Według Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego, na podstawie danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Opon i Gumy, w 2019 r. producenci i dystrybutorzy opon w Polsce zanotowali spadek sprzedaż w segmencie opon przemysłowych o 13%.
Największe wzrosty odnotowano w segmencie opon do samochodów SUV i motocykli - odpowiednio o 11 i 10%, zaś spadki - w grupie opon rolniczych (o 17%).
– Spadł wolumen sprzedaży opon do samochodów osobowych i ciężarowych - w przypadku ciężarówek jest to spowodowane przede wszystkim przez spadek produkcji budowlanej w ubiegłym roku oraz ilość opóźnień inwestycji infrastrukturalnych – wyjaśnia Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego.
– Wyniki sprzedaży opon w 2019 roku wskazują na nasycenie polskiego rynku. Wierzę jednak, że coraz więcej właścicieli gospodarstw rolnych, przedsiębiorców oraz klientów indywidualnych wie, że dobre opony to inwestycja, która się zwraca - coraz bardziej świadomie wybierają oni opony o lepszej jakości w celu optymalizacji, obniżenia kosztów użytkowania, co jest szczególnie istotne na coraz bardziej wymagającym rynku – wskazuje Andrzej Włodarczyk, prezes PZPO.
Europejski rynek opon notuje spadki sprzedaży:
– Sprzedaż opon do samochodów ciężarowych pozostaje na takim samym poziomie, co w zeszłym roku. Oznacza to, że w związku z cłami antydumpingowymi nałożonymi na chińskich eksporterów opon do samochodów ciężarowych, chińskie produkty zostały przynajmniej częściowo zastąpione oponami z innych krajów, zwłaszcza z rejonów Azji Południowo-Wschodniej i Korei – powiedziała Fazilet Cinaralp, sekretarz generalna ETRMA.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę