Zaangażowanie firmy JCB w ograniczanie emisji gazów cieplarnianych sięga prawie 25 lat wstecz. Najnowsze silniki wysokoprężne, zaprojektowane zgodnie z europejskimi przepisami Stage V już od 1999 roku, zapewniają 97% redukcję emisji NOx i 98% redukcję cząstek stałych. Dążenie JCB do zmniejszenia zużycia paliwa sprawiło, że dzisiejsze maszyny JCB zużywają średnio o 50% mniej paliwa niż te wyprodukowane ponad 10 lat temu. JCB idzie jednak o krok dalej i rozwija technologie całkowicie bezemisyjne takie jak elektryfikacja napędów maszyn budowlanych oraz opracowanie zupełnie nowych silników spalinowych - zasilanych wodorem.
JCB prowadzi obecnie projekt wart 100 mln funtów, którego celem jest opracowanie wydajnych silników wodorowych. W przedsięwzięciu zaangażowano zespół 150 inżynierów, a w brytyjskiej fabryce JCB wyprodukowano już ponad 50 prototypów. Wyniki tych prac można było zobaczyć na minionych niedawno targach Conexpo 2023 w Las Vegas w ramach International Fluid Power Exposition (IFPE).
– Wyjątkowe właściwości spalania wodoru umożliwiają silnikowi wodorowemu dostarczanie takiej samej mocy, tego samego momentu obrotowego i tej samej wydajności, co silniki które napędzają dzisiejsze maszyny JCB, ale w sposób bezemisyjny– mówi Lord Anthony Bamford, właściciel firmy JCB.
– Wyjątkowe właściwości spalania wodoru umożliwiają silnikowi wodorowemu dostarczanie takiej samej mocy, tego samego momentu obrotowego i tej samej wydajności, co silniki które napędzają dzisiejsze maszyny JCB, ale w sposób bezemisyjny
– mówi Lord Anthony Bamford, właściciel firmy JCB.
Prototypowe silniki wodorowe JCB napędzają już koparko-ładowarki i ładowarki teleskopowe serii Loadall, zostały również zaimplementowane do ciężarówki Mercedesa o masie 7,5 t. Taka modernizacja zajęła zaledwie kilka dni, co świadczy o bardzo wysokim potencjale nowych rozwiązań. JCB zaprezentowała do tego własną, mobilną cysternę do tankowania, która dostarcza paliwo bezpośrednio do maszyn. Boser ma wystarczającą ilość wodoru, aby napełnić 16 koparko-ładowarek wodorowych i może być transportowany z tyłu zmodyfikowanego ciągnika JCB Fastrac lub na przyczepie.
Wodór oferuje potencjalne rozwiązanie problemu akumulatorów w większych maszynach. Umożliwia bowiem szybkie tankowanie i jest mobilnym rozwiązaniem paliwowym. Silniki spalinowe na wodór oferują także inne istotne korzyści. Wykorzystując technologię i komponenty wersji wysokoprężnych, nie wymagają pierwiastków ziem rzadkich, a co najważniejsze, technologia spalania jest już dobrze sprawdzona w sprzęcie budowlanym i rolniczym.
W ramach rozwoju technologii wodorowych firma JCB zbadała również jego zastosowanie w ogniwach paliwowych i w lipcu 2020 r. zaprezentowała pierwszą w branży budowlanej koparkę napędzaną wodorem - 20-tonową 220X. Ogniwa paliwowe są jednak jeszcze zbyt drogie, do tego bardziej skomplikowane i niewystarczająco wytrzymałe dla sprzętu budowlanego i rolniczego.
Od lat firma JCB przoduje w rozwoju technologii elektrycznych, dostarczając na rynek maszyny o zerowej emisji dwutlenku węgla. Napęd elektryczny sprawdza się lepiej w maszynach o mniejszej mocy, tych które nie pracują tak intensywnie. Ciężki sprzęt wymaga przecież większych zasobów mocy, masywniejszych akumulatorów, które ładowane są o wiele dłużej. Asortyment maszyn z napędem elektrycznym w firmie JCB obejmuje więc kompaktowe serie maszyn np. ładowarkę teleskopową Loadall 525-60E lub minikoparkę 19C-1E - pierwszą na świecie minikoparkę elektryczną. W tym przypadku rozwiązanie to sprawdza się idealnie.
Produkty do pielęgnacji terenów zielonych
Apollo Tyres EnduTrax do samochodów ciężarowych Iveco
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę