Wyróżniające się niskimi kosztami eksploatacji popularne wózki widłowe RX 70-22/35 firmy Still po 10 latach od wprowadzenia na rynek doczekały się modernizacji. Dostępna obecnie w większej liczbie modeli i wersji najnowsza seria RX 70-20/35, zaprezentowana podczas tegorocznych kwietniowych targów CeMAT, zwraca uwagę licznymi usprawnieniami w zakresie stabilności, mocy, zużycia energii oraz ergonomii.
Wprowadzona dekadę temu rodzina wózków spalinowych Still o udźwigu do 2,2 do 3,5 t od początku obejmowała szeroki wybór modeli charakteryzujących się kompaktowymi rozmiarami i optymalnym wykorzystaniem energii, gwarantujących wydajną pracę na każdej nawierzchni oraz minimalne obciążenie środowiska i wysoki komfort operatora. W zmodernizowanej serii RX 70-20/35 cechy te podniesiono na jeszcze wyższy poziom, dostosowując maszyny do rosnących wymagań rynku. Poza tym, aby lepiej przystosować ofertę do zróżnicowanych potrzeb użytkowników, serię uzupełniły mniejsze wózki o maksymalnym udźwigu 2 t.
Mocne i oszczędne
Wózki z serii RX 70-20/35 dostępne są zarówno w wersji z silnikami wysokoprężnymi, jak i zasilanymi gazem (LPG), a także z bezkonkurencyjnym hybrydowym napędem spalinowo-elektrycznym, zapewniającym dużą łatwość pokonywania pochyłości, znakomite przyspieszenia oraz wyjątkowo niskie zużycie paliwa - o nawet 20% niższe niż porównywalnych wersji wysokoprężnych. Umożliwia to układ elektryczny oferujący dodatkową moc 8 kW, gromadzący w pojemnych dwuwarstwowych kondensatorach Ultracaps energię elektryczną generowaną w trakcie hamowania, która jest następnie ponownie wykorzystywana podczas jazdy czy podnoszenia. Bardzo ekonomiczne w eksploatacji są nie tylko wózki hybrydowe. Napędzane silnikami VW o mocy od 30 do 38 kW modele z serii RX70-20/35 zapewniają spalanie na poziomie już od około 2,5 l/h (LPG - 2,6 kg/h) do 3,3 l/h (test 60 cykli na godzinę). Zintegrowany w „inteligentnym” układzie napędowym specjalny program optymalizacji zużycia paliwa Blue-Q ego pozwala jednym przyciskiem uzyskać oszczędność energii do nawet 10%, bez pogorszenia wydajności. Niezależnie od rodzaju napędu wszystkie modele osiągają prędkość jazdy do 21 km/h, również z obciążeniem, a także dużą szybkość podnoszenia wideł - od 0,43 do 0,57 m/s (bez ładunku - od 0,5 do 0,6 m/s).
Komfort, wydajność, bezpieczeństwo
W wózkach RX 70-20/35, które mogą być wyposażone w różne rodzaje masztów o wysokości podnoszenia do prawie 7,4 m, szczególną uwagę zwrócono także na zwiększenie komfortu i ergonomii stanowiska roboczego. Do kabiny prowadzi teraz szeroki stopień z antypoślizgową powierzchnią, a wsiadanie ułatwiają uchwyty umieszczone na osłonie dachu. Fotel o wszechstronnej, wielostopniowej regulacji, innowacyjne rozwiązania minimalizujące drgania przenoszone na operatora, a także możliwość wyboru jednego z trzech oferowanych układów sterowania (mini dźwignie, dźwignie dotykowe „fingertip”, dżojstik 4Plus), gwarantują wysoki komfort i zachowanie prawidłowej pozycji podczas pracy, jak również płynne i precyzyjne operowanie ładunkiem. Większość elementów w kabinie można dostosować do preferencji operatora, podobnie jak charakterystykę pracy wózka można w szerokim zakresie modyfikować pod kątem wykonywanych zadań. Pozwala na to możliwość indywidualnego ustawienia prędkości, przyspieszenia czy hamowania, a także 5 programów jazdy zapewniających wybór optymalnego trybu roboczego - od maksymalnej mocy do najlepszej możliwej efektywności energetycznej. W nowych wózkach zadbano również o doskonałą widoczność we wszystkich kierunkach, w tym przez maszt na karetkę i końcówki wideł. Nie bez znaczenia dla bezpieczeństwa pozostaje przeciwwaga nowego typu, obniżająca środek ciężkości i zapewniająca znakomitą stabilność, także na zakrętach.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę