[ATB] Technika

SpriderMaskiner - Sprider zamiast łopat

Data publikacji:

Rozściełacz asfaltu przystosowany do pracy na małych i nieregularnych powierzchniach – tak w największym skrócie można opisać urządzenie Sprider produkowane przez szwedzką firmę SpriderMaskiner.

Rozściełacz asfaltu

SpriderMaskiner AB to niewielkie przedsiębiorstwo założone już 30 lat temu. Siedziba główna firmy zlokalizowana jest w miejscowości Vårgårda 70 km na północny-wschód od Göteborga w Szwecji. Cała działalność firmy skoncentrowana jest wokół Spridera, czyli urządzenia, które z powodzeniem produkują od 1987 roku. Do tej pory powstało ponad 400 sztuk, które wykorzystywane są w przez służby drogowe w Szwecji, Danii, Norwegii, Belgii, Francji, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii i Niemczech. Jednak jak zapewnia sam producent, mimo dość długiej historii Spridera, produkowane dzisiaj maszyny to zupełnie inne konstrukcje.

Sprider to kompletny system rozścielania asfaltu do układania asfaltu lub innych mas porowatych nabudowywany na podwoziu ciężarówki. Urządzenia Sprider przeznaczone są do pracy na małych lub nieregularnych powierzchniach. Oferta firmy obejmuje dwa modele oraz kilka elementów uzupełniających.
Szwedzka maszyna wykorzystywana jest na małych lub nierównych powierzchniach, czyli wszędzie tam, gdzie asfalt wykładany był głównie siłą ludzkich mięśni. Pracownicy mający do dyspozycji Spridera muszą jedynie skoncentrować się na sterowaniu ramieniem rozściełającym oraz równaniu wyłożonego materiału.

Możliwości i wymagania

Budowa Spridera oparta jest na solidnej ramie, na której zamontowany jest pojemny zbiornik oraz ruchome ramię wyładowcze. Od góry półokrągła skrzynia zabezpieczona jest przed deszczem oraz stratami ciepła za pomocą hydraulicznie sterowanej plandeki Fliptop. Obecnie oferowane są dwa modele: Sprider M-25E oraz Sprider M-25S. Główna różnica między nimi polega na tym, jak składane jest ramię wyładowcze do transportu. Pozycja transportowa w wersji “E” jest pionowa. Ta opcja wykorzystywana jest, jeśli z tyłu samochód ma ciągnąć przyczepę na krótszym dyszlu. Jeśli ma pracować solo, wówczas chętniej wybierana jest wersja “S” z ramieniem ustawionym pod kątem względem skrzyni. W tym modelu można również zamontować 5-metrowe ramię (zamiast 4,6-metrowego), które zapewnia większą powierzchnię roboczą (do 48 m2). Sprider E ma montowane ramię o długości 4,3 lub 4,6 m (maksymalna powierzchnia robocza to 40 m2).

Poza tym oba urządzenia mają takie same wymiary i wydajność. Masa gotowego do pracy Spridera to około 1200 kg. Ma on 2,55 m szerokości i zapewnia wydajność na poziomie 30 ton na godzinę. Decydując się na szwedzką konstrukcję można wybrać wersję bez ciężarówki lub z ciężarówką. W pierwszym przypadku należy pamiętać, że auto musi spełniać kilka wymagań konstrukcyjnych. Przede wszystkim musi być wyposażone w układ hydrauliczny o przepływie minimum 60 l/min i ciśnieniu minimum 200 barów. Ważne również, aby samochód nie był zbyt nisko zabudowany. Sprider wymaga co najmniej 140 cm do dna skrzyni ładunkowej. Co więcej skrzynia nie może kończyć się dalej niż 50 cm za osią przechyłu. Jeśli te wymagania nie będą spełnione Sprider może uderzyć w ziemię podczas pracy. Warto tutaj zaznaczyć, że producent umożliwia zakup Spridera wraz z samochodem (Volvo FE lub inny). Istnieje również możliwość nabudowania swojego auta. Sprider jest sterowany radiowo. W tego typu sterowanie można również wyposażyć ciężarówkę (ReCoDrive), wówczas również i pracę pojazdu można kontrolować zdalnie.
bk
fot. firmowe

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

Reklama
Najnowsze artykuły:
Reklama

Najnowsze z kategorii

Bądź na bieżąco!
Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.