[ATB] Technika

Światowy debiut JCB

Data publikacji:

Zaangażowanie firmy JCB w ograniczanie emisji gazów cieplarnianych sięga prawie 25 lat wstecz. Najnowsze silniki wysokoprężne, zaprojektowane zgodnie z europejskimi przepisami Stage V już od 1999 roku, zapewniają 97% redukcję emisji NOx i 98% redukcję cząstek stałych. Dążenie JCB do zmniejszenia zużycia paliwa sprawiło, że ​​dzisiejsze maszyny JCB zużywają średnio o 50% mniej paliwa niż te wyprodukowane ponad 10 lat temu. JCB idzie jednak o krok dalej i rozwija technologie całkowicie bezemisyjne takie jak elektryfikacja napędów maszyn budowlanych oraz opracowanie zupełnie nowych silników spalinowych - zasilanych wodorem.

    Światowy debiut JCB

JCB prowadzi obecnie projekt wart 100 mln funtów, którego celem jest opracowanie wydajnych silników wodorowych. W przedsięwzięciu zaangażowano zespół 150 inżynierów, a w brytyjskiej fabryce JCB wyprodukowano już ponad 50 prototypów. Wyniki tych prac można było zobaczyć na minionych niedawno targach Conexpo 2023 w Las Vegas w ramach International Fluid Power Exposition (IFPE).

– Wyjątkowe właściwości spalania wodoru umożliwiają silnikowi wodorowemu dostarczanie takiej samej mocy, tego samego momentu obrotowego i tej samej wydajności, co silniki które napędzają dzisiejsze maszyny JCB, ale w sposób bezemisyjny

– mówi Lord Anthony Bamford, właściciel firmy JCB.

Technologia wodorowa

Prototypowe silniki wodorowe JCB napędzają już koparko-ładowarki i ładowarki teleskopowe serii Loadall, zostały również zaimplementowane do ciężarówki Mercedesa o masie 7,5 t. Taka modernizacja zajęła zaledwie kilka dni, co świadczy o bardzo wysokim potencjale nowych rozwiązań. JCB zaprezentowała do tego własną, mobilną cysternę do tankowania, która dostarcza paliwo bezpośrednio do maszyn. Boser ma wystarczającą ilość wodoru, aby napełnić 16 koparko-ładowarek wodorowych i może być transportowany z tyłu zmodyfikowanego ciągnika JCB Fastrac lub na przyczepie.

Wodór oferuje potencjalne rozwiązanie problemu akumulatorów w większych maszynach. Umożliwia bowiem szybkie tankowanie i jest mobilnym rozwiązaniem paliwowym. Silniki spalinowe na wodór oferują także inne istotne korzyści. Wykorzystując technologię i komponenty wersji wysokoprężnych, nie wymagają pierwiastków ziem rzadkich, a co najważniejsze, technologia spalania jest już dobrze sprawdzona w sprzęcie budowlanym i rolniczym.

W ramach rozwoju technologii wodorowych firma JCB zbadała również jego zastosowanie w ogniwach paliwowych i w lipcu 2020 r. zaprezentowała pierwszą w branży budowlanej koparkę napędzaną wodorem - 20-tonową 220X. Ogniwa paliwowe są jednak jeszcze zbyt drogie, do tego bardziej skomplikowane i niewystarczająco wytrzymałe dla sprzętu budowlanego i rolniczego.

Duże doświadczenie w maszynach z napędem elektrycznym

Od lat firma JCB przoduje w rozwoju technologii elektrycznych, dostarczając na rynek maszyny o zerowej emisji dwutlenku węgla. Napęd elektryczny sprawdza się lepiej w maszynach o mniejszej mocy, tych które nie pracują tak intensywnie. Ciężki sprzęt wymaga przecież większych zasobów mocy, masywniejszych akumulatorów, które ładowane są o wiele dłużej. Asortyment maszyn z napędem elektrycznym w firmie JCB obejmuje więc kompaktowe serie maszyn np. ładowarkę teleskopową Loadall 525-60E lub minikoparkę 19C-1E - pierwszą na świecie minikoparkę elektryczną. W tym przypadku rozwiązanie to sprawdza się idealnie.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

YouTube atb

zobacz więcej

CASE ROAD SHOW 2023 Niemcy


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Targi eRobocze Show 2023 Lubień Kujawski


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Bądź na bieżąco! Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.