Coraz więcej transakcji na rynku maszyn ciężkich przenosi się do internetu. Aby jednak sprzedaż ta była skuteczna, oprócz samego wystawienia oferty, kluczowe jest optymalny wybór kanału sprzedaży i umiejętne korzystanie z narzędzi, które pozwalają wyróżnić się na tle konkurencji.
— ARTYKUŁ SPONSOROWANY —
Specyfiką rynku heavy machinery jest to, że klienci poszukują okazji nie tylko w swojej najbliższej okolicy, dlatego internetowy marketplace jest skutecznym sposobem ich sprzedaży. Platformy e-commerce zapewniają dotarcie do potencjalnych nabywców na terenie całego kraju, z kolei klienci mogą przeglądać setki maszyn, by wybrać sprzęt najlepiej odpowiadający ich potrzebom. Internetowa sprzedaż koparek, dźwigów czy wywrotek stale się zwiększa. W styczniu 2025 roku na OTOMOTO liczba kupujących wzrosła o 13 punktów procentowych miesiąc do miesiąca. Trend ten nie zwalnia, a eksperci przewidują dalszy wzrost popytu w pierwszym kwartale roku.
Na rosnące zainteresowanie zakupem ciężkich pojazdów wpływa kilka czynników. Przede wszystkim intensyfikacja inwestycji infrastrukturalnych, zarówno publicznych, jak i prywatnych oraz rosnące koszty wynajmu, które sprawiają, że przedsiębiorcy coraz częściej decydują się na zakup własnych maszyn.
Na sukces sprzedażowy w Internecie wpływa wybór odpowiedniej platformy, która oferuje narzędzia do stworzenia dobrej jakości ogłoszenia. Sposób prezentacji sprzętu jest kluczowy, ponieważ jeśli ktoś poszukuje spycharki czy wywrotki, które kosztują niemało i są ważnym elementem jego biznesu, nie będzie zaprzątał sobie głowy ofertą, która ma kilka niewyraźnych zdjęć i skąpy opis.
Na polskim rynku wiodącą platformą motoryzacyjną jest OTOMOTO, które nie tylko zapewnia dostęp do klientów na obszarze całego kraju (serwis - zgodnie z raportem OTOMOTO Insights - w styczniu 2025 odwiedziło około 14,7 mln osób), ale też posiada szereg funkcji usprawniających proces sprzedażowy. Można tu łatwo stworzyć profesjonalne ogłoszenie uwzględniające specyfikację i stan sprzętu, wzbogacone o serię dobrej jakości zdjęć. Jest też możliwość dodania relacji wideo, która pozwoli lepiej obejrzeć poszukiwaną koparkę czy dźwig. Z pewnością przyciągnie to bardziej uwagę i zwiększy wiarygodność.
Oferowana przez OTOMOTO funkcja Barometr Zakupowy pomaga zarządzać ofertą dzięki analizie danych dotyczących podaży i popytu oraz pozwala zmniejszyć ryzyko zamrożenia kapitału, m. in. poprzez odpowiednie skonfigurowanie cen na podstawie wskaźników MDS (Market Days Supply). Wartość MDS oblicza się poprzez podzielenie aktualnie dostępnych zapasów przez średni dzienny wskaźnik sprzedaży detalicznej z ostatnich 45 dni. MDS nie powinien być wyższy niż 70. Mając dostęp do Barometru sprzedawcy i kupujący widzą wartość wskaźnika przy opisie pojazdu. Jeśli wskaźnik jest wysoki, może to oznaczać, że cena jest zbyt wygórowana w porównaniu do konkurencji. Z kolei niski MDS sugeruje możliwość podniesienia ceny w celu zwiększenia rentowności.
Kolejną przydatną funkcją jest Strona Sprzedającego Pro, która pozwala wyróżnić ofertę na stronie oraz budować wizerunek firmy jako branżowego eksperta. Działanie to nie tylko zwiększa atrakcyjność oferty, ale także poprawia widoczność firmy w wyszukiwarkach.
Nie da się ukryć, że wiedza na temat rynku motoryzacyjnego jest ważnym elementem strategii e-commerce. OTOMOTO m.in. poprzez swoje raporty regularnie dzieli się praktyczną wiedzą z partnerami biznesowymi, na bazie których biznesy mogą budować optymalne strategie i podejmować działania pomocne w dalszym rozwoju biznesu.
Bauma 2025 motorem napędowym branży
Kosiarki Kubota z promocyjnym finansowaniem 0% i 5-letnią gwarancją za 1 zł
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę