich odpowiedni silnik. Czy jest to najnowsza generacja silników Stage V, czy też produkt hybrydowy, nasze zespoły inżynierów współpracując z producentami maszyn, przygotowują rozwiązanie optymalnie dopasowane do ich wymagań – podkreśla Steve Ferguson, prezes firmy Perkins.
Napędy łączone
Przez lata Perkins inwestował znaczne środki w projekty badawczo-rozwojowe napędów hybrydowych, które zapewniają realną wartość dodaną w maszynach pozadrogowych nowej generacji. – W wypadku maszyn budowlanych nie wystarczy po prostu przenieść technologii hybrydowych lub elektrycznych z innych pojazdów, takich jak ciężarówki czy samochody osobowe. Cykle i warunki pracy maszyn wymagają indywidualnych konfiguracji, dostosowanych do konkretnych zastosowań. Dzięki współpracy technicznej z naszymi klientami i wykorzystaniu wielu rzeczywistych danych terenowych, możemy wypracowywać optymalne rozwiązania dla każdej branży – uważa Matt Coleman, dyrektor produktu w firmie Perkins. Technologie hybrydowo-elektryczne, hybrydowo-mechaniczne i hybrydowo-hydrauliczne opracowane przez Perkinsa, oparte na silnikach zgodnych z normą emisji Stage V (rozwijane w pełnym zakresie mocy od 8 do 600 kW), umożliwiają produkcję wydajnych maszyn bardziej ekonomicznych i przyjaznych dla środowiska.
Trzy hybrydy
Na targach Bauma producent zaprezentował trzy rozwiązania hybrydowe (spośród 8 rodzajów technologii hybrydowych) o mocy 75 kW (w tym 20 kW dodatkowej mocy „boost”), z silnikami Perkins Synchro 2.8. Pierwsze rozwiązanie to hybryda elektryczna, która wykorzystuje silnik-generator, zapewniający napęd oraz odzyskujący energię gromadzoną w akumulatorze litowo-jonowym. Taki układ ma dużą zaletę, bo energii w baterii nie ubywa i jest ona dostępna przez długi czas, co jest korzystne, gdy cykl pracy jest nieprzewidywalny. Druga to hybryda mechaniczna, w której energia jest magazynowana w kole zamachowym o dużej prędkości. Rozwiązanie to zajmuje mało miejsca, jest również bardzo proste i łatwe w instalacji. Uwalnia zgromadzoną energię w sposób gwałtowny, ale pozwala przechowywać tylko jej niewielką ilość, która na dodatek w ciągu kilku minut znacznie maleje. Jest to więc dobre rozwiązanie dla maszyn, które pracują cyklicznie. Wreszcie trzeci rodzaj to hybryda hydrauliczna, w której energia gromadzona jest w akumulatorze hydraulicznym. Ponieważ wiele maszyn jest wyposażonych w układ hydrauliczny, wykonanie takiej hybrydy nie jest trudne. Energia hydrauliczna może być przechowywana dłużej niż mechaniczna, ale nie jest jej zbyt dużo, więc hybrydy hydrauliczne, podobnie jak mechaniczne, najlepiej sprawdzają się w maszynach pracujących cyklicznie.
Zgodne z piątką
Jeśli chodzi o silniki wysokoprężne, ze swojej wyjątkowo bogatej oferty jednostek napędowych o pojemności od 0,5 do 18 l i mocy 4-597 kW Perkins pokazał po raz pierwszy 5 silników spełniających najnowsze normy emisji spalin Stage V. Od 1,7-litrowej mechanicznej jednostki z serii 400, o mocy 18,9 kW, poprzez nowy 3,6-litrowy silnik Perkins Syncro o mocy 100 kW, po 4-cylindrowy silnik z serii 1200, o mocy 120 kVA, dedykowany dla mobilnych generatorów prądu. Spośród większych produktów zwracał uwagę 6-cylindrowy silnik o pojemności 9,3 l i mocy 340 kW z serii 1700, a także 12,5-litrowy silnik z serii 2400, oferujący moc 430 kW i moment obrotowy 2634 Nm. W silnikach zgodnych z normą Stage V zastosowano szereg rozwiązań, w tym układy wtryskowe common rail, selektywną redukcję katalityczną (SCR), katalizatory oksydacyjne (DOC) i filtry cząstek stałych (DPF). Aby zagwarantować niezakłóconą pracę i możliwość stałego obciążenia dla zachowania wysokiej wydajności, proces regeneracji filtrów w silnikach odbywa się automatycznie, bez konieczności przerywania pracy.
FPT Industrial na targach IAA Transportation 2024
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę